Zákazníci se na franšízu ptají

Úspěšná podnikatelka / Hana Lacinová společně se svou společností obsadila v soutěži Ocenění Českých Podnikatelek 3. místo v kategorii Malá společnost. Mediálním partnerem tohoto projektu je i portál Franchising.cz.
pondělí
09.03.2020
„Franšízing zatím není na pořadu dne, ale kdo ví do budoucna," říká Hana Lacinová, majitelka firmy Zdravíčko – zdravá výživa, jež uspěla v Ocenění Českých Podnikatelek.
 

Co Vás přivedlo k podnikání a proč padla volba právě na zdravou výživu?
Již od dětství mě moje babička učila rozpoznávat byliny. Tam se zrodily počátky mého zájmu o přírodu a o zdravý způsob života. Toto téma mě provázelo i po celá školní léta, avšak zlomovým okamžikem uvedení poznaného do praxe nastalo v období, kdy jsem čekala první dceru. Tehdy jsem si začala více všímat způsobu, jakým ostatní maminky stravují své ratolesti. Nezdálo se mi úplně normální vidět malé děti v kočárku, s párkem v rohlíku v jedné ruce a s Tatrankou ve druhé. Začala jsem tedy studovat podrobněji výživu a absolvovala různé semináře a rekvalifikační kurzy pro poradce pro výživu a zdravý životní styl, přírodní terapie atp. V Kyjově na jižní Moravě jsem začala pořádat kurzy zdravého životního stylu. Mezitím se mi narodila druhá dcerka. Silně jsem vnímala, že to, co vím a znám, potřebuji sdělit dál, co největšímu počtu lidí. Již tedy na mateřské dovolené jsem si přála mít své vlastní malé království zdraví – Zdravíčko, které se mělo stát jakýmsi naplněním mého snu a v roce 2002 došlo k jeho realizaci. Dodnes vnímám jako své poslání naučit lidi to, aby převzali do svých rukou zodpovědnost za své zdraví a být jim průvodcem na této cestě. Životní osud mě zavál do Hradce Králové, kde jsem v roce 2010 založila druhé Zdravíčko.

Jste na trhu již od roku 2002, řekněte nám, jak moc se změnilo a ovlivňují Váš byznys nové trendy?
Vždy jsme se snažili vyjít vstříc potřebám našich zákazníků, a také se tomu přizpůsobovala skladba sortimentu ve Zdravíčku. Nejsme vyhrazeni určitému stylu stravování, ale vnímáme to, že je třeba, aby si každý člověk našel svou cestu, která mu bude vyhovovat. Neuznávám žádný extremismus, a proto se snažíme podporovat naše zákazníky ve směru, který si vyberou. Myslím, že je velmi důležitá svoboda každého člověka, pro jaký směr se rozhodne. V době, kdy jsem začínala, nebylo mnoho informací. Ty jsme hledali v různých knihách, účastnili se vzdělávacích kurzů či zjišťovali potřebné od lidí, kteří se zabývali zdravou kuchyní. V dnešní době, kdy jsou informace dostupné v obrovské míře, už není po těchto informacích takový hlad, jako v době mých začátků. Spíš vnímám opačný problém. Jsme v dnešní době zahlceni informacemi a nevíme, po jakém produktu sáhnout dříve. Jednou je v módě jeden trend či potravina, pak vyjde najevo, že je vše jinak a rodí se další trend. A tak je to pořád dokola. Mám ale radost, že si stále více lidí uvědomuje vlastní zodpovědnost za své zdraví namísto toho, aby se spoléhali pouze na péči lékařů.

Kdo jsou Vaši nejčastější zákazníci?
K našim zákazníkům patří každá věková kategorie, od nejmenších v doprovodu svých maminek a tatínků, až po starší občany. Zdravíčko je zaměřeno tak, aby si na své přišli opravdu všichni. Lidé, kteří chtějí vylepšit svůj jídelníček, nebo ti, kdo vyznávají různé druhy výživových stylů. Lidé, kteří mají rádi čaje, bylinky, anebo prostě ti, kteří potřebují jen tak načerpat pozitivní energii do svého dne.

Přemýšlela jste někdy o vytvoření franšízového konceptu, díky němuž byste Zdravíčka mohla rozšířit po celém Česku?
Přiznám se, že s touto myšlenkou, a i přáním si spíše pohrávali naši zákazníci, protože se jim velmi líbil nejen náš přístup k nim, ale také i velmi široký sortiment, jaký ve Zdravíčku máme. Já osobně jsem však velmi spokojena s tím, že se mohu plně věnovat jedné provozovně. Každou společnost tvoří lidé a mnohokrát je velmi složité vybrat zaměstnance do firmy tak, aby si spolu všichni rozuměli a spolutvořili kompatibilní tým. Je to pro mě velmi důležitá a zásadní stránka, aby mí zaměstnanci chodili do práce rádi a stejně tak i já se chci pořád do Zdravíčka těšit. Vnímám to jako základ úspěchu, který se dle mého názoru těžko duplikuje na více místech. Neumím si představit, že bych měla „pendlovat“ mezi několika provozovnami a měla mít vše pod kontrolou podle mého gusta. Po mnoha zkušenostech je pro mě prioritou životní pohoda a rodina. Pokud se pro něco rozhoduji, tak podle toho, zda tyto mé priority budou nějak narušeny. Proto o konceptu franšíz neuvažuji. Ale jak se říká, nikdy neříkej nikdy…

Jak si vybíráte sortiment toho, co prodávát
Když si vzpomenu na své začátky, tvořil sortiment jakýsi základ, ke kterému postupně přibývalo stále více produktů. V současnosti náš sortiment čítá okolo 8000 produktů. Mezi ně patří již zmíněné čaje, byliny, biopotraviny, vážené plody, pečivo, biokosmetika, potraviny fair trade, potraviny pro bezlepkovou dietu, sportovní výživa, potravinové doplňky, potraviny pro různé stravovací styly, tj. makrobiotika, veganství, vegetariánství, raw aj. Podporujeme také místní farmáře, takže u nás najdete i produkty živočišného původu. Dále u nás najdete vlídné slovo, podporu a přátelské prostředí, kde můžete načerpat spoustu pozitivní energie. To je však už bonus pro naše zákazníky.

Jaké novinky připravujete do budoucnosti?
Rádi bychom se zaměřili na natáčení videí o přípravě zdravých jídel a na vzdělávací koutky ve smyslu „jak pomoci tělu, aby si pomohlo samo“. A samozřejmě další a další novinky v sortimentu.

Patříte mezi vítězky Ocenění Českých Podnikatelek v kategorii Malá společnost. Co Vám tato zkušenost přinesla?
Myslím, že všichni podnikatelé znají pocit vyhoření a toho, že by se svého podnikání nejraději vzdali. Přiznám se, že i já jsem se nejednou ocitla v této situaci. Vždy jsem se snažila si uvědomit, proč jsem začala podnikat v oboru, který přináší lidem zdraví a radost ze života, a díky tomu jsem své podnikání nevzdala. Právě při setkávání pořádaných při OCP jsem zjistila, že jsme všichni podnikatelé na stejné lodi. Velmi proto oceňuji vzájemné sdílení a podporu, které jsou ve společnosti Helas samozřejmostí. Zkušenost z ocenění mi přinesla nová přátelství se ženami, podnikatelkami, které, stejně jako já, začínaly od nuly a budovaly své podnikání na úkor sebe, rodiny i přátel. Zůstaly jsme přitom matkami, manželkami, ale především ženami a zároveň velkými osobnostmi. Popravdě, cítím se mezi svými a vím, že za každou ženou – podnikatelkou se skrývá hluboký příběh a dlouhá cesta k úspěchu vydlážděná vrcholy i pády. Je to tedy nejen navázání nových pracovních či přátelských vztahů, ale i příležitost vzdělání, nápadů, inspirace, ale také načerpání energie do naší práce. Každé setkání je taková nová dávka nadšení.


Široká základna / „K našim zákazníkům patří každá věková kategorie, od nejmenších v doprovodu svých maminek a tatínků, až po starší občany,“ říká Hana Lacinová, majitelka firmy Zdravíčko – zdravá výživa.

Populární na fóru

Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl na https://ideaclub.cz/slovnik-pojmu/franchising a příjde...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
S riziky počítáme

Od ELKO EP prakticky denně odebíráme relé do rozvaděčů. Ale měl jsem za to, že jsou známí pouze na českém trhu. Teď jsem mile překvapen, že je i...

1 komentář(e)
posledni 13.06.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017
Radim Jančura: Podnikání je o překážkách

Pan Jančura není žádný superhrdina ani Mirek Dušín, jediné co se mu podařilo je vyplnit mezeru na trhu a z toho profitovat. Osobní zkušenost mě přesvědčila, že...

2 komentář(e)
posledni 11.02.2017
Návrat zahraničních značek

Franchising jako téma na Radiožurnálu :-) (cca 18:30) http://prehravac.rozhlas.cz/audio/3335349#

1 komentář(e)
posledni 16.03.2015