Nedostatek lidí i rostoucí náklady
Rok 2020 považovalo 30 % ředitelů českých firem za nejhorší ve své kariéře. Zároveň se ale poměrně optimisticky dívali i do roku letošního. Podle průběžných výsledků průzkumu PwC CEO Survey se ale nezdá, že by se situace zlepšovala tak, jak čekávali. „V tuto chvíli nezbývá než konstatovat, že z hlediska generálních ředitelů se žádný návrat do normálu neudál. Spíše naopak. K samotné pandemii se přidaly další negativní vlivy a vytvořily nebývale volatilní prostředí,“ komentuje průběžné výsledky průzkumu řídící partner PwC Česká republika Jiří Moser.
Podle něj sice některé firmy z ´postpandemického´ boomu dokázaly profitovat, jiné však kvůli chybějícím materiálům nemohly fungovat téměř vůbec. Mnozí paradoxně zažili během pár posledních měsíců obě tyto situace. To potvrzují i průběžné výsledky průzkumu – zhruba třetina generálních ředitelů vnímá letošek jako těžší rok než ten loňský, třetina jako lepší, třetina vidí oba roky podobně.
Největším aktuálním problémem je pro ředitele českých firem trh práce. Plných 60 % respondentů označuje nedostatek pracovníků a vyčerpanost trhu práce za největší omezení rozvoje jejich společnosti. „Loni se mnoho lidí obávalo nárůstu míry nezaměstnanosti. To se neděje, firmám naopak lidé v celé řadě oborů nadále chybějí. Částečně za to mohou koronavirové restrikce, kvůli kterým z Česka odešly tisíce zahraničních pracovníků. Dalšími důvody jsou chybějící odborníci v době sociodemografického poklesu absolventů vysokých škol a nepřipravenost firem na strukturální změny,“ dodává Jiří Moser.
Není z čeho vyrábět
Jako spojené nádoby pak vystupují rostoucí ceny a váznoucí dodávky surovin. Růst cen i nedostupnost zboží a dlouhé lhůty při čekání na dodávky označuje za velký problém 42 % generálních ředitelů. „Problémy s nedostatkem surovin i dodávkou zboží odstartovaly především v Číně, postupně ale zasáhly celou Evropu. Řada surovin i služeb zdražila více než dvojnásobně, chybějí lodě i kamiony, zboží se hromadí v přístavech, z firem je nemá kdo rozvážet. To vše zvyšuje nároky na plánování a vede ke zdražování výrobků. Ceny přitom porostou i nadále a situace v dodavatelských řetězcích zůstává stále napjatá. I v příštím roce proto musejí firmy s těmito dvěma faktory počítat,“ vysvětluje partner PwC Miroslav Bratrych.
Samotnou pandemii a její přímé důsledky považuje za největší problém 36 % generálních ředitelů. Novým negativním vlivem z posledních měsíců jsou pak ceny energií, které pálí 20 % šéfů českých firem. Firmy si naopak nestěžují na nedostatek zákazníků nebo klientů, pokles poptávky hlásí pouze 8 % generálních ředitelů. Nemají ani problém s financováním, zhoršený přístup k úvěrům nebo vyšší úrokové sazby označuje za problém jen 6 % ředitelů. Podle Mosera se ukazuje, že české firmy v pandemii obstály, jsou zdravé a konkurenceschopné. Trápí je především vnější – těžko předvídatelné vlivy, u kterých navíc došlo ke kumulaci ve velmi krátké době.
Výše uvedené problémy se netýkají jen velkých společností, ale i malých firem, často i začínajících podnikatelů. Alespoň trochu oddychnout si mohou v tomto ohledu ti, kteří se rozhodli podnikat pod hlavičkou franšízové sítě. Faktem totiž je, že se mohou opřít o podporu ze strany franšízora, kterou řadu těchto situací vyřeší za ně. Velmi často jsou totiž součástí dodavatelského řetězce, který vybudoval poskytovatel franšízové licence, odpadá jim tak nutnost neustálého vyjednávání podmínek s jednotlivými dodavateli, což je aktuálně něco, co vedení firem zaměstnává ve velké míře.
 Energie a dodavatelé / V posledních měsících se situace firem nejen v Česku zkomplikovala i vlivem nárůstu cen energií a také chybějící komponenty pro jejich produkci. Často tak nastává problém s uspokojením poptávky ze strany zákazníků.
                                Energie a dodavatelé / V posledních měsících se situace firem nejen v Česku zkomplikovala i vlivem nárůstu cen energií a také chybějící komponenty pro jejich produkci. Často tak nastává problém s uspokojením poptávky ze strany zákazníků.                               PŘEČTI ČLÁNKY
 Čeští podnikatelé drží nastavený trend
                                                /23.10.2025
                                             
                                                Čeští podnikatelé drží nastavený trend
                                                /23.10.2025
                                            
                                            Zájem o zakládání nových podniků již delší dobu roste. Data ukazují, že čísla převyšují i rekordní loňský rok. Pozornost si získává i trh s franšízami a to nejen u zdejších značek.
Češi zakládají živnosti a firmy rekordním tempem. První pololetí roku 2025 přineslo nejvíc podnikatelských startů za poslední roky. Jaký dopad má tento trend na franšízing v Česku?
Podnikatelské prostředí podstatně ožívá. Nových podnikatelů je nejvíce od roku 2020. Které perspektivní obory nyní nabízejí franšízovou spolupráci?
Doba přeje podnikání - podle statistik v prvním čtvrtletí letošního roku rekordně vzrost počet podnikatelů i firem.
Do finále soutěže postoupilo z konkurence 1975 semifinalistek. Novou kategorii Cena pro nejzajímavější franšízu vyhrál franšízový koncept Refresh Bistro.
Nejčtenější
 Vůně kvalitní kávy a úspěchu
                                                /10.01.2017
                                             
                                                Vůně kvalitní kávy a úspěchu
                                                /10.01.2017
                                            
                                            Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšíza Bageterie Boulevard vyrostla spolu s Crocodille na rekordních 1,6 miliardy obratu. Po covidových letech je zpět na předních pozicích mezi fastfoodovými řetězci.
Slovenská síť Mr. Kebab hledá master-franšízanta pro český trh. Detaily spolupráce a plány expanze přibližuje zakladatel značky Ľubor Lelovits.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI
 
                 
                    