Jak v prodejně obstát v souboji s e-shopy?

1. Nedostatečná identifikace zákazníka
I přes růst internetového nakupování je pozice kamenných prodejen pořád silná. To dokazují například stále přibývající a rozrůstající se nákupní centra. Každý se při nákupech určitě opakovaně setkal se situací, kdy mu prodavač nabízel zákaznickou či věrnostní kartičku. Důvodů je několik, tím hlavním je pak snaha identifikovat svého věrného zákazníka a mít na něj kontakt. E-shopy to mají jednodušší, jakmile u nich zákazník nakoupí, mají jeho jméno, e-mail, místo bydliště či sídla firmy. Ale existují i řešení pro kamenné prodejny, a to nejenom zákaznické a věrnostní karty.
„V poslední době sledujeme nárůst poptávky po řešeních zajišťujících identifikaci zákazníka, aby je obchod nejen poznal, ale mohl s těmito informacemi dále pracovat. A to nejen pro řešení nabídek na míru, ale také pro spotřebitelské soutěže sloužící k udržení zákazníků, motivaci k dalším nákupům a posilování věrnosti," prozrazuje Jan Hřebabecký, zakladatel společnosti Rondo.cz, která se specializuje na podobná řešení pro retailové společnosti.
2. Nulová podpora prodeje přes internet
Dalším rizikem je častá domněnka obchodníků, že se bez internetu v kamenném obchodě zcela obejdou. Nebo že stačí jenom „mít" nějakou webovou stránku či Facebookovou stránku. I zákazníci, kteří preferují nákupy v kamenných prodejnách uvítají informace o novinkách, speciálních akcích či chtějí být se svými oblíbenými značkami v online kontaktu. Moderním obchodním řešením je omnichannel, možnost nakoupit jak v kamenné prodejně, tak online.
„Nutným trendem současnosti pro celý segment retailu je přechod do plnohodnotného omnichannel byznysu. Dnešní zákazník totiž neřeší, zda se pohybuje v online shopu, mobilní aplikaci či stojí v kamenném obchodě. Očekává, že bude mít možnost volby a dostane konzistentní informaci přes všechny kanály," říká Ondřej Dědina, ředitel společnosti Mibcon. Řešením může být podle něho i možnost si objednat zboží přes web. Vyplatí se také investovat do internetové prezentace či prezentace na sociálních sítích.
3. Neochota investovat do personálu
Mnoho společností a institucí se potýká s nedostatkem kvalitních pracovníků i s chybějící pracovní silou obecně. Je proto nezbytné, aby si i obchodníci uvědomili, že kvalitního zaměstnance je potřeba adekvátně zaplatit nebo mu poskytnout zajímavé benefity. A ty stávající neustále proškolovat a rozvíjet jejich znalosti a dovednosti. Platí to jak u samotného vedení firmy, tak třeba u vedoucích jednotlivých prodejen či řadového personálu.
Není žádným tajemstvím, že velké české e-shopy investují do zaměstnanců nemalé peníze a přetahují ty kvalitní právě dalším retailovým prodejcům. Ať již se jedná o protřelé manažery či například nákupčí. „Co se týká oblasti retailu, sledujeme na našem pracovním portále u inzerátů firem zvyšování mezd i přidávání benefitů. Konkurence je velká a firmy si pracovníky předcházejí. Zatím to platí zejména o Praze, ale předpokládáme, že tento trend bude častější i v regionech," prozrazuje Michal Novák z pracovního portálu Profesia.cz
PŘEČTI ČLÁNKY

Češi zakládají živnosti a firmy rekordním tempem. První pololetí roku 2025 přineslo nejvíc podnikatelských startů za poslední roky. Jaký dopad má tento trend na franšízing v Česku?
Podnikatelské prostředí podstatně ožívá. Nových podnikatelů je nejvíce od roku 2020. Které perspektivní obory nyní nabízejí franšízovou spolupráci?
Doba přeje podnikání - podle statistik v prvním čtvrtletí letošního roku rekordně vzrost počet podnikatelů i firem.
Do finále soutěže postoupilo z konkurence 1975 semifinalistek. Novou kategorii Cena pro nejzajímavější franšízu vyhrál franšízový koncept Refresh Bistro.
Projekt představující největší a neúspěšnější české firmy letos po sedmé rozdával ceny. Vítězové vzešli z konkurence 1356 nominovaných.
Nejčtenější

Franšízing představuje jedinečný obchodní model, který nabízí významné výhody franšízorům i franšízantům. Jaké to jsou?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Franšíza Bageterie Boulevard vyrostla spolu s Crocodille na rekordních 1,6 miliardy obratu. Po covidových letech je zpět na předních pozicích mezi fastfoodovými řetězci.
Síť pánských salónů Royal Barber & Shop hledá nové franšízanty. Pobočku je možné rozjet od 1 milionu korun, převzít zavedenou, nebo do ní vstoupit jako investor.
Opustila kancelář, aby se naplno věnovala vzdělávání. Dnes Veronika Bubeníková vede úspěšnou pobočku Školy Populo v Olomouci a pomáhá dětem i dospělým k lepším výsledkům.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI