Sýrovou speciálku mohou mít zájemci bez dlouhého čekání, zhruba do měsíce. Investice od 450 tisíc korun je závislá na velikosti prodejny.
Čtvrtek
07.04.2016
Zbožím, které není k dostání v obchodních řetězcích, chce Boutique Gurmán nalákat franšízové partnery.
 

Rozjet vlastní podnikání se sýry a delikatesami se může začínajícím podnikatelům jevit jako příliš velké riziko. Přitom je výroba a prodej sýrů oblastí, která se neustále vyvíjí a dovede zákazníky zaujmout častými novinkami. To dokládá česká firma Boutique Gurmán, která se zaměřuje především na prodej holandských sýrů. Právě sortiment z této země zažívá v posledních letech nebývalý boom, který podnikatelům umožňuje pružně doplňovat nabídku a tak tento segment maloobchodu udržovat dlouhodobě atraktivním.

Že je o tento koncept mezi českými podnikateli zájem svědčí, že se firma stabilizovala na českém trhu a ohlíží se i po slovenském a polském trhu. Po zprovoznění obchodu v Hradci Králové v druhé polovině loňského roku otevřela franšíza novou pobočku v Havířově a plánuje v blízké budoucnosti otevření dalšího obchůdku v Příbrami. Po personálních obtížích v Praze se podařilo hradeckým franšízantům převzít prostory na Vinohradech a zachovat nabídku i pražským zákazníkům. Pro Plzeň, kde se nepodařilo pobočku udržet, hledá firma nové zájemce. Celkově se na našem území nachází 21 poboček.

Firma se ale nechce rozšiřovat za každou cenu. Jejím zájmem je jít cestou kvality, proto si zájemce pečlivě vybírá. „Poměrně často se lidé ozývají a zjišťují si potřebné informace. My si ale franšízanty vybíráme a ne s každým spolupráci nakonec navážeme. Po naší zkušenosti už totiž moc dobře víme, že raději budeme mít méně poboček, ale s kvalitními lidmi, než desítky franšíz, kterým se nedaří,“ vysvětluje strategii rozšiřování majitel společnosti Boutique Gurmán Martin Svačinka.

Zájemce o franšízu musí mít smysl pro humor, protože bez něj by asi nikdo nemohl být "Vemenem", říká Martin Svačinka, majitel konceptu Boutique Gurmán.

Rozhoduje osobní vztah

K nezbytným kvalitám provozovatelů obchodů Boutique Gurmán patří osobní vztah k nabízenému produktu. Nejen, že napomáhá lepší komunikaci se zákazníky, ale i rychlejší návratnosti investice. „Když si prodejnu otevře nadšenec, jenž podnikat umí a jde do toho celým svým srdcem, může se mu investice vrátit velice rychle. Mezi zájemci ale neregistrujeme jeden konkrétní typ. Spíše jsou to lidé různorodí. Mívají kladný vztah ke gastronomii a nebojí se podnikání,“ popisuje zájemce o franšízový koncept Martin Svačinka. Průměrná návratnost investice je přitom podle majitele firmy zhruba rok a půl po otevření obchodu. Samotná investice přijde franšízanta minimálně na 450 tisíc korun.

Kvalitní výběr kandidátů se ukazuje jako klíčový i z hlediska plánování lokality, protože vytipovat předem, kde se bude konceptu dařit nejlépe, je velice obtížné. „Nezáleží na tom, zda se sýrárna nachází v obchodním centru nebo mimo něj. Daleko důležitější je, kdo v ní prodává, jak obchod vypadá a způsob vedení. Franšízant v Ostravě-Porubě si například otevřel obchod ve staré zástavbě, kde bydlí starší lidé, a víte, jak se mu daří? Další úspěšnou prodejnou je malinký obchod v ostravském nákupním centru Avionu nebo třeba v olomoucké Galerii Šantovka,“ dodává Svačinka.

Vlastní cestou

S ohledem na dynamicky se rozvíjející trh sýrů a odlišující se nabídku lze na možnost investování do obchodu Boutique Gurmán pohlížet jako na slibnou příležitost, obzvlášť mají-li žadatelé o franšízu k sýrům pozitivní vztah. Úspěšní zájemci se pak mohou stát součástí firmy, o jejímž sebevědomí svědčí, že navzdory silné konkurenci nemají ostatní obchodníci na výběr sortimentu v obchodech žádný vliv. Ten je vybírán průběžně z domácích a zahraničních zdrojů tak, aby prodejci v Česku mohli neustále nabízet něco nového. „Na českém trhu jsme nezaznamenali žádné posuny. Je to především proto, že se na nikoho neohlížíme a jdeme vlastní cestou,“ shrnuje filozofii firmy její ředitel.