Sázka na inovace a strach z nedostatku lidí

Podle výsledků každoročního průzkumu společnosti PwC CEO Survey 2020 očekává růst výnosů v letošním roce 80 % firem. Zatímco svým společnostem jejich ředitelé věří, s vývojem české ekonomiky to již tak růžově nevidí. Její růst předpokládá jen necelá polovina (45 %) dotazovaných šéfů významných firem působících v České republice. Pokud by pak měli odhadnout, jak to s vývojem tuzemské ekonomiky bude v následujících letech, očekává růst už jen 23 %.
Ještě skeptičtěji pak vidí vývoj globální ekonomiky. V její růst během roku 2020 věří 26 % českých ředitelů, v horizontu 3 let už jen pouhých 19 %. Toho, že ekonomika v příštích letech naopak poklesne, se obává 59 % respondentů. „Za očekáváním recese vidím dva základní důvody. Ke konci loňského roku, kdy jsme se ředitelů ptali, to vypadalo špatně s Německem. Očekávalo se, že klesne do mírné recese, a byť nakonec zatáčku vybralo, ovlivnilo to náladu na trhu. Druhá věc je dlouhodobost aktuálního růstu. Šéfové, stejně jako ostatní lidé, se prostě ptají, kdy už ten pokles přijde. Konjunktura se jim zdá nezvykle dlouhá,“ vysvětluje řídící partner PwC Česká republika, Jiří Moser.
Inovace jako řešení
Co stojí za růstem výnosů firem, který jejich ředitelé očekávají? Podle průzkumu to je plánovaný vývoj nového výrobku nebo služby, růst na domácím trhu i zahraniční expanze. Fúze a akvizice během letoška zvažuje 10 % respondentů.
Bylo by však chybou se domnívat, že neexistují problémy, ze kterých mají čeští lídři obavy. Tím, co je trápí nejčastěji, je nedostatek kvalifikovaných uchazečů o práci a s tím spojený růst mzdových nákladů. Na třetím až pátém místě v žebříčku rizik ohrožujících české podnikání se pak umístila legislativa. Přílišná regulace trápí 68 % ředitelů. Skokanem roku mezi faktory, které české podnikání ohrožují nejvíce, se s 65 % souhlasných odpovědí a růstem o více než 20 procentních bodů stalo rostoucí daňové zatížení.
Podle partnera PwC Česká republika Davida Borkovce to nejspíš souvisí s politikou vlády, která v poslední době často hledá, čím doplnit příjmy rozpočtu. “Domnívám se, že zvýšené obavy z rostoucí daňové zátěže jsou výsledkem změn v daňové oblasti, které česká vláda provedla v průběhu roku 2019,“ komentuje výsledky průzkumu Borkovec s tím, že mnohé z těchto změn byly čistě zaměřené na posílení příjmové stránky státního rozpočtu. Příkladem může být zvýšení spotřebních daní na tabák a alkohol, zvýšení daně z hazardu nebo zavedení digitální daně s nejvyšší sazbou v Evropě.
PŘEČTI ČLÁNKY

Podnikatelské prostředí podstatně ožívá. Nových podnikatelů je nejvíce od roku 2020. Které perspektivní obory nyní nabízejí franšízovou spolupráci?
Doba přeje podnikání - podle statistik v prvním čtvrtletí letošního roku rekordně vzrost počet podnikatelů i firem.
Do finále soutěže postoupilo z konkurence 1975 semifinalistek. Novou kategorii Cena pro nejzajímavější franšízu vyhrál franšízový koncept Refresh Bistro.
Projekt představující největší a neúspěšnější české firmy letos po sedmé rozdával ceny. Vítězové vzešli z konkurence 1356 nominovaných.
Zaměstnáváte „dohodáře“ anebo třeba máte práci organizovanou formou směn? Přečtěte si, co nového přináší novela zákoníku práce. Připravte se na platnost nařízení včas.
Nejčtenější

Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Další franšíza vstoupí do konkurence amerických fastfoodových značek a první pobočka vznikne v Praze. Co nového se dá do byznysu s burgery přinést?
Dánská značka City Calendar míří na český trh a hledá partnery pro expanzi. Zaměřuje se na tvorbu, výrobu a distribuci originálních lokálních adventních kalendářů s vouchery.
Franšíza s pracovními oděvy je na trhu už více jak 5 let. Petra Tománková, manažerka pro rozvoj, přibližuje, pro jaké podnikatele je koncept vhodný.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI