Jak vybrat prostor pro byznys?
Jedním z prvních rozhodnutí, které nový podnikatel musí udělat, je to, kde bude podnikat. Kdo by se měl rozhodnout pro pronájem prostor na ulici a kdo by si měl vybrat obchod v nákupním centru? Většina podnikatelů, pokud jim to finanční prostředky umožňují, uvažuje nejprve o pronájmu prostor ve velkém nákupním středisku. Důvod je jasný, právě v obchodních centrech lze očekávat vyšší pohyb lidí, a tím i vyšší tržby pro obchodníky. Existuje však mnohem více parametrů, které je třeba mít při výběru na paměti. Mezi ty klíčové patří poloha, dostupnost veřejné dopravy, snadný přístup autem a parkování, přítomnost konkurence v okolí. Často určujícím faktorem je pak cena, kterou je franšízant ochoten za pronájem měsíčně platit.
Než se finálně rozhodneme rozjet svůj byznys v prostorách nákupního centra a pustíme se do jednání s jeho manažery, stojí za to se ujistit, že zařízení, které vybereme, poskytuje společnosti vyhlídky na zisk. Je dobré si nejprve položit otázku: kdo je můj cílový zákazník a jsem si jistý, že ho právě v tomto nákupním centru najdu? Dobré tedy je získat od pronajímatele prostor data týkající se návštěvníků. Díky nim můžete zjistit, jak si centrum v průběhu času stojí – zda se mu daří přilákat nové zákazníky, či naopak v jejich očích ztrácí svoji atraktivitu. Dobrým ukazatelem jsou také informace o obratu zaznamenaném galerií a názory ostatních nájemců. Z tohoto zdroje mimo jiné zjistíme, jak vypadá spolupráce s vedením, s čím jsou ostatní nájemci spokojeni a v čem je problém. Rovněž stojí za to seznámit se s marketingovými aktivitami centra. V mnoha případech mají zásadní vliv na aktivitu zákazníků v centru.
Prostory v nákupním centru jsou dobrým řešením pro prestižní značky. Bez známého brandu je šance dostat se do toho nejlepšího nákupního centra velmi malá, proto se pro výběr takových míst často rozhodují velké a známé franšízové řetězce. Nejčastěji jde o módní značky, prodejce kosmetiky, obuvi, případně poskytovatele služeb pro koncové zákazníky, například prádelny. Podmínky spolupráce jménem franšízantů obvykle stanoví franšízor, ale prostor pro jednání o těchto dohodách je malý. Smlouvy bývají uzavírány na dobu určitou bez možnosti jejich předčasného ukončení a nájemné je vysoké. To vše jsou nepochybně nevýhody takového umístění. Výhodou je velký počet zákazníků navštěvujících galerie a potenciál vysokých zisků, pokud samozřejmě není nájemné hřebíkem do rakve. V nákupním centru zaplatíme kromě sjednaného nájemného také marketingové aktivity a tzv. společné náklady, jako jsou úklid, osvětlení, ochranka apod. Na výši poplatků má však největší vliv velikost prostor, která se liší v závislosti na umístění v nákupním centru, a poplatky za užívání společných prostor.
Prostory na ulici
Nejatraktivnější komerční prostory z hlediska podnikání se nacházejí na hlavních ulicích měst, na pěších zónách v centrech měst nebo přímo na náměstí. Ideální je najít prostor v přízemí s velkou výhodou. Naším cílem není totiž nic jiného než přilákat zákazníka, který nakoupí, využije naší služby. To by mělo být naprosto klíčové pro provozovatele restaurací či kaváren, majitele obchodu s potravinami, módou nebo kosmetického salonu. Podmínky pronájmu prostor „na ulici“ se obvykle sjednávají přímo s majiteli nemovitosti, nebo s městským úřadem. Cena za m2 pronájmu je pak závislá na atraktivitě dané lokality, zájmu dalších nájemců. To do velké míry ovlivňuje i výši tržeb, kterých nájemce může dosáhnout. Určitě se však vyplatí při jednání o pronájmu probrat nejen jeho výši, ale také povinnosti související s užíváním prostor jako jsou například nejrůznější opravy.
Cena jako ukazatel
Jedním ze základních kritérií pro výběr místa pro podnikání je bezesporu výše nájemného, která závisí především na lokalitě. Za prostory v centrech měst a nákupních galerií ve velkých městech zaplatíme nejvíce. V jiných komerčních zařízeních je nájemní politika flexibilnější a ceny nájemného jsou dvakrát nebo dokonce třikrát nižší. Jak však lze zjistit, zda cena, kterou nám pronajímatel nabídl, není příliš vysoká? Nejjednodušší je porovnat nabídky prostor s podobnou velikostí a podobným umístěním v jedné nebo více městských částech. Dobrým zdrojem informací mohou být realitn servery s rozsáhlou databází nabídek. „Stanovte si nejvyšší a nejnižší nájemné za prostor podobné velikosti a poté jej porovnejte s vybraným místem, s přihlédnutím k ceně, konkurenci v oblasti, potenciálnímu počtu zákazníků a dalším kritériím, které mají významný dopad na úspěch vašeho podnikání,“ radí Karol Kaczmarek, finanční analytik poradenské společnosti PROFIT system®. Podle toho, co nám vyjde, můžeme zjistit, zda daný objekt stojí cenu, kterou za něj pronajímatel požaduje, a, což je důležitější, budeme schopni v něm dlouhodobě fungovat.
Přečtěte si nájemní smlouvu
V momentě, kdy najdeme optimální prostor pro naše budoucí podnikání, je třeba důkladně analyzovat nájemní smlouvu. V případě jakýchkoli pochybností není od věci obrátit se na právníka. Stále je překvapující, kolik problémů a konfliktů vyvstává jen kvůli tomu, že si strany nepřečetly nájemní smlouvu. Proto je vždy naprosto nezbytné, abychom věděli, zda uzavíráme smlouvy na dobu určitou či neurčitou, jaká je výpovědní lhůta, kdy můžeme smlouvu vypovědět bez ní apod. Před podpisem nájemní smlouvy je nutné zvážit, jak výpovědní lhůtu vyřešíme v případě, že obchod nebude šlapat tak, jak jsme si představovali. Mnoho nájemců otevírajících své firmy vidí budoucnost pouze přes růžové brýle. Je však třeba myslet na všechno a mít připravený scénář pro případ, že by se byznys nedařil. Byla by velká škoda, kdybychom museli platit v momentě, kdy budeme nuceni náš pronájem ukončit, nějaké sankce.
PŘEČTI ČLÁNKY
Podnikatelské prostředí podstatně ožívá. Nových podnikatelů je nejvíce od roku 2020. Které perspektivní obory nyní nabízejí franšízovou spolupráci?
Doba přeje podnikání - podle statistik v prvním čtvrtletí letošního roku rekordně vzrost počet podnikatelů i firem.
Do finále soutěže postoupilo z konkurence 1975 semifinalistek. Novou kategorii Cena pro nejzajímavější franšízu vyhrál franšízový koncept Refresh Bistro.
Projekt představující největší a neúspěšnější české firmy letos po sedmé rozdával ceny. Vítězové vzešli z konkurence 1356 nominovaných.
Zaměstnáváte „dohodáře“ anebo třeba máte práci organizovanou formou směn? Přečtěte si, co nového přináší novela zákoníku práce. Připravte se na platnost nařízení včas.
Nejčtenější
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Roste počet značek, které míří na náš trh. Které franšízové spolupráce můžete chytit hned na startu?
Franšízová síť prodejen dveří a zárubní roste počtem poboček i obratem. Kde je místo pro nové franšízanty?
Byznys, který nikdy nespí. Tak lze popsat provozování čerpacích stanic. Příležitost stát se jejich provozovateli nabízí například síť OMV.
Populární na fóru
Správný čas na byznys
platí nabídka půjčky zdarma ještě dnes. kontaktujte pro více informací klikajaromir16@gmail.com
Správný čas na byznys
Zdravím všechny, prohrál jsem peníze tolika společnostem, které se vydávají za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Zaměřeno na vzdělávání
Ahoj všichni, přišel jsem o peníze od tolika společností, které se vydávaly za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...