Adidas bojuje za své tři pruhy
Když na straně oblečení spatříte tři pruhy, automaticky si řeknete: „To je Adidas!“ Alespoň to tvrdí německý výrobce sportovního oblečení a svá práva na tři pruhy důrazně chrání. V posledních letech se však díky tomu stává terčem kritiky.
Například v březnu 2017 americký řetězec s módou Forever 21 podal žalobu, v níž uvedl, že Adidas se při vymáhání svých práv k pruhům chová „agresivně“ a šikanózně, a tím znemožňuje dalším společnostem používat v jejich návrzích pruhy jako dekorační prvek. V České republice zatím Adidas moc úspěšný nebyl. Jsou nám známy dva starší případy, kdy se neúspěšně snažil napadnout zápis ochranných známek se třemi pruhy pro oblečení a obuv.
Dobré jméno pod ochranou
Forever 21 tvrdí, že mu Adidas kvůli používání vertikálního pruhu již mnohokrát vyhrožoval žalobou. Forever 21 se však s monopolem tohoto giganta se sportovním oblečením nechce smířit a žádá kalifornský soud o deklaratorní rozsudek. Tímto krokem usiluje o to, aby mohl používat pruhy jako dekoraci v rámci svých návrhů bez omezení, aniž by se nad ním „stahovala mračna“ v podobě další žaloby. Značka také doufá, že v rozsudku zazní, že návrhy značky Forever 21 ochrannou známku Adidas nerozmělňují, tedy že tři pruhy neztratí díky výrobkům Forever 21 svou exkluzivitu pro Adidas. Protože však soudní spor stále probíhá, musíme si ještě počkat na rozhodnutí.
Adidas byl v minulosti již několikrát s žalobami velmi úspěšný a jeho ochranné známky se třemi pruhy byly posouzeny jako známky s dobrým jménem. Například v roce 2008 dostal Adidas od společnosti Collective Brands 305 milionů dolarů. V roce 2015 také porazil značku s teniskami Skechers, která prodávala obuv velmi podobnou známému výrobku Stan Smith. Adidas má zatím v žalobách úspěch. Jak daleko však může až zajít? Tři vertikální pruhy na obuvi nebo oblečení – to je neodmyslitelně Adidas, ale co třeba dva nebo čtyři pruhy, se kterými má Adidas také problém? Nebo pruhy s jinou šířkou a jinými barvami, než jaké používá Adidas? Tyto otázky budou možná ještě na pořadu dne.
Autoři článku
Tereza Hrabáková, senior advokátka a Ivan Rámeš, partner advokátní kanceláře Havel&Partners.
PŘEČTI ČLÁNKY
Od 6. ledna 2023 začne platit novela spotřebitelského práva. Pro podnikatele v oblasti e-commerce i provozovatele kamenných prodejen, zavádí mnoho změn.
Ochranná známka musí být vždy zapsána pro konkrétní výrobky a služby. Před přihlášením by si přihlašovatel měl rozmyslet, jaké výrobky a služby chce chránit.
Je libo virtuální hamburger? Chtěli byste si s přáteli z celého světa zajít na virtuální koncert anebo basketbalový zápas, na který byste se normálně nedostali?
EU podporuje malé a střední firmy. Skrze nový grantový program jim pomáhá řešit otázky spojené s duševním vlastnictví, které často řeší i franšízy.
Češi rádi nakupují zboží v různých slevách a prodejních akcích. Každoročně tak obchodníci v rámci takových akcí prodají více než polovinu zboží.
Nejčtenější
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Podnikatelské prostředí podstatně ožívá. Nových podnikatelů je nejvíce od roku 2020. Které perspektivní obory nyní nabízejí franšízovou spolupráci?
Další franšíza vstoupí do konkurence amerických fastfoodových značek a první pobočka vznikne v Praze. Co nového se dá do byznysu s burgery přinést?
Realitní franšíza Remax potvrzuje oživení realitního byznysu. Kde jsou další příležitosti a jak vypadá spolupráce s touto značkou nám přiblížil generální ředitel Jan Hrubý.
Populární na fóru
Správný čas na byznys
platí nabídka půjčky zdarma ještě dnes. kontaktujte pro více informací klikajaromir16@gmail.com
Správný čas na byznys
Zdravím všechny, prohrál jsem peníze tolika společnostem, které se vydávají za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Zaměřeno na vzdělávání
Ahoj všichni, přišel jsem o peníze od tolika společností, které se vydávaly za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...