Vlastnit franšízu je stále náročnější

Neexistuje prostor pro koncepty, které nejsou testovány v reálných tržních podmínkách, které nejsou dobře organizované a připravené. Proto by společnost, která chce najít partnera v Polsku, měla být velmi zkušená a kompetentní, říká Grzegorz Morawski, šéfredaktor portálu Franchising.pl a časopisu Własny Biznes FRANCHISING
Pondělí
19.03.2018
Polsko je pro franšízové firmy jedním z nejlepších trhů v Evropě, míří tam i mnohé české značky. O důvodech hovoří šéfredaktor polského magazínu o franšízingu Grzegorz Morawski.
 

Jak byste popsal současný stav franšízového trhu v Polsku?
V posledních letech tento trh skutečně dosáhl plné zralosti. Do konce roku 2016 bylo v Polsku registrováno přesně 1 171 franšízových systémů, což je impozantní počet. Franšízové sítě neustále rostou, i když se tempo růstu mírně snižuje. Vzniká stále řada nových konceptů, poskytovatelé franšízových licencí jsou také stále lépe připraveni a ochotni poskytovat komplexní podporu svým franšízovým partnerům.

Výsledkem je, že zahájení franšízového podnikání je dnes považováno za dobrou obchodní příležitost s větší pravděpodobností úspěchu. Vzhledem k tomu, že se trh rozvíjí, také příjemci franšízy jsou stále náročnější, což znamená, že poskytovatelé franšízy potřebují mnohem více zkušeností.

Jaká systémy aktuálně ovládají polský franšízový trh?
V posledních letech jsou na trhu nejrozvinutější gastronomické a módní franšízy. Nejnovější trendy zvyšují také počty "pomalých restaurací", franšízových obchodů s elektronickými cigaretami, dětských programovacích škol, internetových podniků. Jednou z nejoblíbenějších franšízových značek je v Polsku řetězec pizzerií Biesiadowo, který nabízí licenci za poměrně nízkou cenu. Pro restauraci o rozloze 70 m2 potřebují franšízanti asi 10 tisíc eur. Společnost za pouhé dva nebo tři roky dokázala otevřít po celé zemi na 100 restaurací.

Vzhledem ke stávajícímu počtu franšízových systémů, jaké zahraniční koncepty mají šanci uspět?
Pro mnoho společností je polský trh stále atraktivní, především díky jeho velikosti - v Polsku dnes žije 39 milionů lidí, což z něj činí devátou nejlidnatější zemi v Evropě. Nicméně bez ohledu na objem hospodářství a obyvatelstvo je trh otevřen zejména podnikům z geograficky blízkých zemí a zemí s podobnými kulturami. Občané střední a východní Evropy jsou vítaní jako klienti, ale také jako potenciální příjemci franšízových licencí. Mají podobné návyky, sdílejí stejnou hodnotu, což by jim podnikání v Polsku mělo usnadnit.

Jaký je tedy nejlepší způsob, jak vstoupit na polský trh?
Zahraniční koncese představují 20 % celkového franšízového trhu v Polsku. Téměř 40 % franšízantů v Polsku pak zastupuje zahraniční koncepty. Na začátku se většina poskytovatelů franšízy většinou věnuje samozřejmě průzkumu trhu, protože chtějí vědět, jak bude jejich obchodní koncepce přijata v novém prostředí. Teprve se shromážděnými údaji a názory odborníků se společnosti rozhodují, zda vůbec vstoupí na polský trh. Pokud jsou výsledky pozitivní, je vhodné hledat franšízanta nebo partnera pro expanzi.

Nakolik jsou v Polsku populární české franšízové koncepty?
Na polském trhu je 1,2 tisíc franšízových sítí. České koncepty představují zhruba 3 % z nich. Franšízové značky z České republiky v posledních letech získávají v Polsku na popularitě. Polští zákazníci si stále více a více všímají společností jako je Konopna Farmacja (nabízející zdravotnické produkty na bázi konopí) nebo Sunkins (Svět zdraví), což je koncept výživového poradenství. Pravděpodobně nejrozšířenější franšízovou značkou z České republiky v Polsku bude vydavatelství Modrý Słon, který zde působí od roku 2003.

A naopak - zajímají se polské franšizové sítě o náš trh a expanzi do Česka?
Česká republika je nejdůležitějším zahraničním cílem pro expanzi polských franšíz. Podle franšízové studie PROFIT system v roce 2016 vstoupilo na českých trh 35 polských společností se svými franšízovými značkami. Zastupovaly různé obory jako např. vzdělání (2plus2 Škola matematiky), móda (Gatta), dětská móda (Coccodrillo) nebo dokonce automobilový průmysl (Lucart). Geografická blízkost a kulturní blízkost dělají z českého trhu ideální místo pro rozšíření polských konceptů. A samozřejmě to platí i naopak.