Rozhodující slovo má vždy franšízant

pondělí
22.08.2016
Formu nejintenzivnějšího marketingu za dobu působení značky Repablo a další novinky popsal majitel firmy Petr Macháč.
 

Můžete zhodnotit činnost franšízového konceptu Repablo za poslední rok?
Za poslední rok trh s oděvy poněkud stagnoval. Zaznamenali jsme nárůst zákazníků jen v řádu několika málo procent ze strany multi-brandových klientů. Řešili jsme rovněž několik poptávek po otevření prodejen. S některými potenciálními klienty stále vedeme jednání.

Co se podařilo a na čem byste rádi zapracovali?
Předně se nám podařilo opět rozšířit kolekci, a tak se maximálně přizpůsobit poptávce. Franšízanti tak mohou nabízet zboží, po kterém je aktuálně poptávka.

"Za poslední rok se staly v našich obchodech velmi oblíbené kalhoty díky novému střihu a materiálovému složení. Sezónní zboží jako jsou svetry, trička, polo-košile jsou u našich klientů také velmi oblíbené, tudíž i u nich zaznamenáváme velice dobré prodeje," říká majitel konceptu Repablo Petr Macháč.

V čem je koncept pro franšízanty atraktivní?
Největší atraktivnost našeho konceptu spatřuji v počáteční investici, která je minimální a od franšízanta vyžaduje pouze nákup zboží. Nepožadujeme žádný poplatek za licenci ani žádné průběžné poplatky z obratu. Nabízíme čistý obchod a netajíme se tím, že nám záleží na tom, aby náš franšízant profitoval co možná nejvíce. Teprve pak můžeme profitovat i my. Nenutíme klienty do žádných minimálních objednávek a netrváme ani na tom, aby franšízanti nakupovali naše vybavení. Pokud má franšízant k dispozici prázdný prostor, dokážeme ho s minimální investicí účelně vybavit, poradíme s prvotní objednávkou nebo nabízíme zaškolení personálu. Rozhodující slovo ale má vždy franšízant. Záleží tak čistě na něm, zda obchod vybaví naším nábytkem, nebo si nechá původní.

Jaká je návratnost investice?
Vzhledem k nízkým počátečním nákladům, které vyžadují 80 až 250 tisíc podle velikosti a vybavení obchodu, je návratnost opravdu rychlá. Hodně ale záleží na období otevření. Pokud se prodejna otevře v létě v době dovolených, návratnost je možné očekávat během několika měsíců. Pokud se však otevření načasuje skutečně dobře, například na podzim, kdy začíná nová kolekce a blíží se Vánoce, můžu potvrdit z vlastních zkušeností, že se jedná o návratnost v horizontu jednoho až dvou měsíců. Franšízantům jsme připraveni sdělit průměrné obraty a zisky z našich prodejen.

Jaký evidujete zájem potenciálních partnerů o vaši licenci?
Jak už bylo řečeno, zájem v letošním roce mírně klesl. Franšízanti zpočátku naráží na problém vhodných prostor, které budou ideálně umístěné a zároveň budou mít únosné nájemné. Dle mého názoru jsou důvodem stagnace také neustále vyšší nároky na podnikatele ze strany státní správy. Ať už je to kontrolní hlášení, nebo připravované EET. Jsem si jist, že spoustu klientů, kteří řeší, zda si otevřít svůj obchod, tato nařízení malinko brzdí. Jsou to další náklady a starosti navíc. Na slibovanou podporu podnikatelů a živnostníků ze strany vlády pořád čekáme.

Na druhou stranu ale kontrolní hlášení dnes již každá účetní zvládá bez problému a vzhledem k obchodnímu konceptu, který nabízíme a obchodní politice, kterou máme nastavenou, nás ani chystané EET nijak nepoznamená. V tuto chvíli jednáme s několika společnostmi na zavedení prodejního systému, který již bude připraven na zmíněné EET. Se systémem chceme co nejdříve začít v naší vlastní prodejně a pokud se osvědčí, nabízet ho dále našim franšízantům. Systém bude i v budoucnu fungovat s minimální počáteční investicí a pokud možno i bez dalších měsíčních poplatků za vedení a správu. Jsem si jist, že to bude představovat další zásadní podporu a pomoc z naší strany, která franšízantům sníží veškeré nástrahy a starosti při zahájení na minimum.

Jak pomáháte franšízantům v podnikání?
Kromě již zmíněné podpory jsme připraveni zájemce o franšízu navštívit již před zahájením spolupráce například kvůli výběru vhodných prostor. Franšízant, případně jeho personál, může strávit několik dní na naší prodejně, kde ho čeká zaučení a školení jak produktové, tak obchodní. Stejně tak jsme připraveni strávit nějaký čas my na provozovně u franšízanta. Záleží pouze na domluvě, která varianta bude nejvýhodnější.

Na jakém produktu franšízanti nejvíce vydělávají?
Nejsilnějším artiklem naší značky jsou určitě košile, které jsou vyráběny celoročně a nejsou závislé na nových kolekcích. Průběžně se mění  a doplňují nové designy košil a je to rozhodně zboží, které se v našich obchodech nejvíce prodává.

Kolik máte celkem poboček a kolik je franšízových?
V tuto chvíli máme pět poboček franšízových a jednu vlastní. Prostor pro nové klienty je tedy opravdu velký. Samozřejmě má každý franšízant zaručenou exkluzivitu.

Chystáte pro franšízanty a zákazníky nějaké novinky?
Nyní intenzivně připravujeme prezentaci značky Repablo na veletrh módy STYL v Brně. Stánek o velikosti 30 m² naleznou klienti v pavilonu „P“ brněnského Výstaviště. Vzhledem k návštěvnosti čekáme velký příliv jak z řad multi-brandových prodejen, tak i franšízantů, kteří přemýšlí o otevření prodejny. Na veletrhu budeme prezentovat novou kolekci ZIMA 2016. Každý si bude moci kolekci naživo prohlédnou a rovnou vytvořit případnou objednávku. Věříme, že tento veletrh pomůže i stávajícím franšízantům, protože dojde i k dalšímu zviditelnění značky Repablo na domácím trhu. Před veletrhem vyjde časopis TOP MÓDA, kde bude ke každému výtisku přibalen náš kompletní katalog nové kolekce. Náš marketing je za dobu působení značky v České republice zatím nejintenzivnější. Pokud jde o otázku e-shopu, tak i nadále platí naše výhoda “nezkaženosti” značky Repablo internetovým prodejem, což skýtá velkou výhodu právě majitelům našich kamenných prodejen a jistotu, že se z jejich obchodů nestanou jen zkušebny, ale prodejny, které budou generovat dostatečný zisk.