Lesk a bída u McDonalda

Svět rychlého občerstvení změnil během několika let, podle mnohých ovšem jednoznačně k horšímu. Příběh muže, který svůj život věnoval nelítostnému boji o vlastnictví a prestiž slavného žlutého loga ve tvaru písmene M, oživil opětovně letitou debatu. Byl Ray Kroc zloděj a vyděrač, který zbohatl díky velkým podílům z prodeje (1,4 %) svých franšízantů, nebo mu náleží pocty coby skutečnému "americkému franšízovému otci", který soukromé podnikání povýšil na další úroveň?
Prvním bodem diskuze je již samotný název Zakladatel - Ray Kroc (hraje ho herec Michael Keaton) totiž skutečným zakladatelem společnosti McDonald’s nebyl. A nevymyslel dokonce ani samotnou základní myšlenku konceptu, ani recepty. Ústřední mottem filmového příběhu je přitom slogan: "Nic není na světě běžnější, než neúspěšní muži s talentem." Narážku lze chápat i jako kritiku bratrů McDonaldových, podle nichž slavná značka dostala jméno.
Ray Kroc se narodil českým emigrantům v Chicagu v roce 1902. Během 1. světové války se měl stát řidičem sanitky, ale nikdy se žádných bojů nezúčastnil. Poté vystřídal mnoho zaměstnání od prodavače papírových kelímků, přes pianistu, jazzového hudebníka po zaměstnance v chicagském rádiu. V roce 1954 tehdy 52letý Kroc navštívil při cestách Amerikou restauraci McDonaldových. Nabízel tehdy jako prodejce podnikům přístroj na výrobu mléčných koktejlů.
V kalifornském San Bernardinu poprvé ochutnal hamburger Dicka a Maca McDonaldových, a byl prý uchvácen. Dravec Kroc se okamžitě chytil příležitosti, a snažil se bratry přesvědčit, aby svůj podnik rozšířili. "Franšíza, franšíza, franšíza," odhaluje nadšeně ve filmu své plány. Nepříliš obchodně zdatní Dick a Mac ale spíše než na velikost firmy hleděli na kvalitu svých hamburgerů a hranolek, a tak Krocovi nakonec nezbylo než je z prosperujícího byznysu nenápadně vyšachovat. Vzdát se v jeho případě vůbec nepřicházelo v úvahu.
5 tisíc franšízových partnerů
Zářný příklad amerického snu, kdy chudý cesťák ke štěstí přišel, dostával postupem času své trhliny. Krocův představitel Keaton sám ostatně potvrdil, že ho výslovně odmítl oslavovat jako podnikatelský idol. Jistěže Ray Kroc byl z dnešního pohledu kapitalista, který by úspěchu obětoval cokoliv, který skrze cílenou reklamu na děti lákal do restaurací celé rodiny, aby jim servíroval levné sendviče a hranolky plné pesticidů a konzervačních látek. A který značně napomohl kromě jiného explozi obezity a cukrovky nejen ve Spojených státech.
Každá mince má ovšem dvě strany. I po více než půl století nakrmí síť restaurací McDonalds denně kolem 1 % celosvětové populace a zaměstnává globálně na půl milionu lidí. Více než 1,5 milionu z nich pak navíc pracuje pro kolem 5 tisíc franšízových partnerů McDonald’s. Přetrvávající úspěch značky, které Kroc přidal do vínku například přísné hygienické normy, ostatně dokládá i bohorovný klid, s nímž film přijalo současné vedení McDonald’s. Již předem oznámilo, že případné soudní spory proti filmařům nejsou v plánu.
PŘEČTI ČLÁNKY

Světová franšízová síť do roku 2025 vstupuje s technologickými novinkami a pokračuje v růstu sítě.
Franšízing způsobil revoluci v globálním podnikání tím, že umožnil rychlou expanzi s osvědčeným obchodním modelem. Objevte největší franšízové sítě, které formují průmyslová odvětví po celém světě.
McDonald´s jde zákazníkům blíž i do menších měst a rádi by našli nové franšízanty. Čím chtějí aktuálně zákazníky oslovit?
Soutěž každoročně oceňuje úspěšné franšízové koncepty, které splňují Etický kodex franšízingu. Které letos uspěly?
V roce 2023 u nás otevřel jeden ze světově nejznámějších franšízových řetězců fast foodu šest nových restaurací. Jaké mají další byznysové plány?
Nejčtenější

Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Franšíza s pracovními oděvy je na trhu už více jak 5 let. Petra Tománková, manažerka pro rozvoj, přibližuje, pro jaké podnikatele je koncept vhodný.
Další franšíza vstoupí do konkurence amerických fastfoodových značek a první pobočka vznikne v Praze. Co nového se dá do byznysu s burgery přinést?
Dánská značka City Calendar míří na český trh a hledá partnery pro expanzi. Zaměřuje se na tvorbu, výrobu a distribuci originálních lokálních adventních kalendářů s vouchery.
Franšízy v oblasti gastronomie nejsou ničím novým. Přesto je koncept Hey Foods v mnoha ohledech od provozování tradiční restaurace dost odlišný.
Populární na fóru
Dotazník regionální produkty a gastroturismus
Dotazník je anonymní a zabere max. 5 min. Jeho vyplněním mi velmi pomůžete při psaní mé bakalářské práce. Děkuji! (dotazník je dostupný do 12. 4. 2022) odkaz...
Taco Bell na cestě k vrcholu
Byl bych moc rád kdyby se Taco bell nastěhoval i k nám do Česka třeba do Prahy.
Úspěšný rok pro Subway
Jedná se o další z PR článků společnosti SUBWAY a snahu nalákat nové frenšízanty. V uplynulých dvou letech přišel tento řetězec v ČR o 9 restaurací. V roce...
Subway vidí potenciál na benzinkách
Čr není Polsko. Situace v SUBWAY je zde nyní zcela jiná. Pobočky v ČR většinou velice rychle končí. Asi nejlepším příkladem je restaurace SUBWAY v Říčanech....
Franšíza McDonald’s? Doživotí
Dobrý den, mohl bych vědět kolik je zhruba roční obrat?
Sushi v Česku jde
Chtěla bych do Ústí nad Labem zavést sushi bar, zde nic není a lidé by to uvítali.
Komunikace je základ
The PUB v Karlíně, který provozuje právě pan Žemlička, můžu vřele doporučit každému, kdo má rád příjemnou obsluhu, originální interiér, tankové pivo,...
Lidé jsou základ
Promiňte, ale zas jednou článek o ničem.... A co se týče hlavního motta článku: V "restauracích", které jsou v jídelních sekcích nákupních center to opravdu...