Bez lepku i bez poplatku
Nastavit veškeré procesy, otestovat funkčnost, nastartovat marketing a motivaci zaměstnanců. To vše bylo třeba realizovat, než se majitelé Speciálního pekařství Smajlík rozhodli začít nabízet franšízové licence. Jako „tréninkové pole“ jim sloužily dvě vlastní prodejny, z nichž jednu najdeme v okrajové části města Brna, v Židenicích, a druhou v samém srdci této jihomoravské metropole.
Dobrou zprávou bylo, že obě pobočky dávaly takřka od prvního dne provozu ekonomický smysl. „Bylo třeba například vymyslet systém pro správné odpisy, aby provozovny dobře vypadaly, ale zároveň se nevyhazovalo mnoho zboží, detailně dopracovat HCCP apod. To se nám povedlo, včetně toho, že jsme formou výrazné konverzace se zákazníky začali vyvíjet společně s klíčovým dodavatelem nové výrobky,“ popisuje začátky Pavel Vaníček, který spolu s manželkou Ivanou vlastní společnost GS Agency, jež za konceptem stojí.
Bez lepku, ale s chutí
Kde se však vzal nápad na otevření bezlepkového pekařství a jeho další šíření prostřednictvím franšíz? „S alergií na lepek jsme se setkali někdy kolem roku 2010. Jeden z našich rodinných přátel slavil narozeniny a jen se smutně díval na to, jak si ostatní pochutnávají na chlebíčcích a dortech. Manželka se tedy začala intenzivně zajímat o domácí pečení různých produktů,“ říká Pavel Vaníček. Následovalo pečlivé zkoumání trhu a také zjištění, že nabídka na něm je opravdu velmi špatné. Čerstvé pečivo nebylo tehdy k dostání skoro vůbec a když už ano, kvalita nebyla nic moc. Navíc často hrozila kontaminace lepkem, což může pro celiaka znamenat opravdu vážné zdravotní potíže.
To vše přivedlo manžele Vaníčkovi na myšlenku vytvoření vlastního konceptu a v něm zúročit bohaté zkušenosti z řízení a také marketingu. Navíc zde vznikl prostor, kde mohli realizovat své vlastní nápady. Cílem bylo otevřít prodejnu, která bude k nerozeznání od normálního pekařství. Nabídne výrobky, které si zákazníci přejí a dlouho je už neměli k dispozici. Prostě, že půjde o bezpečnou prodejnu pro potravinové alergiky, kde se budou cítit důstojně. „Následně se nám narodily dvě a teprve potom přišla příležitost otevřít si první provozovnu nedaleko od naší centrály společnosti. Tak jsme do toho šli. Uzavřeli jsme klíčové partnerství s dodavatelem, se kterým společně vyvíjíme sortiment. On umí perfektně realizovat výrobu a velkoobchod a my se staráme o maloobchod. Už první měsíce ukázaly, že to byla dobrá volba a radost tak můžeme rozdávat všem: zákazníkům, zaměstnancům i majitelům,“ vysvětluje Pavel Vaníček.
Tak trochu filantropický projekt
Vzhledem ke specifickému zaměření na zákazníky, je vhodné, aby byly pobočky otevírány v místech, kde se dá předpokládat dostatek lidí, kteří mají speciální požadavky na jídlo. „Ze statistických údajů a vlastních dat z průzkumů vyplývá, že provozovna je určena výhradně pro krajská města s blízkostí MHD, ale i možností parkování,“ upřesňuje Pavel Vaníček s tím, že není třeba hledat místo přímo v nákupních zónách měst. Většinu zákazníků totiž tvoří stálá klientela, která si je ochotna svůj krámek najít. S ohledem na to, že jde o obchodní koncept, tak rozloha obchodu je i se zázemím ideální kolem 100 m2.
Mimo to, že je Speciální pekařství – Smajlík ekonomicky schopných projektem, i když samozřejmě obrat nedosahuje výše známé například ze sítí rychlého občerstvení, má také poměrně velký společenský přesah. Zákazníci mohou díky manželům Vaníčkovým ochutnat celou řadu výrobků, které jsou svou chutí k nerozeznání od těch běžných. Pro některé z nich je to opravdu velká změna, mohou si na nich pochutnat třeba poprvé od té doby, co se jim alergie na lepek projevila.
Zároveň se majitelé konceptu rozhodli v rámci něj vytvářet tzv. chráněná pracovní míst pro pracovníky zdravotně znevýhodněné nebo s handicapem. „Zákazníci toto akceptují, a také jim to přijde férové, ale pro provozovatele to je rozhodně náročnější než třeba u normálního zaměstnance. Nejen, že je třeba brát na pracovníka ohledy a připravit mu individuální podmínky, ale je třeba počítat s větší nemocností, četnějšími návštěvami lékaře apod., takže i pracovníků musí být více. Nám však taková činnost opravdu dává smysl,“ dodává Pavel Vaníček.
PŘEČTI ČLÁNKY
Prodejna novin a tabáku Relay je možností, jak podnikat pod známou značkou s minimálními nároky na počáteční investice. Jak se jim u nás daří a čím mohou oslovit zájemce?
Franšízový prodejce sypaného čaje a výběrové kávy letos získal podíl na čajové továrně přímo v Indii. Nové obchodní cíle nyní zaměřují především na zahraničí
„Celý náš byznys je postavený na lidech, jsou to nejcennější, co máme," říká Petr Adámek, franšízový specialista značky Náš chléb Vaše pekárna.
„Naším strategickým cílem je udržet trend v expanzi nových prodejen a zajistit rozvoj náš i obchodních partnerů," říká Jaroslav Smrčka, manažer sítě Traficon.
Poslední dva roky nebyly pro franšízu PONT to go procházkou růžovým sadem. Na co se aktuálně soustředí a jaké jsou plány do roku 2023?
Nejčtenější
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Doručovací služby zažívají boom a jejich objem ještě několik let poroste. Právě s tím počítá franšízová síť doručovacích služeb Prorozvoz.
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Vašek Hájek za tři roky, do kterých spadala éra covidu, stihl otevřít tři úspěšné franšízy Vosíme.cz. Proč uvěřil právě této pizze?
Jak se daří pobočkám nově otevřené Partners Banky a kde je šance pro nové franšízanty? Odpovídá Jan Brejl, obchodní ředitel finanční skupiny Partners.
Populární na fóru
Fornetti se mění v Minit
Zdravím,no někde je asi problém.Co myslíte?Petr
Pont zamířil na Florenc
0:38, pondělí, obchod PONT na Florenci: Přijel jsem z cesty, mám chuť na jedno plzeňské pivo. Pivo se zde prodává pouze po čtyřech půllitrech. První kopanec....
Fornetti se mění v Minit
Dokud se nezmění i ceny tak se nic moc neděje. Fornetti obchod jsem otevřel v Ostravě a držel jsem bez to bez zisku 3 měsíce. Krásně jsem jim naletěl na jejich...
Fornetti se mění v Minit
Zajímavé, docela ráda bych se dověděla více. Bude nějaký rozhovor?
Tesco na odchodu?
Co myslíte, je odchod Tesca z ČR reálný?
Má šanci na úspěch?
Do České republiky míří rakouský koncept Tiroler provozující obchůdky s alpskými delikatesami. Jeho zakladatel Wolfgang Obermüller prozradil jeho plány. Co...
Výhodou je důraz na kvalitu
Ani bych nečekal, že české čaje takto uspějí ve světě. Výborně!
Konkurenční boj začíná
Já bych je hnal, dyť jim to ukradli!