Úspěch znamená naplněná kapacita klinik

Marta Nosková, jednatelka společnosti Nutriadapt / „Často u nás jako franšízanti uspějí i mladí, nezkušení podnikatelé s velkým elánem a odhodláním uspět.“
pondělí
09.09.2024
Franšízová síť klinik Nutriadapt navyšuje počet poboček a optimalizuje jejich ziskovost díky promyšleným službám. Koncept nám představila jednatelka společnosti Marta Nosková.
 

Vaše centra se nazývají kliniky, vysvětlíte prosím, co tento pojem zastřešuje?

V České republice a některých okolních zemích je toto označení vnímáno jako místo, kde jsou poskytovány odborné služby a dochází ke komplexní spolupráci odborníků z různých oborů a profesí, což samo o sobě zajišťuje vysoký standard péče. Naší filozofií je vzájemné propojování oblastí a využívání synergických efektů, které našim klientům v konečném důsledku poskytují mnohem kvalitnější a účinnější řešení a napomáhají efektivně dosáhnout cílů, které si klient vytyčí. Chceme, aby naši klienti věděli, že v našich klinikách najdou nejen odborné rady, ale i vzájemně integrované služby, které dohromady tvoří unikátní ucelený systém péče o celé jejich tělo, a to jak z pohledu úpravy hmotnosti, kondice, zdraví, tak i vzhledu samotného. V našich klinikách pracují týmy odborníků, kteří spolupracují na diagnostice, plánu řešení a na prevenci problémů. Naším mottem je: Cítit se skvěle ve svém těle v každém věku a v každé situaci.  Za celým konceptem a kvalitou poskytovaných služeb Nutriadapt stojí vědecko-lékařská rada, složená z odborníků na dané služby. Využíváme soubor nejnovějších vědeckých a lékařských poznatků moderního výživového poradenství v kombinaci s nejmodernějšími technologiemi neinvazivní přístrojové celostní a anti-aging neboli omlazující kosmetické péče. Nejsme však klinika zdravotnických služeb ve smyslu naší legislativy, v našem případě se jedná pouze o vázané živnosti.

Jak dlouho v průměru jsou lidé vašimi klienty? 

Praxe nás naučila, že používání průměru není v našem oboru zcela šťastné. Navíc v každé oblasti je délka péče jiná, a tedy číslo by mohlo být zavádějící nebo by nemělo žádnou vypovídací hodnotu. Délka péče závisí na mnoha faktorech. Na poskytované službě, na vstupním stavu klienta, na jeho individuálních potřebách, na jeho míře součinnosti s odborníkem. Navíc každý klient má své vlastní tempo v reakci na aplikovanou metodu. Mohli bychom jmenovat celou řadu dalších faktorů, které mají vyšší či nižší míru vlivu na délku péče. Obecně platí, že s klienty pracujeme od jednotlivých procedur až po několikaletou spolupráci napříč všemi službami.

Jaké ukazatele jsou tedy podle vás relevantnější jako měřítko úspěšnosti?

Mnohem důležitějším číslem pro vlastníka kliniky, tedy franšízanta, je množství spokojených klientů, které ovlivňuje velikost a růst aktivního klientského kmene. Tato úspěšnost má pak vliv na „obsazenost kalendáře” tedy efektivní využití celé provozní doby. Drtivá většina našich klinik se dnes pohybuje na 90 % využitelného provozního času, a to bez ohledu na sezónní výkyvy některých služeb. Díky kombinaci výživového poradenství, celostní přístrojové péče a anti-aging kosmetik mohou být zdroje efektivně podle potřeb řízeny a přeskupovány. Připomeňme si, že franšízová síť Nutriadapt jako jedna z mála zajišťuje centrálně potenciální kontakty na klienty, tedy přispívá k růstu klientského kmene.

Kde nyní vidíte největší prostor pro růst sítě?

Máme vytyčeny tři hlavní linky pro růst sítě: první je teritoriální růst v rámci již stávající sítě v Česku a na Slovensku. Zde máme ještě několik málo míst, kde bychom rádi přivítali nové franšízanty. Dále jsou to nové služby, které byly v posledních měsících pilotně otestovány a zavedeny do části franšízové sítě. Ty chceme implementovat na každou z našich klinik, což ve většině případů znamená realokaci kliniky do míst, které budou nabízet větší provozní plochu. Třetím cílem je expanze do dalších zemí Evropy.

Jaká je průměrná ziskovost kliniky? Za jak dlouho zhruba se investice vrátí a s jakými výdělky může franšízant počítat?

Ziskovost i návratnost se odvíjí od mnoha faktorů a ani v tomto případě by nebylo šťastné sahat k průměru, který by mohl být značně zavádějící. Oba tyto faktory závisí na velikosti a vybavení provozovny, na počtu zaměstnanců, na službách, které jsou na klinice alokovány, na erudovanosti specialistů a jejich schopnosti hledat pro klienta optimální řešení, na způsobu, jakým dá franšízant ve své lokalitě o sobě vědět. Stejně jako v každém jiném businessu je to o správném managementu lidí a financí.

S mnohým jsme schopni novým franšízantům pomoci. Máme systém vzdělávání a individuálního zácviku, čímž předáváme nováčkům řadu zkušeností a významně jim snižujeme podnikatelské riziko neúspěchu. Máme franšízanty, kde návratnost investice byla pouze v řádu měsíců. Zajímavé je, že nezřídka se jednalo o velmi mladé, nezkušené podnikatele s velkým elánem a odhodláním uspět. Někteří z nich dokonce vzešli z řad zaměstnanců kliniky, kde se nejprve pohybovali na pozici specialisty či asistentky.

V čem si myslíte, že je vaše nabídka služeb a produktů ojedinělá, s čím mohou franšízanti počítat jako s velkou výhodou oproti nejrůznější konkurenci?

Máme zcela unikátní koncept vzájemně propojených služeb, ale u všech je jeden společný jmenovatel – výživa. Výživa neovlivňuje pouze hmotnost, ale má nezanedbatelný vliv i na stav, vzhled a kvalitu pokožky celého těla i pleti obličeje. Tato myšlenka tak dala vznik naprosto unikátnímu konceptu a propojení služeb do tří základních pilířů. Prvním je úprava hmotnosti, což je nejen hubnutí, ale také přibírání na váze. Dále je to zlepšení stavu pokožky a podkoží těla, což představuje například redukci celulitidy a zpevnění pokožky. Nejmladší službou je anti-aging kosmetická péče, zaměřená na vypnutí, pozvednutí a omlazení pleti. Neustále vyvíjíme nové služby, které jsou vzájemně provázané a které klienti velmi oceňují. Napojování nových služeb nejen zlepšuje schopnost zvyšování příjmů, ale zároveň pomáhá eliminovat sezónní výkyvy a stabilizovat měsíční příjmy.

Jaký typ osobnosti je vhodný pro úspěšnou franšízovou spolupráci?

V praxi jsem se už mnohokrát přesvědčili, že vůbec není důležité, s jakými vstupními zkušenostmi a z jaké profese k nám franšízanti přicházejí. Mnohem podstatnější jsou vlastnosti jako vytrvalost, otevřenost, schopnost učit se novým znalostem a dovednostem a v neposlední řadě umět používat zdravý selský rozum. Vhodnou strategií pro menší města je, pokud franšízant ovládá alespoň jednu z poskytovaných služeb na hlubší praktické úrovni. V naší síti máme například franšízantku, která působila na malé provozovně nejprve jako výživová specialistka, poté se stala majitelkou této poradny a dnes působí na sdílené pozici majitelka – asistentka. Díky tomuto chytrému kroku má dnes skvělý a komplexní přehled o chodu kliniky a chování svého personálu. Stojíme si za tím, že žádná pozice není u nás podřadná a každá přispívá svým dílem do společného ranku úspěchu. U větších měst a oblastí, kde je zřizována prostornější klinika s více zaměstnanci, se naopak lépe prosazují jedinci s manažerskou zkušeností.

Která franšízová spolupráce vám v poslední době dělá největší radost?

Bylo by absolutně nespravedlivé a nemožné jmenovat jen jeden příklad spolupráce. To, co nám dělá největší radost, je stabilní tým franšízantů, kteří s námi jakožto s franšízorem, ale i vzájemně mezi sebou spolupracují a sdílejí si své zkušenosti a know-how. Dělá nám samozřejmě radost důvěra našich franšízantů v to, co děláme, a jaké služby zavádíme. Je to především jejich odhodlání investovat do zvětšování provozovny, ochota přestěhovat se do větších prostor, nakoupit nové technologie, přijmout další zaměstnance a provozovat ideálně všechny tři základní služby na jednom místě.


Tři pilíře / Základem služeb klinik Nutriadapt je moderní výživové poradenství, celotělová přístrojová a anti-aging kosmetická péče.