Striktní pravidla jsou v síti nutná

Letos to bude 20 let, co jste se začali rozvíjet skrze franšízing a také 25 let od vstupu vaší společnosti na trh. Jaké zkušenosti jste si odnesli?
Začátky našeho franšízingu nelze vůbec se současnou podobou srovnávat. Také to v pravém slova smyslu franchisa nebyla. Šlo o velkoobchodní zákazníky, kteří měli zájem odebírat čaj pouze od nás a také jej prodávat z našich patentovaných skleněných dóz – tedy využít jeden z nejtypičtějších identifikačních prvků, nicméně žádná další striktnější pravidla pro prodej neměli, ale franchisanty jsme je nazývali.
Franšízing bez přívlastků jsme zahájili až v roce 2011 po zpracování podrobné Provozní příručky s pevně danými pravidly pro licenční prodejny a po našem vstupu do České asociace franchisingu. Stávající „franšízanti“ byli osloveni s nabídkou zapojení do nové podoby jako první, někteří se rozhodli daná pravidla respektovat a upravit kompletní způsob prodeje požadovaným a popsaným způsobem. Někteří bohužel odpadli. Naopak se ale přihlásili noví, které právě tento způsob spolupráce oslovil, a který samozřejmě přináší oboustranné výhody.
Takže se vám osvědčilo přísnější dodržování pravidel uvnitř sítě?
"Měkká“ forma franšízingu bez striktních pravidel ukázala, že tudy cesta dlouhodobě nepovede. Teprve spolupráce s fundovaným poradcem a vstup do ČAF nás revolučně posunuly dále. Ukázalo se, že zvláště v dnešní době stojí zato vytvářet síť v unifikované podobě za jasně daných regulí.
Značka se pak daleko lépe profiluje, jednotný způsob prodeje na různých místech je pak srozumitelnější i pro spotřebitele. Na základě právě této zkušenosti nyní důsledně dbáme na dodržování předem stanovených not u nových projektů a postupně transformujeme projekty stávající do nové podoby. To platí jak pro vlastní tak i franšízovou síť.
Další zkušeností z uplynulých let je profesionální nastavení procesů uvnitř firmy. Jsme držiteli certifikátů ISO, HACCP a také IFS pro kávu. Zprvu nebylo zcela zřejmé, jak důležité tyto normy jsou. Při rozvoji činností i určitém počtu zaměstnanců je však nanejvýš nutné ošetřit vnitrofiremní toky informací i produktů, aby tyto za každých okolností zůstávaly přehledné.
Kolik máte nyní v ČR provozoven? Kde a kdy jste otevřeli poslední franšízové pobočky?
Síť Oxalis čaj&káva aktuálně v České republice reprezentuje 61 prodejen, z toho 31 je pod franšízovou licencí a to celkem 11 majitelů. Další 4 prodejny provozujeme na Slovensku v Bratislavě, kde v nejbližší době připravujeme větší expanzi sítě. V posledních 12 měsících byla otevřena velká franšízová jednotka v centru Znojma, kterou provozuje náš mnohaletý, dříve velkoobchodní zákazník.
Pod franšízovou smlouvu přešla také naše českobudějovická prodejna v hypermarketu Globus. Pochlubit se určitě chceme i novou prodejnou v centru Brna na Svobodově náměstí v Kleinově paláci. Ta je jedinou vlastní jednotkou, provozovanou mimo nákupní centrum.
V jakých lokalitách nyní hledáte nové franšízanty?
Po několikaleté masivní expanzi je český trh pro naše prodejny víceméně naplněn. Mimo nákupní centra se ve větší míře rozšiřovat nechceme a v této chvíli nás najdou naši zákazníci ve všech krajských městech a větších nákupních centrech. Samozřejmě o některých dalších místech stále uvažujeme, závisí to i na plánech výstavby nových center a probíhajících jednáních.
Změnily se nějak požadavky na franšízanty nebo franšízové pobočky?
Větší důraz nyní klademe na vzhled a ucelenost prodejen. V maximální možné míře se snažíme „starší“ prodejny převést do nového stylu ZEN, který je charakteristický čistým a jednoduchým designem, a který jsme poprvé použili v roce 2015 na vlajkových prodejnách Chodov a Smíchov. To je i směr, kterým chceme vést naše franšízové partnery.
PŘEČTI ČLÁNKY

„Letité zkušenosti s franšízou v Česku chceme přetavit i do mezinárodního prostředí," říká zakladatel franšízové sítě prodejen čaje a kávy Oxalis Petr Zelík.
Specializované prodejny značky Oxalis jsou podnikatelskou příležitostí i do menších měst. Jakou podporu franšízor nabízí?
„Žádná franšízová prodejna nebyla loni uzavřena, síť zůstala otevřena v plném rozsahu. Letos chceme růst,“ říká Petr Zelík, majitel konceptu Oxalis.
„Chceme v zahraničí najít partnery, kteří otevřou alespoň jeden vlastní obchod s kávou a čajem, a dále budou rozvíjet franšízovou síť," říká majitel konceptu Oxalis Petr Zelík.
K myšlence zapojení se do franšízového podnikání přivedla Martina Řeháka a jeho rodinu otázka „co po mateřské“. Dnes se díky tomu soustředí na rozvoj svých 4 prodejen Oxalis.
Nejčtenější

Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
V březnu to bude rok, co se Dušan Měchura stal jedním z franšízantů sítě Next Reality. Jak se mu daří a co vnímá jako hlavní výhody franšízingu?
Franchisové systémy je možno rozdělit podle různých kriterií, mimo jiné druhu know-how, druhu hospodářské činnosti či způsobu organizace systému.
Zakázek hodně a lidí málo. Také proto se řada značek ze stavebnictví rozhodla expandovat do regionů prostřednictvím franšízové spolupráce. Koho hledají?
S franšízou UGO podniká Václav Vávra v Mladé Boleslavi od roku 2013. Nyní se rozhodl pro změnu. Proč se tak stalo a co na jeho krok říká Lukáš Prauss, manažer rozvoje této sítě?
Populární na fóru
Vše pro zákazníka
Kdyby Zepter neprodal exekutorům smlouvy za 2,5 mld v devadesátých letech a nehojil se pak na babičkách na zboží, které nechtěly, tak by se mu lépe budoval pozitivní...
Franšíza pro psy a kočky
Komentář
Na kolo s franchisou
Prosim zaslat informacie ohladne znacky Bikepoint.biz. dakujem