Hrozby pro firmy i podnikatele

Jasný plán
Jasný plán / Ačkoli průzkum Dun & Bradstreet zjistil, že 27 % vedoucích pracovníků hodnotí odolnost svého podniku v turbulentních dobách jako "extrémně odolnou", vzhledem k přetrvávající ekonomické nejistotě je nezbytné, aby si ještě více firem vytvořilo vyšší úroveň odolnosti, s cílem udržení konkurenceschopnosti a pozice pro růst a inovace.
Čtvrtek
30.03.2023
Ceny energií, nedostatek lidí a komponentů nebo nejistota na trzích. Co z toho bude letos aktuálně trápit firmy? Mají franšízy nějaké výhody?
 

Odpovědi na některé z těchto otázek hledal průzkum společnosti Dun & Bradstreet "Data Driven Resilience: Jak růst tváří v tvář nejisté budoucnosti", kterého se zúčastnilo téměř 3400 vedoucích pracovníků firem v 18 zemích. Téměř polovina z nich stále za největší problém letošního roku růst cen energií. A to přes veškerou snahu západních zemí zavést v zimních měsících stropy pro výdaje za energii a kontrolovat inflaci. 

Nejsilněji jsou obavy z růstu cen cítit v Evropě, zejména v Polsku, kde je 60 % respondentů považuje za největší výzvu v době, kdy se kontinent potýká s dalšími ekonomickými problémy. Ve Spojených státech však tento údaj prudce klesl na čtvrtinu (27 %) - pravděpodobně kvůli tomu, že země spoléhala na vlastní dodávky energie. Podle dat Dun & Bradstreet se očekává, že celkové zvýšení nákladů na podnikání bude mít v roce 2023 akutní dopad na více než třetinu (37 %) podniků dotázaných v průzkumu, protože svět bude po pandemii nadále kompenzovat své ekonomické ztráty.

„Na dnešním trhu je mnoho nejistot, které mají současně zásadní dopad na podnikatelské prostředí. Společnosti čelí celé řadě výzev, včetně přetrvávající vysoké inflace, pokračujícího zpřísňování měnové politiky a vysokých úrokových sazeb, zvýšených nákladů na energie a přetrvávajících následků pandemie, stejně jako války a geopolitické nestability. S tolika tržními problémy, které je tíží, je pro vedoucí představitele podniků nesmírně obtížné předvídat, co bude následovat, a rozhodování se stalo odpovídajícím způsobem náročnějším. Mít pohotový přístup k datovým poznatkům je pro podniky klíčové, aby se mohly orientovat v nejistém prostředí. Je však znepokojující, že významné procento podniků v současné době data tímto způsobem nevyužívá," říká Rikard Candell, viceprezident pro datovou vědu ve společnosti Dun & Bradstreet 

Výhody ve franšízingu?

Ačkoli se průzkumu neúčastnili zástupci firem v Česku, lze odhadovat, že nejistota z celkové ekonomické situace u nás, se dotkne i spousty větších i menších firem na trhu. Určitou výhodu v tomto ohledu mohou mít podnikatelé, kteří se rozhodli svou byznysovou budoucnost spojit s některým z franšízových sítí, které u nás působí. Faktem totiž je, že v momentě, kdy jsou součástí zavedené značky, přináší to s sebou řadu výhod.

„Jednak mohou dosáhnout například na nižší ceny vstupních surovin, které jim v řadě případů zajišťuje sám franšízor, který při centrálním nákupu může získat velké slevy. Podobné to je například i v případě výše nájmů, které může poskytovatel licence svým franšízantům pomoci vyjednat. V momentě, kdy totiž za vámi stojí silný partner, ideálně s nějakou tradicí, jste pro majitele nemovitostí, developery a obchodní centra perspektivní a nemusí se obávat, že při prvním podnikatelském problému svou pobočku nezavřete. Máte totiž partnera, na kterého se můžete obrátit s prosbou o pomoc,“ říká odbornice na franšízing portálu Franchising.cz Lenka Nováková s tím, že velkou pomocí pak pro franšízanty je i zařazení do dodavatelského řetězce franšízora. Díky tomu totiž nemusí sami čelit například výpadkům dodávek, kterých jsme byli v uplynulých měsících svědky. 

Krize spojená s pandemií covid ukázala, že franšízoři se v drtivé většině v krizi ujímají svých rolí v pomoci franšízantům aktivně. Na jedné straně pro ně shromažďovali relevantní informace, které byly pro jejich fungování důležité. Na straně druhé jim pak pomáhali s tím, aby byli schopni i v této situaci alespoň částečně generovat tržby a udržet tak své podnikání v chodu.


Populární na fóru

Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017