Zlatá éra franšízingu nekončí

Právě teď je vhodná doba, kdy vstoupit do franšízingu a začít podnikat se zavedenou značkou. Šestým rokem za sebou předčí franšízy i celkové americké hospodářství.
Čtvrtek
08.03.2018
Franšízový průmysl ve Spojených státech již 8. rokem po sobě roste, daří se mu i v Evropě. Letos by měl svůj růst ještě zrychlit.
 

Letos by mělo vzniknout v USA celkem na 760 tisíc nových franšízových poboček. Zaměstnanost v oblasti franšízingu by se měla ve Spojených státech zvýšit o 3,7 % na 8,1 milionu pracovníků a HDP franšízových sítí se podle předpovědi zvýší o 6,1 % na 451 miliard dolarů ročního obratu. Zatímco v roce 2017 franšízový trh rostl poměrně pomalu, letos by měl své tempo růstu zrychlit na 1,9 %, předpověděla IFA. Důvodem je lepší přístup podnikatelů ke kapitálu, stále rostoucí důvěra spotřebitelů, a také nové zákony, které v zámoří umožňují začínajícím podnikatelům snížit svůj daňový základ podle výše příjmů až o 50 %.

Franšízový průmysl roste nejen v USA, své skvělé časy zažívá díky rostoucí ekonomice i v Evropě. Obecně se potýká s čím dál dražší pracovní silou - nárůst platů způsobila rekordní zaměstnanost. Právě ta je ale také důvodem, proč stále více lidí po celém světě volí jako alternativu k zaměstnání založení vlastní společnosti. Vůbec nejrychleji rostoucím segmentem je nyní co do počtu franšíz oblast služeb, která by měla i nadále americkému franšízovému trhu dominovat. Ve franšízingu totiž přibylo během posledních 10 let mnoho zkušených manažerů, kteří se spíše vyhýbají tradičním oblastem, jako je gastronomie a maloobchod.

Služby pro seniory dominují novým značkám

Boom tak letos zažívají například služby pro seniory. V zámoří nyní působí na 90 franšízových sítí, které se specializují právě na tuto oblast, jejich průměrné stáří je 8 let. Američtí senioři preferují domácí péči franšízových značek i proto, že si přejí dožít doma, uvedla nadace Franchise Education & Research International Association. Populace v celosvětovém měřítku navíc stárne, tudíž lze předpokládat, že tento segment poroste i v následujících letech i na starém kontinentě.

Pro franšízing nastaly ekonomicky příznivé časy i v České republice. "Franšízing v ČR posledních 10 let stále roste a rozvíjí se. Ne raketovým tempem, ale postupně. Mnoho franšízorů také již svou síť konsoliduje a upevňuje," říká poradkyně PROFIT system franchise services Lenka Nováková. Česko díky vysokému tempu hospodářského růstu dohání vyspělé země západní Evropy, rostou mzdy i důchody, a lidé tak více utrácejí. Nezaměstnanost je navíc nejnižší za poslední dekádu. Nejvíce nových sítí vzniká v ČR stále v oblasti gastronomie, franšízing čím dál častěji využívají k expanzi také realitní společnosti. Největším trendem je ale rychlé a zdravé stravování a hubnoucí programy.

Stále více českých franšízantů také vlastní a provozuje vícero poboček svých sítí. S trendem tzv. multi-unit franšízingu přišel do střední Evropy i nárůst počtu firem, které využívají pro expanzi investory. Atraktivita ČR v tomto směru také roste, což prospívá i českému franšízingu. "V porovnání s Evropou jsme stále ve vývoji jak v postoji a přístupu franšízantů, tak i v poskytování zázemí a podpory sítě v praxi ze strany franšízorů. V posledních dvou letech vzniká více a více lokálních franšíz různých oborů, což jen trend rostoucího franšízingu potvrzuje. Úspěšné zahraniční koncepty u nás však mají stále na trhu svoji důležitou roli, neboť jsou to právě většinou ony, kdo stanoví laťku kvality fungování sítě. Jejich zaběhnutá a ověřená pravidla mohou být inspirací pro naše lokální a začínající franšízory," dodává Lenka Nováková.