Místo pro úspěch a zisk

Jedno z prvních rozhodnutí, které musí nový podnikatel učinit, se týká místa, kde bude podnikat. Kdo by se měl rozhodnout pro pronájem prostor na frekventovaných ulicích a kdo by měl spíše uvažovat o provozovně v nákupním centru?
Faktem je, že většina podnikatelů z řad obchodníků, pokud jim to jejich finanční prostředky dovolí, zvažuje nejprve pronájem prostor ve velkém nákupním centru. Je to kvůli nejvyššímu počtu návštěvníků a také koupěschopnosti zákazníků. Při výběru toho správného místa však existují mnohem důležitější parametry. Mezi ty klíčové patří umístění, dostupnost veřejné dopravy, snadný přístup autem, dostupnost parkovacích míst, blízkost konkurenčních obchodních galerií, a především výše nájemného.
Než začneme řešit konkrétní místo v rámci obchodního centra a zasedneme za jednací stůl s jeho manažery, je třeba se ujistit, že námi zvolené nákupní centrum, jež jsme si pro svůj byznys vybrali, nám dává vyhlídky na úspěch a v podnikání tolik zásadní zisk. Je tedy nutné si položit důležité otázky: Kdo je můj cílový zákazníka a vyskytuje se právě v tomto obchodním centru? Užitečné je si pro začátek obstarat informace ohledně návštěvnosti centra a jejím vývoji. Tak budeme moci posoudit, zda dané centrum stále láká nové a nové zákazníky, nebo naopak v jejich očích ztrácí na atraktivitě.
Zajímavým ukazatelem jsou i informace o obratu obchodní galerie a také pohled ostatních nájemců. Právě od nich se mimo jiné dozvíme, jak funguje spolupráce s vedením centra, s čím jsou stávající nájemci spokojeni a naopak, s jakými problémy se potýkají. Užitečné je se také seznámit s marketingovými aktivitami centra a také s tím, jak sezónnost ovlivňuje jeho návštěvnost.
Pro oblíbené a zavedené gastronomické značky je restaurace v nákupním centru dobrou příležitostí. Bez známého brandu je šance objevit se v těch nejlepších poměrně malá, proto taková místa často volí velké a známé franšízové řetězce. Mezi nájemci vedou prodejci oděvů, obuvi a kosmetiky, své místo si zde však nachází i poskytovatelé služeb koncovým zákazníkům – příkladem mohou být prádelny a čistírny.
Dohody o nájmu s majiteli center se uzavírají na dobu určitou, bez možnosti jejich předčasného ukončení, a nájemné je vysoké. To vše jsou nepochybné nevýhody takového umístění. Výhodou je zase velký počet zákazníků navštěvujících obchodní galerie a možnost dosáhnout vysokých zisků. Samozřejmě za předpokladu, že nájem nezatíží podnikatele na tolik, že by prodělával.
V obchodním centru, kromě sjednaného nájemného, budeme jako nájemci platit za marketingové aktivity a tzv. společné náklady zahrnující mimo jiné úklidové služby, náklady na energie spojené s osvětlením společného prostoru budovy, bezpečnostní služby a údržbu parkovacích míst. Největší dopad na výši poplatků je velikost areálu centra a poplatky za používání společných prostor.
Místo na ulici
Nejatraktivnější obchodní prostory z pohledu podnikání se nacházejí v hlavních ulicích měst, na pěší zóně nebo na samotném centrálním náměstí. V ideálním případě by se pronajímané prostory měly nacházet v přízemí a měli by mít velkou výlohu s výhledem na hlavní ulici. To je důležité zejména pro podnikatele, kteří potřebují pro svůj byznys přilákat zákazníky z ulice. Správně zvolené místo v takové lokalitě je samo o sobě reklamou pro franšízový koncept. Dobrou volbou pak je například pro restaurace, obchody s potravinami či módou nebo kosmetický salon.
Podmínky pronájmu prostor na ulici jsou obvykle sjednávány přímo s majitelem nebo městským úřadem. V závislosti na tom, kolik zájemců a jak atraktivní je jeho umístění, se šance na získání dalších zisků zvyšují. V případě jakýchkoli renovací nebo oprav se vyplatí sjednat sazby nájemného, způsob platby nebo dobu pronájmu, jakož i rozdělení povinností.
Na ceně záleží
Jedním ze základních kritérií pro výběr místa pro podnikání je výše měsíčního nájmu, která závisí především na lokalitě, ve které se nachází. Za prostory v nákupních centrech ve velkých městech zaplatíme nejvíce. V jiných komerčních zařízeních je nájemní politika flexibilnější a ceny nájemného jsou mnohdy dvakrát až třikrát nižší. Jak však zkontrolovat, zda cena nabízená pronajímatelem není příliš vysoká?
Nejjednodušší cestou je porovnat nabídky prostor s podobnou oblastí a na podobném místě - v jedné nebo několika okresech. Dobrým zdrojem informací mohou být webové stránky nemovitostí s rozsáhlou nabídkou. Získaný výsledek nám pomůže určit, zda dané místo stojí za cenu, kterou za něj pronajímatel požaduje, a co je důležitější, zda se nám vyplatí takové nájemné platit.
Pokud najdeme optimální obchodní prostory, je potřeba analyzovat nájemní smlouvu. Máte-li jakékoli pochybnosti, měli byste se obrátit na právníka. Nájemní smlouva může být uzavřena na dobu určitou i neurčitou. Kromě ustanovení o podmínkách nájmu, bychom se měli také soustředit na informace týkající se případu, kdy budeme chtít pronájem prostor ukončit. Zajímat by nás tedy měla délka výpovědní lhůty, která je často možná jen u smluv uzavřených na dobu neurčitou. Před podpisem nájemní smlouvy je třeba zvážit, jak ji ukončíme v případě, že podnik není ziskový. Mnoho nájemníků otevírajících své podnikání vidí budoucnost pouze v růžových barvách, což by jim v konečném rozhodování mohlo způsobit problémy. Právě tomu lze předejít v momentě, kdy máme dostatek informací, které s jasnou hlavou vyhodnotíme.
PŘEČTI ČLÁNKY

Podnikatelské prostředí podstatně ožívá. Nových podnikatelů je nejvíce od roku 2020. Které perspektivní obory nyní nabízejí franšízovou spolupráci?
Doba přeje podnikání - podle statistik v prvním čtvrtletí letošního roku rekordně vzrost počet podnikatelů i firem.
Do finále soutěže postoupilo z konkurence 1975 semifinalistek. Novou kategorii Cena pro nejzajímavější franšízu vyhrál franšízový koncept Refresh Bistro.
Projekt představující největší a neúspěšnější české firmy letos po sedmé rozdával ceny. Vítězové vzešli z konkurence 1356 nominovaných.
Zaměstnáváte „dohodáře“ anebo třeba máte práci organizovanou formou směn? Přečtěte si, co nového přináší novela zákoníku práce. Připravte se na platnost nařízení včas.
Nejčtenější

Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Radka Vajo vede úspěšnou pražskou pobočku Century21 ve Zlatnické ulici v Praze. Jak se jí povedlo rozjet vlastní franšízu?
Tak trochu jiná točená je franšízová síť s kompletním vybavením pro točenou zmrzlinu. Plány pro blížící se sezónu prozradila Markéty Fréharová, manažerka pro rozvoj franšíz.
Světová franšízová síť do roku 2025 vstupuje s technologickými novinkami a pokračuje v růstu sítě.
Populární na fóru
Správný čas na byznys
platí nabídka půjčky zdarma ještě dnes. kontaktujte pro více informací klikajaromir16@gmail.com
Správný čas na byznys
Zdravím všechny, prohrál jsem peníze tolika společnostem, které se vydávají za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Zaměřeno na vzdělávání
Ahoj všichni, přišel jsem o peníze od tolika společností, které se vydávaly za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...