Sdílej kancl, vytvoř komunitu

V celé ČR se nachází 76 coworkingových center o celkové ploše přesahující 25 000 m2. Podle odhadů společnosti Cushman & Wakefield se současné plochy sdílených kanceláří do roku 2020 zdvojnásobí. Sdílené kanceláře se uplatňují i v regionech. Mezi projekty s největší plochou nových sdílených kanceláří patří Praga Studios od Scott & Weber o celkové ploše 1 350 m2, jehož otevření se plánuje na rok 2019.
HubHub Na Příkopech 14 o celkové ploše 2 000 m2 se otevře v červnu tohoto roku. Nejvíce metrů čtverečních doručí projekt Visionary až 4 700 m2, kde bude operovat Business link. Otevření se plánuje na červenec 2018.
Vůbec první coworkingové centrum vzniklo v San Francisku, v roce 2005. V České republice se tak stalo až v roce 2009, kdy COFICE v Praze otevřelo své první prostory sdílených kanceláří. Aktuálně se v Praze nachází 43 center sdílených kanceláří, jejichž výrazný nárůst uvidíme podle odhadů Cushman & Wakefield právě letos. Tři z osmi center se již v tomto roce otevřely, Coworking Port na Praze 8 a Work Lounge a další centrum na Praze 1.
„Sdílené kanceláře se staly fenoménem posledních let především díky své flexibilitě, nákladovým úsporám a možnosti networkingu. Zájemci stačí klubové členství, s kterým může kdykoliv na jakoukoliv dobu využít kancelářský prostor, který je zrovna k dispozici. V případě řetězců navíc může využít členství v pobočkách po celém světě,“ říká Radka Novak, partnerka a vedoucí týmu pronájmu kancelářských prostor společnosti Cushman & Wakefield. Kanceláře jsou podle ní většinou open space a nikdy nechybí společné kreativní prostory, které tvoří přibližně 20 % z celkového prostoru a jsou přístupné pro všechny členy ke sdílení svých myšlenek, kontaktů, či vzájemnému nabízení služeb.
Microsoft, Amazon, Google, Samsung či Volkswagen
"Členy také spojuje místní nabídka vzdělávacích akcí, seminářů a mentorování," tvrdí Radka Novak. Mezi uživateli sdílených kanceláří v Česku nejvíce převládají podnikatelé na volné noze, tedy živnostníci s 62 %. Prostor však využívají i korporátní firmy (24 %), a to v případech, kdy jejich zaměstnanci cestují do zahraničí a potřebují vhodný pracovní prostor, nezřídka zde loví novou pracovní sílu či inovativní nápady či naopak svým stávajícím zaměstnancům dopřávají flexibilitu a více kreativní prostředí ve snaze udržet si ty největší talenty.
Mezi zvučná korporátní jména, která využívají coworking, patří Microsoft, Accenture, Amazon, Google, Dell, Samsung, HSBC či Volkswagen. Původně nejčastější uživatelé coworkingových center - start-upy tvoří nyní pouze 14 %. Sdílené kanceláře jim pomáhají snižovat riziko spojeného s tradičními kancelářemi, s kterými se pojí dlouholetá smlouva a vysoké provozní náklady. Rovněž jim poskytují flexibilitu při jejich rozšiřování.
„Každá cílová skupina zpravidla vyžaduje odlišné pojetí interiérů, stejně jak je tomu v případě kancelářských prostor. V coworkingových centrech tudíž nalezneme nejen převládající open-space, ale také nabídku uzavřených kanceláří, po nichž se poptávka mírně zvyšuje. Trend se tudíž ubírá cestou diferenciace, aby si každý přišel na to své. Celkový design interiéru se pak odvíjí od daného operátora coworkingového centra. Jejich největším zájmem je originalita, aby se tak co nejvíce odlišili od své konkurence,“ říká vedoucí architektka ve společnosti Cushman & Wakefield Marie Vlčková.
Sdílené kanceláře – ne příliš výnosný podnik
Pouze 40 % všech coworkingových center na světě generuje zisk. To platí i pro Prahu, přičemž průměrná cena za pronájem kancelářského místa je 3 600 Kč za měsíc a 300 Kč za den. Ziskovost roste s velikostí plochy sdílených kanceláří, ale také s jejím věkem. Čím větší počet členů centrum má a čím déle je na trhu, tím lepší jsou jeho ekonomické výsledky.
Celých 40 % všech coworkingových center v Praze je o velikosti do 150 m2. Sdílené kanceláře nad 1 000 m2 tvoří jen 10 % a méně. Současný trend je však prostory stále rozšiřovat, dá se proto očekávat, že současné průměrné hodnoty se do budoucna změní. Největší společností provozující coworkingová centra v České republice je Regus, původně provozovatel výhradně servisovaných kanceláří. Momentálně provozuje pro coworking 6 430 m2 kancelářské plochy.
Druhý největší podíl má připravovaný Business Link s 4 700 m2. Zbytek trhu se dělí mezi InnoCrystal, Work Lounge, HubHub, Impact HUB, Scott & Weber, K10, PaperHub a Node5. Ve světě je největším provozovatelem We Work. V České republice ještě neoperuje, ale vhodné prostory již vyhlíží. Další, kteří možná budou následovat, jsou společnosti MindSpace, Betahaus nebo Talent Garden. Coworkingové prostory začínají nabízet i hotely v rámci svých aktuálních prostor.
PŘEČTI ČLÁNKY

Barbie je legendou už od 60. let. Přestože se na její proporce i styl v posledních letech snesla vlna kritiky, poslední úspěch Barbie díky filmu ukazuje, že přežije každou dobu.
Na celé zeměkouli snad není nikdo, kdo by neznal LEGO. Kde se nápad na barevné kostky vzal a kdy se stal celosvětovým fenoménem? Víte, že se s nimi dá i podnikat?
Od vzniku značky Dermacol uplynulo více jak 50 let, během kterých si získala celosvětový věhlas. Dnes obchoduje na zhruba 70 trzích. Jaký je její příběh?
Příjemné pracovní prostředí čím dál častěji rozhoduje o tom, zda budou lidé chtít pro vaši firmu pracovat. Zajímá vás, jak může vypadat?
Máte zvyk, bez kterého se nemůžete soustředit, přemýšlet nebo plánovat? To je dobré znamení. Můžete zbohatnout.
Nejčtenější

Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Logistika, přeprava, tisk a marketing na jednom místě. Franšízová síť s touto kombinací uspěla už v 50 zemích světa. Nyní hledá franšízanty také pro český trh.
Špagetka je franšíza s čerstvými těstovinami, kávou a zmrzlinou má originální receptury i způsob lokace trucků. Jak tento koncept funguje v praxi?
Poptávka po úklidových, stěhovacích a řemeslných službách je velká. Jak z této situace těžit vysvětlí Jiří Bártík, obchodní manažer mezinárodní franšízové sítě Extra Services.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI