Naši franšízanti čaj milují

Silné zázemí / Síť obchodů s čaji TeaGschwendner má po celém světě 148 poboček. Velká část z nich je vedena franšízanty. Patří mezi stabilní a úspěšné sítě v Německu.
pondělí
17.12.2018
Úspěch franšízantů je nezbytný pro úspěch celé společnosti, říká Alexander Mehnert, generální ředitel TeaGschwendner. Obchody s čajem této značky chce rozšířit i v Česku.
 

Jaká je historie značky TeaGschwendner?
Společnost TeaGschwender byla založena v roce 1978, kdy si německý podnikatel Albert Gschwendner a jeho žena Gwendalin otevřeli obchod s čaji. Na domácím trhu tak má tato značka velkou tradici, a to i co se franšízingu týká. S franšízovým způsobem expanze totiž přišla již v 80. letech minulého století, kdy byl franšízing v Německu teprve v plenkách. O tom, že se jim tento krok vyplatili, svědčí fakt, že od založení firmy se značka TeaGschwendner rozšířila do sedmi zemí na čtyřech světových kontinentech. Naše čaje si tak mohou zákazníci vychutnat nejen v Evropě, ale takéve Spojených státech amerických, na Arabském poloostrově nebo v Jižní Americe. Letos se franšízová síť TeaGschwendner stala také nositelkou ceny Mezinárodní franšízové federace Green Franchise Award. Podle asociace je značka příkladem ekologie, hospodaření, i kultury v byznysu. A to je směr, který je v našem podnikání velmi důležitý již od samého začátku v 70.letech.

Proč se TeaGschwendner rozhodl ke svému rozvoji využívat cestu frašízingu?
Z mého úhlu pohledu nám franšízing dává podnikatelskou svobodu, která ve svém důsledku zajišťuje jedinečnost celého konceptu. Úspěch franšízových partnerů je nezbytný pro úspěch celé společnosti – a naopak. Největší výhodu spatřuji v klasické dělbě práce, která pomáhá celé firmě k vlastnímu růstu a dosažení kýženého úspěchu. Náš úspěšný obchodní systém je postaven takřka jen na franšízové spolupráci.  V Německu se rozšiřujeme téměř výhradně skrze franšízy. Získali jsme s tímto obchodním modelem velmi dobré zkušenosti a úspěšně zvládli vstup na trh v dalších zemích.

Jaký vidíte v Česku potenciál pro Vaši značku? Jaký je vztah Čechů k čaji?
Česká republika představuje pro naši značku opravdu velký potenciál. V současné době zde máme v provozu jednu franšízu v Praze, kousek od Václavského náměstí. Již několik let také český trh testujeme, díky čemuž budeme moci otevřít nové franšízové pobočky. Česko je pro nás důležitou cílovou zemí. Také proto, že mezi Čechy neustále roste popularita čajů i kávy. Podle aktuálních průzkumů trhu Češi spotřebovávají více čaje než Němci, a váš místní trh je silně ovlivněn Německem. Čaj působí také velmi pozitivně na zdraví a oblast wellness. Rostoucí počet čajoven a jejich vysoká hustota v celé zemi tento trend jen dokazuje.

Můžete nám prozradit, jaké jsou Vaše nejbližší plány na tuzemském trhu?
Chtěli bychom na českém trhu růst, a to nejen, co se prodejů týká, ale také rozšíření pobočkové sítě. Naším cílem tak je rozšířit portfolium TeaGschwendner o nové obchody. Určitě chceme otevřít ještě jeden v Praze a také v Brně. Koncept je však vhodný i do menších měst s počtem obyvatel minimálně 100 tisíc.

Jaké jsou podmínky připojení se k sítí TeaGschwendner?
Zájemce o franšízu musí být určitě schopný zafinancovat investici, která se v případě naší značky pohybuje od 100 do 200 tisíc eur. Důležité také je, aby měl k dispozici ten správný prostor. S jeho výběrem jsme samozřejmě budoucímu franšízantovi schopni pomoci. Pro otevření prodejny je třeba najít takový, jehož velikost se bude pohybovat mezi 40 až 80 m2 a bude mít výlohu.

Co od svých franšízantů očekáváte? Jaké vlastnosti u nich hledáte?
Ideálním kandidátem na zisk licence na provozování našich obchodů je člověk, který má již nějaké zkušenosti s obchodováním, je komunikativní, přátelský a orientovaný na úspěch. Určitě pak musí mít rád čaj.

Jak funguje příprava franšízantů a následná spolupráce mezi centrálou firmy a jednotlivými franšízanty?
Komunikaci s franšízanty mají v naší síti na starosti partnerští manažeři, kteří pravidelně naše franšízy navštěvují. Mezi nimi a franšízanty tak neustále dochází k výměně aktuálních informací, což je předpokladem úspěchu. Nejdůležitější částí přípravy franšízantů je jejich školení. Naše Akademie TeaGschwendner je navržena tak, aby předala našim odborníkům téměř čtyřicetileté tržní zkušenosti skrze školení a workshopy. Konzultace v našich specializovaných prodejnách je jednou z našich klíčových kompetencí, a také naše jasná přednost před konkurencí. Prostřednictvím pracovních skupin a poradních orgánů se snažíme franšízanty integrovat do společnosti, a také je necháváme podílet se na rozhodovacím procesu. Co se další spolupráce týká, rovněž také neustále analyzujeme cílové trhy, zákazníky a trendy na nich, abychom mohli prostřednictvím našich franšíz nabídnout zákazníkům co možná nejvíce odrůd čaje v biokvalitě, což vytváří značce další výhodu oproti konkurenci. Třetím důležitým stavebním kamenem je náš centrální marketing.  Z ústředí v Německu řídíme marketingové aktivity specifické pro jednotlivé země, připravujeme jednotnou přítomnost na trhu, propagujeme naši značku na různých on-line platformách a podporujeme partnery v rámci spolupráce. 


Odvaha uspět / "Partner společnosti TeaGschwendner by měl mít především zkušenosti v oblasti maloobchodu nebo řízení, kvalifikaci v oblasti prodeje a vedení týmu, ochotu převzít rizika, dostatečnou motivaci k tomu, aby své obchody či obchod změnil, a zajistil tak firmě vedoucí místo na trhu v daném regionu či oblasti," dodává Alexander Mehnert.