Platební neschopnost podle oborů
Šance, že si firma dokáže poradit se situací, kdy není schopna splácet své závazky, silně závisí na oboru podnikání. Zemědělské firmy nebo subjekty z oblasti ubytování, stravování a služeb, se dokáží po dočasné platební neschopnosti opět vzchopit a dále fungovat s výrazně vyšší pravděpodobností, než firmy podnikající ve stavebnictví nebo zpracovatelském průmyslu. Tyto závěry zveřejnil Bisnode na základě analýzy dat z databáze platebních informací v ČR, která jejím uživatelům pomáhá snižovat podnikatelská rizika tím, že usnadňuje prověřování obchodních partnerů.
„U firem, které v posledních čtyřech letech začaly hradit své závazky více než 30 dnů od splatnosti, hrozí výrazný nárůst rizika následného vstupu do úpadku. Míra rizika se ale zásadním způsobem liší podle oboru podnikání,“ říká analytik Bisnode Milan Petrák s tím, že výsledky byly získány ze vzorku 180 tisíc firem, pro které má Bisnode k dispozici informace o platební morálce.
Jedna zemědělská firma ze sta
Nejúspěšněji se z dočasné platební neschopnosti dokázaly vzchopit zemědělské firmy. Z firem, které se dostaly do situace, kdy nebyly schopny splácet své závazky ani 30 dnů po splatnosti, zkrachovala jen jedna za sta. Mírně horší výsledky vykazují společnosti z oborů ubytování a stravování (krach postihl 1,5 firem ze sta) a firmy zajišťující profesní, vědecké a technické činnosti (např. advokátní kanceláře a marketingové firmy - dvě ze sta).
„Dodavatelé by ale měli zbystřit, pokud jsou jejich obchodními partnery společnosti ze stavebnictví nebo zpracovatelského průmyslu, zejména z oborů pryžových a plastových výrobků, kovových konstrukcí a strojů,“ dodal analytik Bisnode s tím, že riziko jejich úpadku roste oproti řádně platícím firmám několikanásobně a zkrachuje víc než pět procent z nich. „Velký rozdíl mezi jednotlivými obory je dán kombinací řady příčin, jako je sezónnost odvětví nebo pružnost dodavatelsko-odběratelských vztahů,“ uzavřel Milan Petrák z Bisnode.
Odvětví |
Podíl krachujících dlužníků |
Stavebnictví |
5,23 % |
Zpracovatelský průmysl |
4,63 % |
Činnosti související s odpadními vodami, odpady a sanacemi |
3,30 % |
Velkoobchod a maloobchod, opravy a údržba motorových vozidel |
2,78 % |
Doprava a skladování |
2,55 % |
Činnosti v oblasti nemovitostí |
2,41 % |
Administrativní a podpůrné činnosti |
2,30 % |
Informační a komunikační činnosti |
2,26 % |
Profesní, vědecké a technické činnosti |
2,03 % |
Ubytování, stravování a pohostinství |
1,52 % |
Zemědělství, lesnictví, rybářství |
1,12 % |
Zdroj: Bisnode
PŘEČTI ČLÁNKY
Do finále soutěže postoupilo z konkurence 1975 semifinalistek. Novou kategorii Cena pro nejzajímavější franšízu vyhrál franšízový koncept Refresh Bistro.
Projekt představující největší a neúspěšnější české firmy letos po sedmé rozdával ceny. Vítězové vzešli z konkurence 1356 nominovaných.
Zaměstnáváte „dohodáře“ anebo třeba máte práci organizovanou formou směn? Přečtěte si, co nového přináší novela zákoníku práce. Připravte se na platnost nařízení včas.
Unikátní produkty a služby jsou obchodním hitem. Jsou však i případy, kdy na nich můžete prodělat. Jak se stát v tomto ohledu úspěšnými?
Projekt Ocenění Českých Podnikatelek prozradí již pošestnácté jména úspěšných podnikatelek, kterým se daří rozvíjet své firmy.
Nejčtenější
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Konopné potraviny, nápoje, CBD kapsle a kosmetika jsou stále žádanější. Za značku Cbweed nám příležitosti pro nové podnikatele přiblížil její franšízor Riccardo Ghibellini.
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Je pro vás dětské oblečení téma, kterému se dovedete věnovat s nadšením? Právě takoví jsou franšízanti značky, která si na prodejnách umí vybudovat stálou klientelu.
„Franšízová síť kaváren CrossCafe umí pomoci těm, kteří chtějí začít kavárenský byznys,“ říká ředitel společnosti Mgr. David Štangler.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI