Všechna krajská města máme pokrytá

Na cestě za hranice / „V blízké době bychom chtěli prostřednictvím master-franšízy expandovat do některé ze skandinávských zemí," říká zakladatel Oxalis Petr Zelík.
pondělí
05.12.2022
„Letité zkušenosti s franšízou v Česku chceme přetavit i do mezinárodního prostředí," říká zakladatel franšízové sítě prodejen čaje a kávy Oxalis Petr Zelík.
 

Značka Oxalis působí na trhu od roku 1993. Jak se za tu dobu proměnil tuzemský trh s kávou a čajem?

Na začátku 90. let bylo povědomí o sypaných čajích minimální. Postupně začaly vznikat čajovny, které hlouběji otevíraly okno do čajového světa. Když jsme v roce 1994 ve Zlíně spustili první specializovaný obchod se sypaným čajem, spousta lidí byla v údivu nad druhovou rozmanitostí, řada zákazníků o pojmu „sypaný čaj“ nevěděla vůbec nic. Začátky byly velmi komplikované, částečná prosperita se dostavila až kolem roku 1996 s otevřením prodejen ve Vinohradském Pavilonu a Centru Černý Most.

Tuzemský trh s čajem se od té doby změnil opravdu radikálně. V obchodních sítích se výrazně projevila globalizace, v prodejnosti porcovaných čajů dominují nadnárodní značky, které přeskočily ty domácí. Povědomí o sypaných čajích doznalo takového rozšíření, na které by si těsně po sametové revoluci málokdo vsadil. Čajová kultura doznala vysoké úrovně, zvláště čajoví znalci mají značný přehled o pěstitelských oblastech, čajových skupinách. Na jedné straně se výrazně zkvalitnila nabídka na trhu, na druhé vyrostlo náročné spotřebitelské publikum, které se dožaduje vysoké jakosti i široké druhové škály. Trh s kávou se vyvíjel podobně dramaticky. Zahraniční, kapitálově bohaté firmy postupně pohltili domácí producenty. Až 90 % masového trhu dnes ovládají velké nadnárodní skupiny a jejich české dceřiné firmy – Douwe Egberts, Jacobs a Tchibo.  Pojem „výběrová káva“ začal být v Česku frekventovaný až někdy kolem roku 2010. Od té doby vzniklo několik stovek malých pražíren, které se na tento mladý segment orientují a který dokonale doplňuje mezeru vedle velkých hráčů.

Co byste označil jako milníky v rozvoji společnosti Oxalis?

Prvním milníkem bylo spuštění Čajového domu na Sadové ve Zlíně v roce 1994. Ten zahrnoval čajovnu a později i specializovanou prodejnu. Zde jsme se poprvé naučili, jak se sypaným čajem v maloobchodě nakládat. Poprvé jsme tu použili k prezentaci čajů skleněné dózy, což se později ukázalo jako velmi důležité rozhodnutí. Dalším významným krokem bylo postupné otevírání prodejen v Praze ve druhé polovině 90. let, což nás přivedlo k trvalé růstové křivce. V roce 1999 přibyla k čaji také zrnková káva, kterou jsme zprvu nakupovali už v pražené podobě. V roce 2011 jsme zakoupili vlastní pražičku a celý proces zpracování již zvládli ve vlastní režii. Od začátku milénia jsme začali naše zboží vyvážet. Dnes exportujeme do 36 zemí světa a podíl exportu na celkovém obratu činí 25 %. V roce 2002 jsme se přestěhovali do vlastních prostor ve Slušovicích, kde je od té doby naše sídlo. Od roku 2010 jsme členem České asociace franšízingu, což je další výrazná událost na naší cestě.

Prodejny Oxalis nejsou již jen o prodeji čaje a kávy. Nabídku obchodů tvoří i další produkty spjaté s kávu a čajem. Jak se jejich prodej daří?

Čajové a kávové příslušenství (porcelánové a keramické hrnky, skleněný program, plechové dózy, papírové filtry, kovová sítka atd.) jsme do sortimentu přidali již okolo roku 2000. Dnes je významnou součástí nabídky dosahující zhruba 15 % obratu. Před dvěma lety jsme založili samostatnou společnost Oxalis Cool drinks, která produkuje čajové a kávové nápoje ve skle a od nedávna také sirupy na čajové bázi. Tato oblast je na vzestupu, zatím je však velmi krátkou dobu v sortimentu. Totéž platí pro čajovou a kávovou kosmetiku, jejíž program je nyní rozšiřován o produkty určené pro děti. Doprovodné položky tvoří také program „Mlsání povoleno“, který zahrnuje oříšky a oříškové směsi, sušené ovoce, müsli. Všechny uvedené produkty vytvářejí mix, který vhodně doplňuje základní nabídku čajů a káv.

Česká republika, a v podstatě to platí i o celé Evropě, se v současnosti potýká s ekonomickou krizí. Inflace je vysoká, stejně jako ceny – lidé tak logicky začínají ve větší míře šetřit, mění své nákupní návyky. Jaký dopad to může mít na váš byznys?

Samozřejmě nejsme před všemi těmito jevy imunní, naopak jsme výrazně zapojeni do mezinárodního obchodu, tudíž dopad je značný. Od počátku covidové epidemie se potýkáme s násobky původních cen za přepravu z pěstitelských zemí. Zvláště doprava zboží čínské provenience výrazně podražila. Nepříznivě se nás dotklo i posílení amerického dolaru vůči euru i české koruně, neboť naprostá většina importovaných produktů je kalkulována právě v dolarech. Ceny mnoha vstupů včetně surovin i obalových materiálů rovněž doznaly skoku směrem vzhůru. Energie tomu všemu v současné době dávají neblahou pečeť. Dopad je jednoznačný – nacházet úsporná opatření ve všech možných oblastech včetně zatím mírné redukce zaměstnanosti. Inflační tlaky jsme byli nuceni promítnout do našich cen, které zaznamenaly růst. Konec této spirály je zatím v nedohlednu. Přesto věříme, že rozbouřeným obdobím ve zdraví proplujeme.

Od roku 2010 rozvíjíte v Česku franšízový koncept. Jak po 12 letech s franšízou hodnotíte rozhodnutí budovat síť prostřednictvím partnerů?

Toro rozhodnutí bylo v existenci firmy zcela zásadní. Rozprostřeli jsme podnikatelské riziko na více podnikatelských subjektů, mnohdy i zvýšili efektivnost provozu jednotlivých podniků. Vždyť snadněji se ošetřuje chod 1 až 3 prodejen, než třeba 30, jako je tomu v našem případě. Navíc se z většiny franšízových partnerů postupně etablovali opravdoví přátelé, takže lze říci, že se z našeho franšízového klubu společně s námi jako matkou vytvořila doslova jedna velká rodina. Letité zkušenosti s franšízou v České republice bychom navíc chtěli přetavit i do mezinárodního prostředí. Sestavili jsme master franšízový manuál v angličtině, naším cílem je vývoz našeho systému jako celku i do vybraných zahraničních teritorií.

Je v Česku stále ještě místo pro nové prodejny Oxalis?

V současné době jsou naší vlastní prodejnou nebo franšízou pokryta všechna krajská města v ČR. Základním kritériem vzniku nové jednotky je lokalita se spádovostí alespoň 30.000 obyvatel. I když je provozoven Oxalis již více než 60, stále ještě existují bílá místa na mapě. Aktuálně hledáme pro vznik franšízy zájemce v centrální části Plzně.

Jaké jsou plány Oxalisu ohledně zahraniční expanze?

V naší strategii je zahraniční expanze prioritou. Rádi bychom prohloubili spolupráci se stávajícími odběrateli a zároveň stále hledáme teritoria nová. Vedle většiny evropských zemí se můžeme pochlubit i partnery v mimoevropských oblastech, jako je Izrael, Indie, USA či Singapur. Letos v létě jsme vystavovali v Maroku. Právě severní Afrika je s vysokou spotřebou čaje na obyvatele v našem aktuálním hledáčku. Vývoz master franšízové licence bychom chtěli v blízké době vyzkoušet do některé ze skandinávských zemí. Jak již bylo zmíněno výše, v současné době činí náš export přibližně čtvrtinu obratu. Do 10 let bychom tento podíl rádi navýšili na 40-50 %.


Rozšíření sortimentu / Před dvěma lety vznikla samostatná společnost Oxalis Cool drinks, která produkuje čajové a kávové nápoje ve skle a od nedávna také sirupy na čajové bázi. K dostání jsou i ve franšízové síti.