McDonald’s ruší 170 franšíz

McDonald’s přijde o polovinu svých restaurací v Indii, kde měla firma ve své síti dosud na 400 franšízových provozů. Důvodem je ukončení franšízové smlouvy a odebrání licence společnosti CRPL (Connaught Plaza Restaurant), která vlastnila územní licenci pro některé části Indie. Rozhodnutí učinila centrála McDonald’s po "dlouhé a vyčerpávající bitvě", která trvala celých devět let. Za sporem stojí podle magazínu Forbes finanční nesrovnalosti. McDonald’s viní CRPL z porušování smluvních podmínek a neplacení franšízových poplatků, které se vleklo několik let. Indická společnost se brání tím, že prodeje a zisky jejích franšíz dlouhodobě klesají, čímž je jim znemožněno také splácet bankovní úvěry, a jejich dluhy proto stále narůstají.
Již loni v červnu McDonald’s dočasně uzavřel 40 restaurací v Dillí kvůli neobnovení jejich franšízové licence. Konec těchto provozů nyní potvrdila společnost také. Pro další působení na indickém trhu hodlá hledat nového franšízového partnera. Odvážné rozhodnutí podle Forbesu dokazuje, že celosvětová centrála McDonald’s není ochotná snášet nesrovnalosti a nedostatky ve svých franšízách, a v to v žádné zemi. Spor s franšízovým partnerem však negativně ovlivnil značku a obchodní operace americké gastronomické společnosti v dané oblasti, kde ji mezitím předstihla konkurence.
U Indů boduje spíš pizza než hamburgery
Indie není sice pro McDonald’s nejdůležitější cílovou zemí, a to ani v rámci regionu. Neúspěchy během expanze na indický trh nicméně mohou zpochybnit širší model rozvoje franšízové sítě, a to zejména v rozvojových zemích, kde je dodržování přísných podmínek při provozu restaurací vzhledem k omezeným podmínkám málo pravděpodobné. McDonald’s přitom vstoupil na indický trh dříve, než konkurenční značky jako jsou Burger King a Wendy’s. Přesto se mu tam stále příliš nedaří. Například Domino’s Pizza má v indickém řetězci potravinářských služeb téměř 16% podíl, zatímco společnost McDonald’s dokázala obsadit pouhých 7,5% trhu.
Před oznámením o uzavření provozů měl McDonald’s v Indii téměř 450 poboček, zatímco Domino’s Pizza tam vlastní přes 1000 poboček. Nejde přitom jen o popularitu značek a jejích produktů, pomalý růst firmy McDonald’s v regionu je připisován právě potížím s franšízingem. Trh restaurací rychlého občerstvení v Indii by měl přitom podle odhadů do roku 2020 vyrůst na více než 4 miliardy dolarů. A je docela dost možné, že americký gigant nastávající ekonomickou "vlnu" už díky pomalé expanzi a problémům s franšízovými licencemi nechytne. Indie by se tak stala v historii McDonal’s jednou z mála zemí, kde se firemní franšízový systém neosvědčil.
PŘEČTI ČLÁNKY

Přinášíme aktuální žebříček nejúspěšnějších globálních franšízových značek. V TOP 10 nechybí franšízy známé z tuzemského trhu. Nejsilnějším sektorem zůstává gastro.
Světová franšízová síť do roku 2025 vstupuje s technologickými novinkami a pokračuje v růstu sítě.
Franšízing způsobil revoluci v globálním podnikání tím, že umožnil rychlou expanzi s osvědčeným obchodním modelem. Objevte největší franšízové sítě, které formují průmyslová odvětví po celém světě.
McDonald´s jde zákazníkům blíž i do menších měst a rádi by našli nové franšízanty. Čím chtějí aktuálně zákazníky oslovit?
Soutěž každoročně oceňuje úspěšné franšízové koncepty, které splňují Etický kodex franšízingu. Které letos uspěly?
Nejčtenější

Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
„Díky propracovanému vzdělávacímu systému dokážeme na podnikání v realitách připravit i franšízanta bez předchozích zkušeností,“ říká Petr Zelenka, ředitel sítě Next Reality.
„Nízké náklady a rychlá návratnost dělají z Edukido ideální volbu pro ty, kteří chtějí podnikat a zároveň podpořit rozvoj dětí,“ říká provozní ředitel Bartłomiej Misztal.
Téměř polovinu franšízových partnerů McDonald's v Česku tvoří ženy a jsou úspěšné. Jako majitelky vedou hned několik restaurací.
Populární na fóru
Dotazník regionální produkty a gastroturismus
Dotazník je anonymní a zabere max. 5 min. Jeho vyplněním mi velmi pomůžete při psaní mé bakalářské práce. Děkuji! (dotazník je dostupný do 12. 4. 2022) odkaz...
Taco Bell na cestě k vrcholu
Byl bych moc rád kdyby se Taco bell nastěhoval i k nám do Česka třeba do Prahy.
Úspěšný rok pro Subway
Jedná se o další z PR článků společnosti SUBWAY a snahu nalákat nové frenšízanty. V uplynulých dvou letech přišel tento řetězec v ČR o 9 restaurací. V roce...
Subway vidí potenciál na benzinkách
Čr není Polsko. Situace v SUBWAY je zde nyní zcela jiná. Pobočky v ČR většinou velice rychle končí. Asi nejlepším příkladem je restaurace SUBWAY v Říčanech....
Franšíza McDonald’s? Doživotí
Dobrý den, mohl bych vědět kolik je zhruba roční obrat?
Sushi v Česku jde
Chtěla bych do Ústí nad Labem zavést sushi bar, zde nic není a lidé by to uvítali.
Komunikace je základ
The PUB v Karlíně, který provozuje právě pan Žemlička, můžu vřele doporučit každému, kdo má rád příjemnou obsluhu, originální interiér, tankové pivo,...
Lidé jsou základ
Promiňte, ale zas jednou článek o ničem.... A co se týče hlavního motta článku: V "restauracích", které jsou v jídelních sekcích nákupních center to opravdu...