Rekordní rok pro franchising

Středa
07.12.2011
Letos přibylo nejvíce franchisových společností i poboček ve více než 20tileté historii českého franchisingu.
 

Praha 5.prosince 2011 - Poradenská firma PROFIT system ve své již 2. ucelené Zprávě o stavu franchisingu na českém trhu uvádí 18 nových franchisových značek. V příštím roce může jejich celkový počet přesáhnout 200.

Vývoj trhu

V současné době funguje na českém trhu už 168 franchisových značek, což je o 12 % více než loni, píše se ve druhé ucelené Zprávě o stavu franchisingu na českém trhu společnosti PROFIT system. Ještě výrazněji vzrostl počet franchisových poboček, a to z 3.476 na 4.366 - to je proti roku 2010 nárůst o 25,6 %. A podobný rozvoj franchisingu očekávají odborníci z PROFIT system i v příštím roce. V roce 2012 může počet franchisových sítí dosáhnout 200. „Podnikatelé stále častěji přemýšlí o podnikání založeném na známém a už prověřeném konceptu. Díky tomu se trh franchisingu rozvíjí několikrát rychleji než celé hospodářství České republiky,“ říká Marek Halfar, ředitel poradenské společnosti PROFIT system franchise services s.r.o.

Graf 1: Počet franchisových značek

*) Odhad pro rok 2012

Graf 2: Počet franchisových poboček

*) Odhad pro rok 2012

Dominuje sektor služeb

Na českém trhu, vzhledem k počtu franchisových značek, převažuje sektor služeb, jež tvoří 61 % trhu, zbylých 39 % spadá do obchodu. Poměr je prakticky neměnný od roku 2007. Největší vliv na to má již tradičně Gastronomie, tvořící 16 % podílu trhu franchisingu. Následují obory Oděvy a obuv (14 %), Realitní služby (12 %), Krása a fitness a Potraviny (po 8 %).

Tabulka 1: Franchising dle sektorů

Vzestup Krásy a fitness, propad Gastronomie

Zpráva PROFIT system potvrzuje, že největší nárůst počtu franchisových poboček byl v odvětví Krása a fitness, Oděvy a obuv a Potraviny. V těchto odvětvích překročil počet nových poboček 220. Důkazem vzestupu odvětví Krása a zdraví je 21 nově otevřených poboček společnosti Svět zdraví, 19 provozoven fitness studia EXPRESKA nebo 18 provozoven dietetické sítě NATURHOUSE. Rok 2011 naopak nebyl tak dobrý pro Gastronomii. Podle zprávy PROFIT system v roce 2011 klesl počet franchisových poboček o 159. Vliv na pokles měla především hospodářská recese – lidé se snaží více šetřit.

Převaha českých franchis

Na tuzemském trhu franchisingu dominují už české firmy. Podle údajů PROFIT system jich funguje 93, což je 55 % z celkového počtu všech franchisových společností. Z tohoto pohledu došlo k velké změně v porovnání s rokem 2010, ve kterém převažovali zahraniční franchisoři – ze 150 firem jich bylo 73 českých (49 %). „Český trh franchisingu vstupuje do nové fáze, ve které začínají převažovat tuzemské firmy. Je to známkou dozrávání sektoru franchisingu v naší zemi. Ve vyspělých zemích, ale například i v Polsku, je podíl domácích subjektů více než 70 %,“ dodává Halfar.

Expanze do zahraničí

Odborníci také upozorňují, že čím dál více českých společností se snaží se svými koncepty proniknout za hranice státu. Pobočky v zahraničí má 38 tuzemských společností, loni jich bylo 31. Mimo Česko vyrážejí především firmy z oborů Gastronomie, Kosmetika a zdraví a Oděvy a obuv. Nové zahraniční pobočky otevřely v minulém roce mimo jiné společnosti BON BON, The PUB a Manufaktura.

Co je franchising?

Franchising znamená udělení licence jednou osobou (franchisorem) druhé osobě (franchisantovi). Tato licence opravňuje franchisanta k provozování podniku pod značkou/logem franchisora a k používání celé licence, která zahrnuje všechny elementy nezbytné pro založení firmy novou osobou, a k podnikání při trvalé pomoci franchisora, kterou poskytuje podle dříve stanovených zásad.

Zpráva byla publikovaná v denících E15, Hospodářských novinách, Právu, na serverech MaM.cz, aktuálně.cz, finance.cz, financninoviny.cz, cianews.cz, ceskatelevize.cz nebo ve vysílání ČT24, které můžete shlédnout na www.ceskatelevize.cz/ct24/ekonomika.


Populární na fóru

Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017