Radim Jančura: Podnikání je o překážkách

Vlastní byznys jste rozjel jako vysokoškolák. Co bylo tím prvotním impulsem, kdy jste si řekl: “Jdu do toho, začnu podnikat!“?
Na Vysokém učení technickém v Brně jsem studoval na dvou fakultách, a to podnikatelské a fakultě elektrotechniky. Věděl jsem však již tehdy, že elektřinou se v životě zabývat nechci a nebudu. Škola mi dala hodně, ale studium na podnikatelské fakultě jsem nedodělal. Zůstala mi tak jen elektrotechnická fakulta a věděl jsem, že určitě nebudu chtít navrhovat motory. Takže jsem hledal způsob, jak z toho utéct. Druhou motivací byla moje touha po nezávislosti na rodičích. Abych nemusel spoléhat na jejich financování. To byly dva hlavní důvody, proč jsem ve čtvrtém ročníku založil Student Agency.
Co bylo na těch začátcích nejtěžší?
Když člověk začne podnikat na škole, tedy jako já, má jednu velkou výhodu. Má veškeré živobytí, tedy stravu, ubytování a další věci zajištěné. Tehdy jsem od rodičů dostával 1000 Kč na měsíc, dnes se určitě dostává jako kapesné víc, ale v tom máte všechno, včetně piva i jídla. Každou korunu, kterou jsem vydělal, jsem tak mohl strčit zpátky do podnikání, což je velmi cenné. Když vyjdete ze školy, a teprve pak začnete podnikat, tak musíte především uživit sám sebe, což je podstatně horší. To, že jsem vždy strčil veškeré zisky zpátky do firmy, funguje do dneška. Ve svých firmách jsem pouze zaměstnanec a žádné dividendy jsem si nikdy nevyplatil.
Student Agency, kterou jste založil v roce 1996 a nabízela tehdy hlavně pracovní a jazykové pobyty v zahraničí, si velmi rychle vydobyla své pevné místo na trhu. Co bylo podle Vás oním tajemstvím úspěchu?
Firmu jsem založil v roce 1993, tehdy jsem podnikal jako fyzická osoba, tedy jako Radim Jančura. Společnost jako taková pak vznikla v onom roce 1996. Začínal jsem s au-pair zájezdy. Tehdy jsem obešel konkurenci, zjistil, jaký je stav a snížil ceny za zprostředkování au-pair na zhruba polovinu. Dá se říci, že tyto ceny platí dodnes, nijakým způsobem se nezvýšily. V podstatě mám pocit, že v Česku již žádná au-pair agentura neexistuje. Nedlouho poté, co jsem udělal tato opatření, se zájemci začali hrnout. Za tři roky jsme se stali největší au-pair agenturou na světě, což zase tak velký problém nebyl, protože tehdy do Anglie mohli jezdit pouze Češi, Slováci a Maďaři. Po au-pair pobytech jsme začali nabízet jazykové pobyty, což se mi tehdy zdálo, že je velmi drahá věc. Myslel jsem si, že 10 tisíc za týden v zahraničí nikdo nedá, ale zájem o to byl.
A co bylo dále?
Potom jsme začali s prodejem letenek. To souviselo s tím, že jsme pro naše klienty z řad au-pair a zájemců o studijní pobyty potřebovali koupit vždy lístek na autobus nebo letenku. Tehdy jsme museli chodit nakupovat ke konkurenci, a tak jsme se rozhodli to změnit. Do tří let od začátku tohoto projektu jsme byli největší, což platí dodnes. Ve chvíli, než začnete podnikat, obvykle nevíte, do čeho píchnout. Ale jakmile se rozjedete, zjistíte, že na trhu je mnoho dalších možností, jak dále rozvíjet byznys. Ale musíte začít.
Celý rozhovor najdete v magazínu Vlastní firma FRANCHISING 02/2013.
PŘEČTI ČLÁNKY

Nejen o podnikatelském prostředí a mizivé politické podpoře podnikatelů a malých firem v České republice hovořili v rozhovoru bratři Tomáš a Lukáš Sedláčkovi.
Podnikání v České republice je relativně bezpečné, ale pomalé. To si myslí lékař, podnikatel a televizní moderátor Roman Šmucler.
Podnikatelský příběh módní návrhářky Blanky Matragi je veřejnosti všeobecně známý. Jaké je však podle ní tajemství úspěchu v módní branži? Slovo "nemožné" pro ni neexistuje.
Distribuci hudby dominuje digitální prostředí, mnoho umělců pracuje raději pro menší vydavatele. Přední skladatel a producent Jan P. Muchow popisuje hudební průmysl.
Lukáš Hejlík je české veřejnosti znám především jako herec. V poslední době ho však čím dál více zaměstnávají jeho podnikatelské projekty spjaté s divadlem i gastronomií.
Nejčtenější

Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Logistika, přeprava, tisk a marketing na jednom místě. Franšízová síť s touto kombinací uspěla už v 50 zemích světa. Nyní hledá franšízanty také pro český trh.
Špagetka je franšíza s čerstvými těstovinami, kávou a zmrzlinou má originální receptury i způsob lokace trucků. Jak tento koncept funguje v praxi?
Poptávka po úklidových, stěhovacích a řemeslných službách je velká. Jak z této situace těžit vysvětlí Jiří Bártík, obchodní manažer mezinárodní franšízové sítě Extra Services.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI