Opravy i online trénink / Podle průzkumu České komory fitness využilo až 60 % provozovatelů fitness center uzavření svých provozů k provedení nutných oprav a rekonstrukcí. Více než polovina (67 %) částečně nahradila své služby on-line programy, z toho 44,7 % pod značkou fitness centra, 22,3 % pak prostřednictvím svých trenérů a instruktorů.
pondělí
13.07.2020
Celkové ztráty fitness sektoru vlivem koronavirových opatření dosáhly téměř 400 milionů korun. Jak si stojí fitness franšízy?
 

Podle průzkumu České komory fitness stála vládní opatření, která významně omezila provoz sportovišť, každé „fitko“ v průměru více než 330 tisíc Kč. Více než polovina provozovatelů, 55,3 %, nastavila krizový plán se svými zaměstnanci a okamžitě začala jednat se svými klienty. Z průzkumu také vyplývá, že 34 % dotazovaných provozovatelů muselo přistoupit ke snížení mezd a odměn svých zaměstnanců, 42 % provozovatelů dočasně se svými trenéry a instruktory ukončilo spolupráci a po otevření provozoven se z tohoto počtu znovu podařilo obnovit spolupráci téměř 70 % provozovatelů. Až 20 % trenérů a instruktorů se do otevřených fitness center však znovu nevrátilo.

Výpadek tržeb se dotknul i franšízových sítí, které v tuzemsku v sektoru fitness fungují. Téměř dvouměsíční přerušení provozu pro jejich franšízanty znamenalo v podstatě nulové tržby, ale stále také nutnost platit nájemné a personál, což tvoří velkou většinu jejich nákladů.  V té době tak franšízový partneři podnikající pod značkou Body Body i Body Express ocenili přístup poskytovatelů licence, kteří jim během této situace odpustili franšízové poplatky. „Partnerům jsme radili s financemi a tím, jak snížit fixní náklady a dojednat si např. prominutí nájmu. Také jsme začali být aktivnější ve video konferencích s franšízovými partnery v rámci kterých, probíráme nastalé změny, aktualizujeme prodejní a marketingovou strategii, zkvalitňujeme naše interní procesy, školíme apod.,“ říká Ivana Aquin z franšízy Body Body. informační servis ze strany franšízora se mohli opřít i franšízanti BodyExpress. „Dostávali pravidelnou informační podporu čerpanou z různých zdrojů, aby plně využili všech vládních pobídek a podpor,“ doplňuje Tomáš Krmíček, zakladatel této franšízové sítě, která má u nás 9 poboček, z nichž 7 je franšízových.

Návrat do normálu

O tom, že podpora ze strany franšízorů zafungovala, svědčí i fakt, že žádný z franšízantů nemusel své podnikání z důvodu koronakrize ukončit. Někteří z nich v současné době ještě čekají na vyjádření pronajímatelů prostor ohledně snížení nájmu, což by jim umožnilo využít podpory z programu Ministerstva průmyslu a obchodu s názvem Covid-Nájemné. Díky tomu by mohli platit pouze 20 % nájmu za 2. čtvrtletí tohoto roku, což by částečně vykompenzovalo ztrátu z uzavření provozu.

V současné době se návštěvnost fitness studií navrací do předkrizového stavu. I ten byl ale pozvolný. V květnu, kdy ještě platila restriktivní omezení jako např. zákaz sprch a nošení roušek při tréninku, byla obsazenost studií Body Body zhruba jen na 50 až 60 %. „V červnu se však již obsazenost studií vrátila ke stavu před uzavřením provozů, některá studia měla dokonce i vyšší obsazenost než v lednu, což je ve fitness oboru nejsilnější měsíc v roce,“ doplňuje Ivana Aquin. Podobně to vidí i Tomáš Krmíček z Body Express, kam se v podstatě po otevření do všech poboček vrátilo 95 % klientů. „Zbylých 5 % tvořili ti, kteří z důvodu home office neměli cestu do míst svého studia. Nyní jsou již všichni zpět a zaznamenáváme nárůst klientů. Nahrává tomu i to, jak se u nás cvičí – rychle a v soukromí. Za 20 minut jednou týdně má klient odtrénováno a potkal se jen se 2 dalšími osobami včetně trenéra,“ dodává. Ostatně, podobné to je i u franšízy Body Body.


Prostor pro zlepšení / Řada z franšízantů Body Body využilo dobu, po kterou bylo jejich studio zavřeno, jako čas zamyslet se nad tím, co mohou dělat lépe a efektivněji. Podle Ivany Aquin, jsou také nyní aktivnější ve svých marketingových aktivitách, zejména na sociálních sítích.