Zisk na zubařském křesle
U dentální kliniky se jedná o tzv. nestátní lékařské zařízení. Než se tak podnikatel do tohoto podnikání pustí, měl by si v první řadě uvědomit, co od dentální kliniky očekává a na jaké úrovni ji chce vybudovat. Další problém přichází s tím, že se jedná o lékařské zařízení, a tak pokud nedisponujete žádným lékařským titulem, je vhodné nalézt lékaře, kteří by objasnili fungování kliniky a ukázali správný směr. A pokud už se do rozhodnutí založit si dentální kliniku pustíte, je v první řadě potřeba nalézt lékaře, v tomto případě zubaře, který vám poskytne ochrannou ruku nad celou klinikou. Pak už můžete přemýšlet nad dalšími věcmi.
Nalézt správné místo je umění
Druhým vaším krokem, který bude neméně složitým, je nalézt vhodné místo k provozu dentální kliniky. Je zřejmé, že hlavním aspektem vhodného místa je výborná dostupnost. Ano, i v tomto případě to platí též, nicméně pokud budete přemýšlet jen nad tímto hlediskem, můžete velmi rychle narazit. A to především u úřadů. Nejdříve musíte navštívit městský úřad, kde musíte požádat o vydání licence na provoz nestátního lékařského zařízení. Připravte se na to, že než vám licenci vydají, nějakou dobu to potrvá. Úřad vám může žádost zatrhnout z důvodu nevhodného místa a vy můžete hledat znovu. Po schválení se vydáte na Hygienickou stanici, kde vám musí daný provoz kliniky schválit. Místo musí splňovat přísné hygienické normy, a jelikož se jedná o lékařské zařízení, bude hygiena velmi důkladná. Nezapomeňte tak pečlivě vytvořit tzv. provozní řád.
U výběru místa si také musíte uvědomit, že při vybavování ordinace budete muset udělat hodně stavebních úprav. Například zubařské křeslo, které bude základním kamenem ordinace, musí být vsazeno přímo do podlahy. Je tak důležité podlahu a veškeré vedení pod ním demontovat a přestavět, aby mohlo být křeslo do podlahy vsazeno. V tomto případě je tak nutné si říct už v začátcích, jak velkou kliniku chcete provozovat, respektive jestli je v místě dostatečný prostor na rozšíření například o další ordinaci. Pokud totiž přestavíte prostory na kliniku, je velmi nákladné ji pak přestavět zpět na kancelářský či jiný prostor a nájemníci to ví. Sami vytvářejí nájemní smlouvy na několik let dopředu s nevýhodnými výpovědními podmínkami.
Narazit ještě můžete u stavebního úřadu, který vám musí přestavbu na kliniku povolit a označit prostory jako kliniku. Jedná se o třetí a neméně důležité povolení, u kterého se budete muset vybavit pevnými nervy. Doporučujeme nalézt místo, v kterém nejsou žádné přídatné zdi, které by se museli zbourat. Nebyl by to problém, ale přišly by další náklady, které by vám ještě více navýšili už tak velké položky. „Náklady na přestavbu tří ordinací vyjde asi na milion korun, ale záleží na velikosti prostoru a počtu ordinací, které v klinice budou,“ říká spoluzakladatel dentální kliniky Elite Dental Richard Lukáš. Nalezení příhodného místa a prostorů pro dentální kliniku bývá velkým oříškem a berte na vědomí, že to bude trvat nějakou dobu, než takové vhodné najdete. Je možné, že nakonec naleznete ne úplně nejvhodnější místo, v tomto případě je dobré vybrat takové, kde je dostupné parkování, aby se k vám klienti mohli lehce dostat a zaparkovat.
Technologie jsou drahé, ale vyplatí se
Když se vám konečně podaří nalézt prostor, kde svou kliniku založíte, můžete se směle pustit do vybavování ordinace či ordinací. Připravte se na to, že v začátcích na technologie vynaložíte vysoké částky, protože kvalitní technologie něco stojí. Je potřeba si uvědomit, jaké služby budete na klinice nabízet, nicméně v dnešní době klienti očekávají, že služby budou na profesionální úrovni všude. Přece jen se jedná o soukromou kliniku, a pokud za zákroky lidé platí, očekávají vysoký komfort. V první řadě je nutné plně vybavené zubařské křeslo, další vybavení záleží na nabídce služeb, můžete přikoupit ještě malý rentgen či laser. Samozřejmostí je dovybavení nábytkem. Vybavení ordinací technologiemi vyjde v přepočtu na 2 až 5 milionů korun, nábytek a počítače pořídíte za 250 tisíc korun. „Pozor na vývoj technologií, které se neustále vyvíjejí. Majitel kliniky by si měl uvědomit, že musí do nových technologií investovat, aby poskytoval stále kvalitní služby. Kdo nechce jít s dobou, jde sám proti sobě,“ dodává Richard Lukáš.
Když máte vybaveno, můžete se pustit do provozu kliniky a najít dobré zubaře. „V tomto ohledu by vám měl pomoci doktor, který nad vaší klinikou drží ochranu a bude ostatní zubaře testovat. Pokud jste „nelékaři“, neodhadnete výborného zubaře, a to se vám může vymstít na pacientech,“ dodává Richard Lukáš s tím, že na trhu je těžké v dnešní době specializované zubaře najít. Jak ocenit zubaře pak záleží na jednotlivých majitelích kliniky, na jaké mzdě se dohodnou. Další provozní náklady jako nájem, elektřina, voda apod. vyjdou na 100 až 150 tisíc bez DPH. Nelékařské zdravotnické zařízení nebývá plátcem DPH, takže zde záleží na pronajímateli, jestli bude DPH platit on nebo vy. Náklady na materiál mohou být různé. Záleží na službách, které poskytujete, ale vězte, že čím kvalitnější materiál, tím dražší.
Investice do kvalitních technologií se vyplatí. Člověk musí počítat s tím, že do nich bude investovat neustále. Počáteční investice na nákup nejmodernějšího vybavení a technologií se může pohybovat v rozmezí 2 až 5 mil. Kč
Sledujte svou klientelu
Na dentální klinice se služby oceňují podle časového výkonu zubaře, vynaloženého materiálu a nákladů na provoz. Jeden zubař by měl obsloužit 1500 klientů, aby vám klinika mohla vynášet. Některé služby však mohou vyžadovat i další lékařské specialisty. Jde například o chirurgickou stomatologii, rovnátka a další složitější zubařské zákroky. Do takových služeb musíte nastavit cenu ještě o tyto lékaře, protože specialisti jako anesteziolog při analgosedacích, zubní chirurg, paradontolog či implantolog se musí zaplatit. „Tyto doktory doporučujeme najímat externě, protože by bylo velmi nákladné je udržovat na jednom místě, když by šli pouze k jednomu zákroku. Externí spolupráce se vyplatí pro ně i pro nás,“ říká Richard Lukáš. Část výkonů vám může proplácet i pojišťovna, pokud s ní dohodnete spolupráci. U soukromých klinik však pojišťovny nejsou příliš sdílné, a jestliže se vám podaří s pojišťovnou uzavřít kontrakt, neproplatí příliš vysokou cenu u zákroků. V tomto ohledu ale záleží i na klientech, na které chcete cílit. Pokud hodláte vytvořit kliniku pro méně bonitní klienty, je spolupráce s pojišťovnou lepší, jelikož jim část služeb proplatí. U luxusnější kliniky klientům nebude tolik na proplacení zákroků od pojišťoven záležet.
Je vidno, že v počátcích si sáhnete hluboko do kapsy. Potřeba velkého kapitálu je u dentální kliniky nutností. Do počátečních investic musíte též přidat nemalou položku na marketing, protože je potřeba do kliniky nalákat klienty. Takový marketing ze začátku může přijít tak na 20 tisíc měsíčně i více, opět záleží na cílové klientele. „Nám se vyplatila internetová reklama a bigboard, který však fungoval jen jeden měsíc. Nicméně jiným může vyjít jiný druh marketingu,“ upřesňuje Richard Lukáš. Nejlepším marketingem, který se vyplácí i zde, je pochopitelně doporučení klientů. Jestliže vás vaši první klienti doporučují známým, máte z půlky vyhráno. Nicméně nečekejte, že se úspěch dostaví hned. Lidé si musí nejdřív vytvořit povědomí, že se na trhu objevila nová klinika, a to je běh na dlouhou trať. Klientela se vytváří 2 až 5 let, takže musíte mít opravdu hodně velký polštář, abyste kliniku mohli do té doby provozovat. Ale jakmile to ustojíte, úspěchy se dostaví.
Za chyby se platí
Při podnikání nemůžete očekávat žádnou podporu od státu, i přesto že provozujete lékařské zařízení. Každý rok musíte vykazovat pro ministerstvo zdravotnictví statistiky vynaložených výkonů ve vašem zařízení. To může být docela problematické a vězte, že není snadné tyto statistiky vést. Proto se obrňte trpělivostí vůči této byrokratické malichernosti. Avšak abychom jen stát nehanili, státní správa vychází vstříc podnikatelům dotacemi. Můžete si požádat o dotace na technologické vybavení, které vám mohou, ale také nemusí schválit.
Problémy mohou přinášet i samotní klienti. Přece jen se jedná o zařízení, kam lidé nechodí rádi a spíše se mu vyhýbají. „Vyplatí se strategie bezbolestných zákroků. Ukázat lidem, že dnes nemusí u zubaře trpět a bát se každého zákroku. Pokud zákazníci ucítí na vlastní kůži, že zákrok nebolí, nebudou otálet s další návštěvou,“ hovoří Richard Lukáš. Ač se zdá, že jde o malichernost, klinice Elite Dental se tato strategie vyplácí. Dále se musíte připravit na sezonní vlivy, které u dentální kliniky též nastávají. Jedná se především o prázdniny, kdy se pacienti k zubařovi téměř neobjednávají. Lidé raději řeší v tuto dobu dovolenou, než aby řešili, kdy si jít spravit zuby. Další slabé období přichází v období začátku prosince do půlky ledna. Na vině jsou vánoční svátky. Opět připomínáme, že stále nesmíte zapomínat na nestálost klientů, které to k zubaři netáhne. Může se stát, že se objednají a následně nedorazí. Proto je vhodné neukázněné pacienty sankcionovat. Přece jen chod kliniky stojí ohromné peníze a vy potřebujete vydělat. Nebudete ušlý zisk platit sami.
Pokud se blíže podíváme na trh dentálních klinik, konkurencí je každá, ať soukromá nebo státní. Proto je důležité udržovat si klientelu, kterou jste si vytvořili. A to zejména kvalitou služeb, protože tu pacienti nejvíce ocení a samozřejmě si i připlatí. „Můžete vašim klientům nabídnout i další servisní služby, které zpříjemní pobyt v ordinaci, jako například horké nápoje, časopisy, televizi apod. Dbáte-li o zákazníky, vrátí se vám to dvojnásobně,“ dodává Richard Lukáš. Největší konkurenci tak budete mít na začátku svého podnikání, kdy musíte nalákat lidi do vaší kliniky. Jakmile už budete pečovat o své pacienty, kteří budou dále doporučovat vaši kliniku, konkurence se bude zmenšovat. O klienty pečujte a neztraťte je.
PŘEČTI ČLÁNKY
Právě to je heslo Papírny Moudrý, jejíž příběh „továrny na mucholapky“ začal v roce 1991 a dnes dováží mucholapky do 50 zemí světa.
V roce 1993 využila mezery na trhu a založila značku La Marque. Více jak 27 let tak Michaela Vlčková pomáhá ženám vybírat to správné spodní prádlo.
Jaké byly začátky před 20 lety a jak se podniká dnes prozradila Hana Raková, jedna ze zakladatelů laserové estetické dermatologie v České republice a majitelka kliniky Esthé.
Podnikání v oblasti gastronomie láká stále spoustu lidí. Ne všichni však touží po otevření klasické restaurace. Chtějí se vydat cestou bistra nebo kantýny.
Cestovatelský vyhledávač Kiwi.com patří po více než 5 letech mezi 10 největších prodejců letenek na světě. Lze jeho úspěch napodobit? Vyplatí se dnes ještě začít podnikat v cestovním ruchu? Poradíme, jak bojovat s rostoucí konkurencí.
Nejčtenější
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Podnikatelské prostředí podstatně ožívá. Nových podnikatelů je nejvíce od roku 2020. Které perspektivní obory nyní nabízejí franšízovou spolupráci?
Další franšíza vstoupí do konkurence amerických fastfoodových značek a první pobočka vznikne v Praze. Co nového se dá do byznysu s burgery přinést?
Realitní franšíza Remax potvrzuje oživení realitního byznysu. Kde jsou další příležitosti a jak vypadá spolupráce s touto značkou nám přiblížil generální ředitel Jan Hrubý.
Populární na fóru
Správný čas na byznys
platí nabídka půjčky zdarma ještě dnes. kontaktujte pro více informací klikajaromir16@gmail.com
Správný čas na byznys
Zdravím všechny, prohrál jsem peníze tolika společnostem, které se vydávají za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Zaměřeno na vzdělávání
Ahoj všichni, přišel jsem o peníze od tolika společností, které se vydávaly za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...