U franšízantů hledáme zodpovědnost a pečlivost

Bez vstupního kapitálu / Prostory k provozování a jejich kompletní vybavení pobočky Relay zajišťuje společnost Lagardere Travel Retail. Franšízant tak nemusí do podnikání pod touto značkou vkládat žádné finanční prostředky.
Pondělí
26.11.2018
V současné době cílíme s pobočkami Relay na lokality s potenciálem kupí síly jako jsou nemocnice nebo kancelářské komplexy, říká Pavel Bubník ze společnosti Lagardere Travel Retail.
 

Jak se síti Relay v současné době na našem trhu daří? Kolik zde najdeme poboček a kolik z nich je provozováno na základě licence partnery?
Společnost Lagardere Travel Retail a.s., která síť prodejen Relay, ale také Inmedio, Hubiz a 1 minute provozuje výhradně formou franšízingu, je dynamicky se rozvíjející společností. Za loňský rok se naše sít prodejen RELAY rozšířila o 23 provozoven, a to především v Praze. Naše koncepty jsou primárně zaměřeny na cestující, proto se soustředíme na dopravní uzly jako jsou stanice metra, vlaková a autobusová nádraží, ale také letiště. Před dvěma lety jsme do České republiky zavedli nový koncept „1 minute“. Tato značka se zaměřuje především na rozšířenou nabídku čerstvého pečiva, kávy a dalších potravin, kterou uvítá zákazník převážně v kancelářských komplexech, pro které je tento koncept určen.

Jaká města máte momentálně v hledáčku pro další expanzi? O jaké lokality máte zájem?
Máme zastoupení ve všech krajských městech České republiky. V současné době tedy necílíme na některé konkrétní město, ale vyhledáváme především lokality s potenciálem kupní síly. Jsou to například nově vznikající kancelářské komplexy ale i nemocnice nebo vlaková nádraží kde je předpoklad, že budou cestující každodenně dojíždět za zaměstnáním nebo do škol.

Jsou licence na provozování pobočky vhodné pro „klasické“ investory, nebo je Vaším cílem najít takové partnery, kteří se budou na chodu prodejny aktivně podílet?
Vstupní investice do provozování našich prodejen ze strany franšízanta není nutná. Spolupráce s námi na bázi pouhé investice není pro „klasické“ investory vhodná. Hledáme spíše lidi, kteří do spolupráce s námi vstupují s představou aktivního vedení vlastního podnikání, prodejny chcete-li.

Komu byste podnikání pod hlavičkou Relay doporučil? Jaké vlastnosti u svých partnerů hledáte?
Při hledání nového provozovatele nemáme žádný ideál dokonalého provozovatele, se kterým bychom zájemce srovnávali. Dokonce ani netrváme na praxi s podnikáním nebo zkušenostmi z oboru. V rámci našeho školícího programu zájemce naučíme vše, co je k provozování prodejny nezbytné. Toto zaškolení probíhá na naší tréninkové provozovně. Vzájemnou spolupráci stavíme na vlastnostech, jako jsou komunikativnost, zodpovědnost, pečlivost a umění motivovat a vést své zaměstnance.

Co vše má partner Relay na starosti?
Když to zjednoduším, tak chod prodejny jako by byla jeho vlastní s vědomím, že má silného partnera v zádech, který se o něj postará. Ale abych nebyl tak strohý… Provozovatel dostane plně vybavenou prodejnu, kterou vede podle vlastního uvážení. Zajistí si personál, rozhoduje o výši objednávek, vede skladové hospodářství, dohlíží na dodržování zákonných pravidel (HACCP, správnost cenovek, odpadové hospodářství). U těchto administrativních záležitostí však provozovatelům asistujeme a zajišťujeme jim potřebný servis tak, aby své síly mohli směřovat hlavně na kvalitu zákaznického servisu a dostupnost zboží.

Zajišťujete svým partnerům nějakým způsobem územní exkluzivitu, aby si v rámci sítě navzájem nekonkurovali?
V našem pojetí územní exkluzivita úplně až takovou váhu nemá. Prodejny, které provozujeme, jsou výdělečné. Někdy se může zdát, že na jedné stanici metra máme více prodejen než je nutné, ale v takovém případě se snažíme o různorodost nabídky sortimentu, aby si zákazník mohl vybrat dle svých aktuálních potřeb. Víte, v našem oboru se zákazník převážně rozhoduje spíše podle sympatií k tomu či onomu prodejci. Přeci jen je většina zákazníků stálá, protože denně absolvují stejnou cestu do zaměstnání nebo školy. Mnohdy mi provozovatelé vyprávějí osobní příběhy zákazníků, které považují spíše za své známé než za zákazníky.


Zákazníci na prvním místě / "Naším cílem je, aby se franšízový partner mohl co nejvíce soustředit na zákaznický servis, který je alfou a omegou úspěšného podnikání. Proto každému franšízantovi asistujeme s administrativou, která je pro provoz pobočky nezbytná, doplňuje Pavel Bubnik.