Rekordní počet nových značek
Rok 2021 byl pro maloobchod již druhým v řadě, kdy se musel vyrovnávat s dopady omezení způsobených koronavirovou pandemií. Přestože pro trh nešlo o lehké období, retailu se v rámci možností dařilo. Měsíční tržby v obchodních centrech byly od dubna oproti předchozímu roku výrazně vyšší a od května již srovnatelné s předkrizovým rokem 2019. Pozitivní trend v návštěvnosti i obratech, který byl v obchodních centrech vidět v průběhu celého letošního roku, přetrval také v jeho posledních měsících. V září byly tržby meziročně o 11 % vyšší, v říjnu dokonce o 67 %. Příčinou jsou loňské restrikce v maloobchodu, které se letos ve srovnatelném období v takové míře neopakovaly. Pod hodnotami z předkrizového roku 2019 tržby v uvedených dvou měsících zůstaly jenom těsně, v září byly průměrně o 6 % nižší, v říjnu už jen asi o 1 %. Vyplývá to z informací společnosti Cushman & Wakefield.
Stejně jako nákupní centra lákala pozornost zákazníků, staly se i ony cílem nových značek. Ty však své pobočky otevíraly nejen v nich, ale i v atraktivních lokalitách center měst. Stejně jako v předešlých letech, i během roku 2021 do Česka přišlo nejvíce značek ze segmentu módy. Pražské Václavské náměstí se dočkalo Primarku, nabídku Pařížské ulice obohatil Versace. Ani obchodní centra nezůstala pozadu. v obchodním centru Westfield Chodov otevřela nedávno svůj obchod značka Anson’s, koncept skupiny Peek & Cloppenburg, který se zaměřuje na pánskou módu.
Šetrné k peněženkám
Daří se i segmentu levnější módy. Nabídka značek se během letoška na našem trhu také rozrostla a nešlo jen o již zmíněný Primark. V pražské Galerii Harfa otevřel obchod HalfPrice, který prodává oděvy prémiových značek za dostupné ceny. Obecně segment levnějšího zboží – oděvů a módních a bytových doplňků, jako je třeba Pepco, Action či Tedi – expanduje a z retail parků, jež byly dříve jeho doménou, se rozšiřuje i do obchodních center.
Obchodní centra však lákala nejen obchody, již dávno do nich totiž nechodíme jen nakupovat. Stále častěji jsou vyhledávána pro zábavu. I v tomto segmentu k nám letos přišlo několik značek, za zmínku stojí třeba původem slovenské multikino Cinemax, které otevřelo v obchodním centru Olympia Olomouc, německý fitness Clever Fit v pražském OD Kotva či britský OneGym v kancelářské budově Parkview, polská dětská herna Leopark v Centru Černý Most nebo plánovaný největší krytý zábavní park Majaland belgického operátora Plopsa v pražském POP Airport.
S koncem roku v obchodních centrech častěji vídáme sezónní, tzv. pop-up koncepty. V předvánočním období, jež je pro ně nejsilnější, využívají prodejci zvýšené návštěvnosti i zvýšené chuti lidí utrácet. Proto tento koncept mnohdy volí i prémiovější segment: zákazníci jako dárek kupují i luxusnější a dražší zboží, za které by v jiném období nebyli tolik ochotni utrácet. Mnohé tyto značky jsou ze segmentu F&B – např. prémiové alkoholické nápoje, jako je Veuve Clicquot, Eminente či Hennessy, ale najdeme zde i další tradiční prémiové zboží vhodné jako dárek, třeba hodinky, parfémy a módní doplňky.
Co bude dál?
Na obchodní centra se letos zaměřily také e-shopy: významným počinem je otevření vlajkové prodejny Mall.cz. Jejich Mega Shop v brněnském centru Vídeňská je jak výdejnou zboží e-shopu, tak showroomem. „Kombinace kamenných prodejen a elektronického nakupování se ukazuje jako dobrá a nutná retailová strategie. Již několik let jsme si kladli otázku, zda a jak bude fyzický retail fungovat v budoucnu při rostoucím významu e-shopů, a pandemie na ni přinesla odpověď. Lidé do obchodních center chodit nepřestali, když to jde, k fyzickým nákupům se vždy znovu vracejí. E-shopy tak pro kamenné obchody nepředstavují hrozbu, ale naopak příležitost dále podpořit prodeje značky – tyto dvě formy se navzájem neohrožují, ale doplňují,“ říká Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu ve společnosti Cushman & Wakefield.
Pandemie jednoznačně urychlila transformaci mnoha retailových konceptů na tuto tzv. omnichannel strategii. Ze stávajících tradičních retailerů se mezi úspěšné koncepty, které se na situaci rychle adaptovaly, patří např. Datart, Sportisimo a mnoho dalších. Skvěle se fungování této kombinace potvrzuje u značek E-obuv a Modivo ze skupiny CCC – jejich prodejny ve formě tzv. phygital store propojují online a offline nákupy, což brand významně posiluje. Lze čekat, že takových značek bude přibývat, a čím dál více bude přicházet ke slovu tzv. experiential retail, kde se virtuální svět potkává s tím fyzickým za využití technologií, jako je třeba virtuální či rozšířená realita.
„Očekávat můžeme i příchod nových značek, které chtějí do Česka vstoupit prostřednictvím franšízových či master-franšízových partnerů. V našem Katalogu franšíz jich najdete hned celou řadu, a to v nejrůznějších odvětvích – od gastronomie, přes módu až po vzdělávání. Vybrat si tak může v podstatě každý, kdo uvažuje o rozjetí vlastního byznysu,“ prozrazuje Lenka Nováková, expertka na franšízing portálu Franchising.cz.
PŘEČTI ČLÁNKY
Je pro vás dětské oblečení téma, kterému se dovedete věnovat s nadšením? Právě takoví jsou franšízanti značky, která si na prodejnách umí vybudovat stálou klientelu.
Výrobce oken VPO Protivanov nabízí svým partnerům zásadní konkurenční výhodu. 30 let na trhu se zapsalo do povědomí zákazníků.
Franšízová síť Banh-mi-ba ve stylu fast casual sází na oblibu vietnamských baget. Kde má tento byznys další potenciál?
Vašek Hájek za tři roky, do kterých spadala éra covidu, stihl otevřít tři úspěšné franšízy Vosíme.cz. Proč uvěřil právě této pizze?
Dva kamarádi Honza a Matěj postavili svůj koncept bistra na čerstvých těstovinách, které dovedou mimořádně rychle servírovat zákazníkovi. Nyní svůj nápad nabízí jako franšízu.
Nejčtenější
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Konopné potraviny, nápoje, CBD kapsle a kosmetika jsou stále žádanější. Za značku Cbweed nám příležitosti pro nové podnikatele přiblížil její franšízor Riccardo Ghibellini.
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
„Franšízová síť kaváren CrossCafe umí pomoci těm, kteří chtějí začít kavárenský byznys,“ říká ředitel společnosti Mgr. David Štangler.
Nejsilnější značky v oblasti franšízingu pro rok 2017 jsou KFC, Dunkin’ Donuts a McDonald’s.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI