Rekordní čísla / Každou sekundu na světě se prodává více než 7 krabic LEGO a každou minutu je vyrobeno 36 tisíc kusů kostek. Pokud by se podařilo shromáždit všechny humanoidní figurky, které LEGO doposud vyrobilo, došli bychom zhruba k číslu čtyři miliardy. Jen pro představu, je to jen o něco málo více než polovina současné světové populace lidstva.
Pátek
24.05.2019
Na celé zeměkouli snad není nikdo, kdo by neznal LEGO. Kde se nápad na barevné kostky vzal a kdy se stal celosvětovým fenoménem? Víte, že se s nimi dá i podnikat?
 

Chceme-li se dozvědět něco o historii LEGA, je nutné se vrátit  až do roku 1932. Tehdy v dánské vesnici Billund, v centru Jutského poloostrova, otevřel svou dílnu 40letý Ole Kirk Kristiansen, mistr tesař a truhlář. Kromě klasických žebříků či stoliček se začal věnovat výrobě dřevěných hraček, na které se postupně specializoval. Při práci byl skutečně pečlivý a hračky vyráběl pouze z toho nejlepšího dřeva a zdokonaloval je do nejmenších detailů. Vycházel z jednoduché myšlenky, že pouze „to nejlepší je dost dobré“. I díky tomu přenesl svou lásku k dřevěným hračkám na své zaměstnance a především na syna Godtfreda, který v otcově obchodě začal pomáhat již ve svých 12 letech. Během několika měsíců uskutečnil Ole Kirk první větší zakázky hraček a současně uvažoval o názvu společnosti. Vyzval své zaměstnance k podání návrhů, ale ukázalo se, že ten jeho byl nejvýstižnější. Společnost a její produkty tak přijaly název LEGO. Jde vlastně o kombinaci dvou dánských slov „ LEg GOdt“ (dobrá hra).

Od otce k synovi

O dřevěné hračky byl stále zájem, přesto se, 14 let po zahájení podnikání, Ole Kirk Kristiansen vydal také jiným směrem. Upoutal ho nový materiál pro výrobu hraček – plast. V roce 1946 zakoupil jako první v Dánsku plastový injektor a začal vyrábět figurky a první vazebné kostky, předchůdce dnešních populárních LEGO kostek. Na konci 40. let tak měla firma na své kontě více než 200 typů různých plastových a dřevěných hraček.

Navzdory všemu se však ukázalo, že o plastové hračky mezi obchodníky ani zákazníky není okamžitý velký zájem. To se však během následujícího desetiletí, se jmenováním Kristiansenova syna Godtfreda Kirka Kristiansena do funkce Junior Vice President, zcela změnilo. Záhy představovaly plastové hračky polovinu produkce společnosti. V roce 1957 je Godtfred Kirk již ve funkci generálního ředitele společnosti LEGO a ta prožívá první větší revoluci; především technické povahy a celkového zaměření ve výrobě hraček.

Kristiansen jr. nechává vytvořit tzv. LEGO systémy, tedy nové herní platformy. Soupravy nově obsahují figurky, hotové hračky, ale i jednotlivé kousky, z nichž si pak děti mohou budovat svůj svět podle vlastních představ. V této době se také zrodila LEGO kostka v ikonické podobě s možností spojování, tak, jak ji známe dnes.

Od svého vzniku ušla společnost LEGO dlouhou cestu. Z malé tesařské dílny s přidruženou výrobou hraček je dnes moderní globální podnik, jeden z největších výrobců hraček na světě. Ve vedení firmy Godtfreda Kirka Kristiansena vystřídali další členové rodiny, dnes ji řídí Thomas Kristiansen a společnost tak stále zůstává rodinným podnikem. To, že je firma LEGO úspěšná však neznamená, že si neprožila těžké časy. Zřejmě nejtěžším obdobím byl počátek nového tisíciletí, kdy ztráty nakumulované z předchozích let dosáhly závratné výše 144 milionů liber a proběhly dokonce debaty o možném prodeji společnosti. Změny v managementu, a především ve strategii výroby, však vedly k obratu – společnost LEGO Group se vrátila zpět ke stabilitě, zůstala v soukromém vlastnictví a úspěšně expanduje.

Zábava i vzdělávání

Sídlo společnosti LEGO je stále v dánském Billundu, kde je oddělení s více než 120 designéry pracujícími na vývoji nových produktů. Firma má však i další kanceláře. Ty hlavní se nacházejí v Enfieldu (USA), Londýně (Velká Británie), Šanghaji (Čína) a v Singapuru. Takév dalších, v Německu, Španělsku či Japonsku, se pak pracuje na speciálních projektech určených pro jednotlivé trhy. Podle zástupců společnosti trvá vytvoření nového produktu přibližně 12 měsíců a celý proces má tři fáze. Nejprve je tzv. trh zkoumán, přičemž se zjišťují současné trendy a poptávka. Dalším krokem je návrh a následné vytvoření virtuální podoby výrobku pomocí specializovaného softwaru. Pak se pomocí stereolitografie čili 3D tisku vyrobí prototyp, který prochází hodnocením a testováním v týmu. Podstatné však je, že je testován také těmi nepovolanějšími odborníky – dětmi a jejich rodiči. Pokud uspěje, je produkt přijat a zařazen do sériové výroby. Jeho virtuální podoba se pak uplatní v marketingu či reklamě.

V každých časech však platilo, že si společnost zakládala na kvalitě. Proto i dnes se lze spolehnout na to, že LEGO kusy jsou vyrobeny z vysoce kvalitního plastu a jsou odolné proti poškrábání a nárazům, což jim dává dlouhou životnost. Mohou tak přinášet radost ze hry nejedné generaci.

Potenciál kostek LEGO objevilo také několik franšízových sítí, které se zaměřují na vzdělávání dětí. Rozhodli se tak využít lásky dětí k této legendární stavebnici a využívají ji tak při výuce. České děti se tak mohou s barevnými kostkami LEGO setkat při výuce v rámci konceptů Bricks4Kidz, Brick by Brick a sítě Edukido, která se na tuzemský trh snaží proniknout a nabízí podnikatelům tak získat tzn. master-licenci na celou Českou republiku.


Hravé podnikání / Na tuzemském trhu funguje hned několik franšízových konceptů, které při své práci využívají kostek LEGO, a další k nám chtějí vstoupit. Pokud je stavebnice LEGO vaší láskou a chystáte se rozjet vlastní byznys, co takhle tyto dvě věci spojit?