Náš franšízant musí milovat lidi
Jak se značce Business for Breakfast dařilo v prvním čtvrtletí letošního roku?
Výborně. Máme teď opravdu dobrý tým, velké téma loňského roku pro nás znamenalo přeprodání jedné z našich největších franšíz v Praze, což se nám úspěšně podařilo.
Našli jste toho správného člověka?
Rozhodně ano. Pomohla nám taková jednoduchá věc, že jsme začali o výměně v čele franšízy mluvit. Díky tomu vše proběhlo hladce, jak se říká raz dva. S původním franšízantem jsme se na odchodu domluvili navzájem. Ten člověk vedl několik let naší vůbec první českou franšízu, a během své práce sám sebe našel v inovátorství. Zjistil, že ho nejvíce ze všeho baví zakládat a tvořit nové projekty. Jeho franšíza potřebovala ve své fázi spíše stabilizaci a následný rozvoj a tak byl pro něj čas ji předat někomu novému, kdo by se v této fázi realizoval více než on.
V procesu prodeje jsem se obrátila na lidi, které mám díky Business for Breakfast kolem sebe, a našla jsem nového franšízanta během velice krátké doby. Pochází z Českých Budějovic, kde se stal členem úplně našeho prvního klubu, posléze moderátorem a zhruba před rokem si tam založil vlastní klub BforB. V tuto chvíli bydlí napůl v Praze, a je to člověk, který miluje kontakt s lidmi. Pro mě naprosto ideální franšízant.
Může provozovat váš franšízant pobočku třeba v Praze, a zároveň bydlet v Budějovicích?
Teoreticky ano, ale záleží na byznys plánu franšízanta a zrovna tento franšízant v Praze dlouhodobě působil, má zde nespočet obchodních kontaktů a trvale se plánuje franšíze v Praze lokálně věnovat a rozvíjet ji bez ohledu na to, že částečně funguje i v Českých Budějovicích. Naši franšízanti vždy provozují několik klubů, měly by ležet ale v jeho domácí lokalitě. Nabízíme pro koncept několik druhů licencí. Ta první je výhodná pro malá města, a rozvíjí lokální byznys. Franšíza standard patří spíše do větších regionů jako jsou okresní a krajská města, kde čítá dohromady i 10 podnikatelských klubů. Proto je nutné, aby se franšízant o tyto kluby staral, věnoval se jim v oblasti, kde působí, rozvíjel je, a měl na ně dostatek času.
Když se kluby tvoří, franšízanti si vybírají jednotlivé členy?
Většinou je to někdo z jejich okolí, s kým třeba často spolupracují, nebo se i osobně znají. Před pořádáním první snídaně musí dát franšízant samozřejmě v okolí vědět, na co se chystá, k čemu to je, a jak může podnikatelům srkze členství v našem klubu pomoci. Pokud se mu při první snídani zaregistrují noví členové, začne se klub rozrůstat, a franšízant má v kapse první příjem a zisk. Dáváme také možnost přivést si hosty, kteří posléze - pokud se jim náš koncept líbí - mohou také zažádat o členství v klubu.
Kolik franšíz v tuhle chvíli máte, a kolik byste jich chtěli letoš ještě otevřít?
Máme nyní pokryto celkem 10 krajů, v Libereckém je také franšíza připravená na přeprodej. Zbývá nám Středočeský kraj, kde bych určitě ráda měla buď franšízanta, nebo manažery jednotlivých klubů, kteří si mohou pro svou firmu otevřít vlastní podnikatelský klub. Zajímalo by nás také Ústecko a Karlovarsko, prostor je i na Vysočině, ve Žďáru nad Sázavou, Jihlavě a Břeclavi.
Franšízant nepotřebuje provozní prostory, setkání pořádáme často v místních restauracích, kterým zůstává zisk z platby za snídaně, náklady na akci platí pak podnik naopak sám. Je to věcí dohody, ale většinou stačí podnikům útrata našich hostů a členů. Dáváme si navíc záležet, aby snídaně a jídlo bylo opravdu kvalitní a dobré, aby navodilo na setkání příjemnou atmosféru.
Jakým způsobem má vlastně franšízant zajištěný stálý příjem?
Každý člen našich klubů platí pravidelné roční příspěvky. To je příjem celé franšízy. Ti, kteří mají pod sebou již 10 fungujících klubů, pro ně je práce pro Business for Breakfast již hlavní pracovní náplní. Ti se stávají posléze odborníky na networking a podnikatelské prostředí jako takové. Někteří manažeři vedle našich klubů mají i vlastní podnikatelskou činnost, kterou skrze náš koncept podporují a nadále rozvíjí. Business for Breakfast může v jejich případě fungovat jako skvělý marketingový nástroj s tím, že žádný další už nepotřebují.
Zajímavý je také model, kdy si koncept Business for Breakfast pořídil podnikatel z Olomouce jako součást jedné divize své vlastní společnosti. Postavil si tým, který mu pomáhá s rozvojem naší franšízy, a je velmi úspěšný. Podobný model vznikl i v Brně, kde franšízant přesídlil do Prahy, a namísto, aby franšízu prodal, našel si na své místo výkonnou ředitelku, která vše obstará za něho. A opět je až neskutečně úspěšná.
Jaké podmínky musí váš franšízant bezpodmínečně splňovat?
Jsou to většinou lidi, kteří mají rádi lidi, chtějí způsobit změnu ve svém regionu v oblasti podnikání, chtějí podporovat místní podnikatele a malé firmy. Musí být zdatní v komunikaci, protože BforB je o tom, že se bez nějakého přešlapování kolem bavíme otevřeně o byznysu.
Nehrozí potom v rámci klubů nějaké konkurenční tlaky?
Nemohou, proto je koncept postavený tak, že každý obor a obchodní sektor zastupuje jeden člověk. Klub má být bezpečné prostředí pro podnikatele, kde můžou řešit otevřeně své problémy, komunikovat strategie, předávat zkušenosti, a podobně. Nedávno jsem se dozvěděla, že mnoho živnostníků nekončí v podnikání proto, že by byli neúspěšní. Vadí jim spíše sociální vykořeněnost, že nepatří do nějakého kolektivu, skupiny. Což přesně také řeší naše kluby, kde ani malý podnikatel není nikdy na nic sám.
Přinesla jsem koncept BforB do České republiky, protože jsem chtěla být součástí přátelské podnikatelské komunity, kde si lidé navzájem pomáhají, a vycházejí si vstříc. Tam konkurence vůbec nepatří.
Kolik si se značkou Business for Breakfast mohou franšízanti vydělat peněz?
Z členských ročních poplatků se hradí provoz celého konceptu, i franšízy. Ročně platí členové asi 15 tisíc korun, část z toho jde na školení, marketing, a podobně. Zbytek zůstává franšízantovi, s tím, že může mít třeba v 10 klubech po 30 členech 300 lidí, od nichž dostane ročně 15 tisíc korun na osobu. To dělá dohromady za rok nějakých 4, 5 milionu korun, to už je obrat, který vydá franšízantovi na slušný zisk. Navíc náš koncept je velmi levný na provoz.
Všechno pak do sebe skvěle zapadá, scházejí se nám v klubech místní patrioti, kteří chtějí podnikatele v okolí podporovat, protože s nimi roste celé podnikatelské prostředí v dané oblasti.
Kolik podnikatelů vlastně v klubech celkem sdružujete?
Máme v tuto chvíli 583 členů. Podle mých propočtů je kapacita České republiky pro koncept Business for Breakfast nějakých 3000 podnikatelů. A i poté by stále bylo kam růst.
PŘEČTI ČLÁNKY
Franšízový koncept networkingových setkání Business for Breakfast slouží k navazování kontaktů při neformální příležitosti snídaní. Jak se mu u nás daří?
S franšízovou sítí Business for Breakfast se Regina Vondrová setkala před sedmi lety. Co ji přimělo stát se její součástí a rozjet vlastní podnikání?
Rok 2021 osobnímu setkávání příliš nepřál. I přesto si ale podnikatelé v Business for Breakfast zprostředkovali zakázky v hodnotě 64,8 milionu Kč.
Centrála franšízové sítě Business for Breakfast založila první online podnikatelský klub. Jak z toho mohou těžit franšízanti?
Vládní nařízení omezují fungování konceptu Business for Breakfast již přes rok. Nyní vzniká první online networkingový klub. V budoucnu se zapojí i franšízanti.
Nejčtenější
Franšíza realitních kanceláří se na akci měsíc.ai v pražském Karlíně podělila se svými zkušenostmi s umělou inteligencí. Současně pokračuje jejich nárůst poboček v menších městech.
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Ochranné známky představují důležitý nástroj na ochranu identifikace a reputace značky na trhu. Jak na jejich ochranu nám prozradil Štěpán Štarha z AK Havel & Partners.
Další franšíza vstoupí do konkurence amerických fastfoodových značek a první pobočka vznikne v Praze. Co nového se dá do byznysu s burgery přinést?