Franšízové food trucky u nás a v Evropě
Food trucky neboli mobilní restaurace již dávno nenabízí pouze párky v rohlíku, hranolky a hamburgery. Díky svým výhodám, jako jsou flexibilní a škálovatelné obchodní modely, se franšízy tohoto typu v Evropě rychle rozšiřují. Oproti tradičním restauracím přichází s možností relativně nízké počáteční investice. Stávají se tak vyhledávanou příležitostí pro ty, kteří chtějí vstoupit od světa gastronomie a stravovacích služeb. Přední značky aktivně hledají nové franšízanty pro rozšíření svých sítí mimo své kamenné pobočky a mnoho z nich již úspěšně působí jak na evropských trzích, tak u nás.
Růst franšízového trhu s food trucky
Celou poslední dekádu sledujeme stabilní růst food truckových restaurací v evropských zemích. Hlavním důvodem neustálého rozšiřování tohoto segmentu je rostoucí poptávka po vysoce kvalitním pouličním jídle v kombinaci s nižšími režijními náklady mobilních kuchyní. Největší boom franšíz s food trucky zaznamenává Spojené království, Německo, Španělsko, Francie a Polsko, kde se etablovaly velké značky. Vidět je ovšem můžeme stále častěji i v České republice a na Slovensku.
Přední food truckové franšízy v Evropě
Napříč Evropou působí několik zavedených franšízových značek food trucků. Mezi nejznámější jména patří Gourmet Burger Kitchen (GBK), která po restauracích expandovala do sektoru food trucků s gurmánskými burgery. Britská franšíza Go Fish & Chips, specializující se na tradiční pokrm fish and chips, po působení ve Velké Británii otevírá nové pobočky v Irsku a Nizozemsku. Naopak irské V Street Food nebo World pizza zahájily expanzi s food trucky po celé Velké Británii.
V Německu se uchytil franšízový model mobilní stánku Beefbusters, který umožňuje franšízantům provoz na různých místech bez nákladů spojených s klasickým typem restaurací. Podobný trend zaznamenávají společnosti jako Berlin Döner Kebab, nebo Cochise Burger se sídlem v polském Lodži. Právě Polsko zažívá „boom“ food truckových restaurací, úspěšně zde působí několik franšízových konceptů, což potvrzuje značka Langos, která se specializuje na pojízdné jednotky inspirované maďarským pouličním jídlem. Díky expanzi na ně narazíme již i v Česku a na Slovensku. Sousední slovenský trh si podmaňuje rovněž Kaliforňan, který nabízí kus západoamerické kultury v podobě jedinečných bowl jídel.
Food trucky v Čechách
Jedinečný franšízový koncept pojízdných stánků se zmrzlinou přinesla Tak trochu jiná točená. Jejich food truck je ideální pro strategii SMO (střídání menších obcí) i jako stabilní místo. Vlastní pobočku mají v Opavě, franšízové provozovny se ale nachází v mnoha dalších městech napříč celou republikou. Nedávno navíc expandovali i do Polska, přesněji do města Knurów poblíž Katovic. Franšízové stánky jsou nabízeny i franšízovým systémem Trdlokafe, jenž působí kromě České republiky v 15 zemích po celém světě.
Velký rozmach s food trucky zaznamenává aktuálně Špagetka. Podnik postavený na kvalitních těstovinách bratrů Holých po startu v malém Pěčíně vyvolal velký zájem. Jejich nové franšízy již brzy otevřou v Hradci Králové, Ústní nad Labem, Pardubicích, Olomouci či Českých Budějovicích.
Zároveň jsou stále k dispozici volné lokality, které čekají na nové franšízanty. Investorům se tak otevírá příležitost stát se součástí rostoucího franšízového systému. Tyrolské delikatesy sebou přináší koncept Tiroler.cz, který kombinuje tradiční hodnoty s moderním stylem pojízdných stánků. Díky nim se atmosféra alpského venkova dá snadno přenést na farmářské trhy, společenské akce i festivaly. Noví franšízanti se budou moci opřít o podporu prodeje, online marketing a spolehlivou logistiku.
Počáteční a investiční náklady
Startovní náklady na zahájení provozu franšízy food truckového typu se liší v závislosti na značce a lokalitě. U většiny evropských systémů se počáteční investice pohybuje v rozmezí od 1,25 mil. Kč do 3,75 mil. Kč, která pokrývá náklady na vůz, vybavení, licenci a počáteční zásoby. Pro srovnání, česká franšíza Tak trochu jiná točená začíná na počáteční investici kolem 580 tis. Kč. Slovenský Kaliforňan se pohybuje mezi 750 tis. Kč až 1,125 tis. Kč. Tiroler.cz vyžaduje vlastní kapitál na rozjezd alespoň 375 tis. Kč. Koncept Špagetka sice atakuje 5 mil. hranici, avšak s vybavením na klíč včetně všech povolení splňující normy EU a s možností prodeje zmrzliny.
Rozpětí investic je tak velmi široké, proto je vždy třeba zohlednit, co vše daná částka zahrnuje a co za ni franšízor nabízí. Mnoho franšízorů nabízí možnosti financování, nebo partnerství s leasingovými společnostmi, které pomáhají franšízantům spravovat počáteční náklady.
Rozjezd vlastního food trucku pod zavedenou značkou
Klíčovým faktorem pro potencionální franšízanty je průzkum a výběr značky, která odpovídá jejich rozpočtu a obchodním cílům. Většina franšízorů totiž vyžaduje podání žádosti, v němž kandidáti prokáží své finanční možnosti a obchodní schopnosti. Až jakmile projdou tímto schvalovacím procesem, se mohou připojit k food truckové franšíze a absolvovat školení včetně přípravy jídla, provozního řízení a marketingu.
Pomoc od franšízorů zahrnuje nalezení vhodných míst pro provoz food trucku, partnerství na akcích, stálých prodejních míst a cateringových příležitostí. Mnohé značky poskytují podporu jak ohledně výběru lokality, tak s informacemi o zákaznících za účelem maximalizace prodejního potenciálu. Pro zajištění největšího možného úspěchu franšízanta je průběžně nabízená pomoc s řízením dodavatelského řetězce, reklamy a vývoje menu.
Podpora franšízorů a ekonomický růst
Hlavní výhodou vstupu do franšízového systému je provozní podpora poskytovaná franšízorem. To zahrnuje rozpoznatelnost značky, jednotné menu, školící programy a pomoc s marketingem i obchodní strategií. Franšízy s food trucky často nabízejí rovněž exkluzivní práva ve vyhrazených oblastech, takže nehrozí riziko s vnitřní konkurencí. Dále franšízoři umožňují vytvoření dohod o hromadných nákupech, čímž se snižují náklady na suroviny a zásoby. Pravidelné aktualizace trendů v jídle a preferencí zákazníků pomáhají franšízantům zareagovat na požadavky trhu a zůstat tak konkurenceschopnými.
Expanze na evropské trhy
Evropa nadále přináší nové značky franšízových food trucků, zatímco ty stávající se snaží o další růst. Země se značným cestovním ruchem a silnou kulturou pouličních jídel, jako je Francie, Itálie a Portugalsko, představují významné příležitosti k expanzi. Spousta potencionálních příležitostí se českým a slovenským investorům nabízí i v nedalekém Polsku.
Možnost působit na festivalech, firemních, sportovních akcích a v centrech měst činí z food trucků životaschopnou možnost pro podnikatele, kteří chtějí založit franšízový podnik s nižším rizikem než u tradiční restaurace. Ambiciózní franšízanti by měli posoudit svou finanční připravenost, prozkoumat dostupné příležitosti a vybrat si značku, která odpovídá jejich cílům. Díky podpoře franšízorů a rostoucí poptávce spotřebitelů po vysoce kvalitním pouličním jídle zůstávají franšízové food trucky ideální investicí na evropském trhu.

PŘEČTI ČLÁNKY

Špagetka je franšíza s čerstvými těstovinami, kávou a zmrzlinou. Má originální receptury i způsob lokace trucků. Jak tento koncept funguje v praxi?
Tak trochu jiná točená je franšízová síť s kompletním vybavením pro točenou zmrzlinu. Plány pro blížící se sezónu prozradila Markéty Fréharová, manažerka pro rozvoj franšíz.
Franšíza Trdlokafe s oblíbenou kombinací trdelníku a výběrové kávy roste v mezinárodním měřítku i v rámci České republiky. Koncept přilákal i investory z Venture Clubu.
Jak se odlišit nabídkou v zemi, kde točená zmrzlina sídlí na každém rohu? Tak trochu jiná točená je franšízová síť, která na to má odpověď.
Franšíza Tak trochu jiná točená založila svůj byznys na zmrzlině, kterou si zákazník přizpůsobí podle chuti. Kromě dobrého nápadu jim k úspěšné sezóně pomohlo i dlouhé léto.
Nejčtenější

Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšíza s pracovními oděvy je na trhu už více jak 5 let. Petra Tománková, manažerka pro rozvoj, přibližuje, pro jaké podnikatele je koncept vhodný.
Franšízy v oblasti gastronomie nejsou ničím novým. Přesto je koncept Hey Foods v mnoha ohledech od provozování tradiční restaurace dost odlišný.
Německý prodejce kávy chystá rozvoj konceptu kaváren s prodejnou zboží pro domácnost
Populární na fóru
Dotazník regionální produkty a gastroturismus
Dotazník je anonymní a zabere max. 5 min. Jeho vyplněním mi velmi pomůžete při psaní mé bakalářské práce. Děkuji! (dotazník je dostupný do 12. 4. 2022) odkaz...
Taco Bell na cestě k vrcholu
Byl bych moc rád kdyby se Taco bell nastěhoval i k nám do Česka třeba do Prahy.
Úspěšný rok pro Subway
Jedná se o další z PR článků společnosti SUBWAY a snahu nalákat nové frenšízanty. V uplynulých dvou letech přišel tento řetězec v ČR o 9 restaurací. V roce...
Subway vidí potenciál na benzinkách
Čr není Polsko. Situace v SUBWAY je zde nyní zcela jiná. Pobočky v ČR většinou velice rychle končí. Asi nejlepším příkladem je restaurace SUBWAY v Říčanech....
Franšíza McDonald’s? Doživotí
Dobrý den, mohl bych vědět kolik je zhruba roční obrat?
Sushi v Česku jde
Chtěla bych do Ústí nad Labem zavést sushi bar, zde nic není a lidé by to uvítali.
Komunikace je základ
The PUB v Karlíně, který provozuje právě pan Žemlička, můžu vřele doporučit každému, kdo má rád příjemnou obsluhu, originální interiér, tankové pivo,...
Lidé jsou základ
Promiňte, ale zas jednou článek o ničem.... A co se týče hlavního motta článku: V "restauracích", které jsou v jídelních sekcích nákupních center to opravdu...