Rekordní počet nových značek

Zpátky do sedla
Zpátky do sedla / Tržby obchodních center za letošních 10 měsíců dosáhly podle společnosti Cushman & Wakefield úrovně za stejné období roku 2020. Na konci roku tento trend přetrval.
Středa
29.12.2021
Dlouho očekávaný Primark, luxusní Versace nebo zábavní park Majaland. To jsou jen některé brandy, které se v roce 2021 objevily v Česku.
 

Rok 2021 byl pro maloobchod již druhým v řadě, kdy se musel vyrovnávat s dopady omezení způsobených koronavirovou pandemií. Přestože pro trh nešlo o lehké období, retailu se v rámci možností dařilo. Měsíční tržby v obchodních centrech byly od dubna oproti předchozímu roku výrazně vyšší a od května již srovnatelné s předkrizovým rokem 2019. Pozitivní trend v návštěvnosti i obratech, který byl v obchodních centrech vidět v průběhu celého letošního roku, přetrval také v jeho posledních měsících. V září byly tržby meziročně o 11 % vyšší, v říjnu dokonce o 67 %. Příčinou jsou loňské restrikce v maloobchodu, které se letos ve srovnatelném období v takové míře neopakovaly. Pod hodnotami z předkrizového roku 2019 tržby v uvedených dvou měsících zůstaly jenom těsně, v září byly průměrně o 6 % nižší, v říjnu už jen asi o 1 %. Vyplývá to z informací společnosti Cushman & Wakefield.

Stejně jako nákupní centra lákala pozornost zákazníků, staly se i ony cílem nových značek. Ty však své pobočky otevíraly nejen v nich, ale i v atraktivních lokalitách center měst. Stejně jako v předešlých letech, i během roku 2021 do Česka přišlo nejvíce značek ze segmentu módy. Pražské Václavské náměstí se dočkalo Primarku, nabídku Pařížské ulice obohatil Versace. Ani obchodní centra nezůstala pozadu. v obchodním centru Westfield Chodov otevřela nedávno svůj obchod značka Anson’s, koncept skupiny Peek & Cloppenburg, který se zaměřuje na pánskou módu.

Šetrné k peněženkám

Daří se i segmentu levnější módy. Nabídka značek se během letoška na našem trhu také rozrostla a nešlo jen o již zmíněný Primark. V pražské Galerii Harfa otevřel obchod HalfPrice, který prodává oděvy prémiových značek za dostupné ceny. Obecně segment levnějšího zboží – oděvů a módních a bytových doplňků, jako je třeba Pepco, Action či Tedi – expanduje a z retail parků, jež byly dříve jeho doménou, se rozšiřuje i do obchodních center.

Obchodní centra však lákala nejen obchody, již dávno do nich totiž nechodíme jen nakupovat. Stále častěji jsou vyhledávána pro zábavu. I v tomto segmentu k nám letos přišlo několik značek, za zmínku stojí třeba původem slovenské multikino Cinemax, které otevřelo v obchodním centru Olympia Olomouc, německý fitness Clever Fit v pražském OD Kotva či britský OneGym v kancelářské budově Parkview, polská dětská herna Leopark v Centru Černý Most nebo plánovaný největší krytý zábavní park Majaland belgického operátora Plopsa v pražském POP Airport.

S koncem roku v obchodních centrech častěji vídáme sezónní, tzv. pop-up koncepty. V předvánočním období, jež je pro ně nejsilnější, využívají prodejci zvýšené návštěvnosti i zvýšené chuti lidí utrácet. Proto tento koncept mnohdy volí i prémiovější segment: zákazníci jako dárek kupují i luxusnější a dražší zboží, za které by v jiném období nebyli tolik ochotni utrácet. Mnohé tyto značky jsou ze segmentu F&B – např. prémiové alkoholické nápoje, jako je Veuve Clicquot, Eminente či Hennessy, ale najdeme zde i další tradiční prémiové zboží vhodné jako dárek, třeba hodinky, parfémy a módní doplňky.

Co bude dál?

Na obchodní centra se letos zaměřily také e-shopy: významným počinem je otevření vlajkové prodejny Mall.cz. Jejich Mega Shop v brněnském centru Vídeňská je jak výdejnou zboží e-shopu, tak showroomem. „Kombinace kamenných prodejen a elektronického nakupování se ukazuje jako dobrá a nutná retailová strategie. Již několik let jsme si kladli otázku, zda a jak bude fyzický retail fungovat v budoucnu při rostoucím významu e-shopů, a pandemie na ni přinesla odpověď. Lidé do obchodních center chodit nepřestali, když to jde, k fyzickým nákupům se vždy znovu vracejí. E-shopy tak pro kamenné obchody nepředstavují hrozbu, ale naopak příležitost dále podpořit prodeje značky – tyto dvě formy se navzájem neohrožují, ale doplňují,“ říká Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu ve společnosti Cushman & Wakefield.

Pandemie jednoznačně urychlila transformaci mnoha retailových konceptů na tuto tzv. omnichannel strategii. Ze stávajících tradičních retailerů se mezi úspěšné koncepty, které se na situaci rychle adaptovaly, patří např. Datart, Sportisimo a mnoho dalších.  Skvěle se fungování této kombinace potvrzuje u značek E-obuv a Modivo ze skupiny CCC – jejich prodejny ve formě tzv. phygital store propojují online a offline nákupy, což brand významně posiluje. Lze čekat, že takových značek bude přibývat, a čím dál více bude přicházet ke slovu tzv. experiential retail, kde se virtuální svět potkává s tím fyzickým za využití technologií, jako je třeba virtuální či rozšířená realita.

„Očekávat můžeme i příchod nových značek, které chtějí do Česka vstoupit prostřednictvím franšízových či master-franšízových partnerů. V našem Katalogu franšíz jich najdete hned celou řadu, a to v nejrůznějších odvětvích – od gastronomie, přes módu až po vzdělávání. Vybrat si tak může v podstatě každý, kdo uvažuje o rozjetí vlastního byznysu,“ prozrazuje Lenka Nováková, expertka na franšízing portálu Franchising.cz.


Populární na fóru

Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017
Radim Jančura: Podnikání je o překážkách

Pan Jančura není žádný superhrdina ani Mirek Dušín, jediné co se mu podařilo je vyplnit mezeru na trhu a z toho profitovat. Osobní zkušenost mě přesvědčila, že...

2 komentář(e)
posledni 11.02.2017