Současný stav jako prostor pro inovace
Smysl opatření, která česká vláda v boji proti šíření epidemie onemocnění COVID-19 přijala, drtivá většina šéfů franšízových konceptů chápe. To však nic nemění na tom, že dopady na jejich fungování budou v mnoha případech poměrně velké. „Ještě chvíli potrvá, než se vše vrátí do normálu. Nicméně právě v těchto chvílích se projeví síla kvalitně nastavených franšízových systémů, jež mohou svým franšízantům pomoci tuto nelehkou dobu překonat a následně znovu nastartovat jejich podnikání,“ říká Lenka Nováková, konzultantka poradenské společnosti PROFIT system franchise services, která se zaměřuje právě na oblast franšízového podnikání.
S franšízou v kondici
Branží, kterou stávající situace ovlivňuje fatálně, je hlavně gastronomie. Lehká tato situace však není ani pro majitele konceptů působících v oboru fitness, který byl restrikcemi postižen také jako jeden z prvních. Přijít na způsob, jak své klienty obsluhovat, je v tomto oboru, kromě možnosti realizace online tréninků, téměř nemožné. Jak upozorňuje Tomáš Krmíček, zakladatel sítě BodyExpress, kromě nájmů trápí franšízanty i otázky týkající se jejich zaměstnanců a spolupracovníků.
„Velká část personálu s námi spolupracuje na krátké úvazky formou DPP, u nichž zatím žádná podpora k udržení ve firmách není,“ vysvětluje Tomáš Krmíček s tím, že v současné době vedení konceptu pracuje na tom, aby splnili podmínky v okamžiku, kdy by byla fitness studia zařazena do některé z dalších vln rozvolňování současných opatření. Zároveň se také ve spolupráci s franšízovými partnery připravuje na dobu, kdy budou moci své pobočky klientům otevřít. Pracují tak na marketingové strategii pro propagaci znovuotevření a také na tom, aby na ně klienti nezapomněli.
S oborem souvisí i další oblast, která svými službami míří za zlepšováním kondice svých klientů, a to nutriční poradenství. Vypořádat s komplikacemi se tak musela i franšízová síť Nutriadapt Weight Management Clinic. „Přijali jsme řadu bezpečnostních opatření, například zaměstnanci centrály pracují z domova. Pokud jde o síť poraden, bylo na zvážení každého majitele, jak k situaci přistoupí. Někde zaměstnanci pracují z domova, jinde docházejí na poradny a odtud telefonicky nebo online komunikují s klienty,“ popisuje současnou praxi Marta Nosková, generální ředitelka společnosti Nutriadapt.
Faktem je, že koncept Nutriadapt již před vyhlášením nouzového stavu nabízel v rámci svých služeb klientům možnost využít online nebo telefonické konzultace. Situace kolem koronaviru tak jen zintenzivnila nabídku těchto služeb směrem ke klientům. Stávající i nově příchozí klienti tak mají i v těchto dnech a týdnech k dispozici odbornou péči, na kterou jsou zvyklí. „Pokud jde o podporu našich franšízantů, intenzivně rozšiřujeme nabídku online služeb. Již nyní jsou naše poradny schopny obsluhovat klienta v rámci celého programu zcela online. Odpustili jsme nebo snížili některé poplatky a poradnám nabízíme poradenství a vytváříme podporu v oblasti obchodních dovedností, práva, účetnictví, marketingu apod.,“ doplňuje Marta Nosková.
Bydlení po síti
Možností, které nabízí moderní komunikační nástroje a technologie, využívají k udržení svého podnikání také franšízanti realitních společností. Pravdou totiž je, že ani v současné době nepřestali jejich klienti řešit bydlení, kvůli omezenému kontaktu se však některé kroky zpožďují. „Na druhé straně je to velký impuls pro rychlé zavedení inovací. Naši franšízanti i makléři začali s klienty hovořit prostřednictvím video konferencí, věnují se aktivitám, které mohou v tuto chvíli vykonávat bez kontaktu s klienty, ať už jde o přípravu prázdné nemovitosti na prodej, homestaging, marketingové strategie apod.,“ říká tiskový mluvčí realitní sítě RE/MAX Tomáš Hejda s tím, že zároveň našli cesty, jak komunikovat v této době i s úřady, takže realitní činnost se nezastavila, pokračuje i v této době, avšak za přísného dodržování bezpečnostních opatření.
Podle Hejdy se naštěstí nenaplnil některé černé scénáře, které předpovídaly, že se trh zcela zastaví. Nestalo se tak, jen se pozměnily některé nástroje a postupy, realitní sítě však fungují dál. S franšízanty je centrála RE/MAX v neustálém kontaktu. Oni i makléři dostávají pravidelné, aktualizované informace o vývoji situace, vedení pro ně připravuje řadu zvýhodněných nabídek, aby jim usnadnili práci, RX Akademie spustila sérii webinářů, programů a on-line kurzů, aby makléři mohli tuto dobu využít také ke vzdělávání.
Expanze se nezastavuje
Současná situace zasáhla přímo také prodejní síť franšízového konceptu Solodoor Centrum, a to kvůli nutnosti omezení styku s klientem na jednotlivých prodejnách. „Obchod se však nezastavil, jen se přesunul v daleko větší míře ke komunikaci přes telefon a e-mail a na internet. Lidé, kteří chtějí bydlet a pořídit si krásné dveře, nyní naopak daleko častěji volí známou značku ryze českého výrobce. Takže zaznamenáváme v průběhu opatření mírný nárůst objednávek. Nadále také probíhají montáže již dříve objednaných zakázek, protože výroba Solodoor pracuje na 100 % a nedošlo k žádnému podstatnému zpomalení dodávek,“ prozrazuje ředitel společnosti Solodoor Centrum Stanislav Malohlava.
Vedení sítě společně s franšízanty také sleduje aktuální dění a připravuje se na dobu, která nastane po uvolnění restrikcí, kdy opět síť najede na svůj osvědčený model fungování. Tuto dobu tak franšízor ve spolupráci s franšízovými partnery využívá k doladění některých detailů konceptu či na samotných prodejnách. Připravuje se také na další expanzi.
PŘEČTI ČLÁNKY
Realitní franšíza Remax potvrzuje oživení realitního byznysu. Kde jsou další příležitosti a jak vypadá spolupráce s touto značkou nám přiblížil generální ředitel Jan Hrubý.
Franšízová síť Yves Rocher patří k nejstarším konceptům na našem trhu. Jak franšízor pracuje na udržení pozice na trhu a co nabízí franšízantům?
„Franšízová síť klinik Nutriadapt navyšuje počet poboček a optimalizuje jejich ziskovost díky promyšleným službám," říká jednatelka společnosti Marta Nosková.
Franšízing způsobil revoluci v globálním podnikání tím, že umožnil rychlou expanzi s osvědčeným obchodním modelem. Objevte největší franšízové sítě, které formují průmyslová odvětví po celém světě.
Soutěž každoročně oceňuje úspěšné franšízové koncepty, které splňují Etický kodex franšízingu. Které letos uspěly?
Nejčtenější
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
V samotném franchisingu je několik základních pojmů, které by měl znát každý, kdo se o tento způsob podnikání alespoň trochu zajímá.
Franšíza Trdlokafe s oblíbenou kombinací trdelníku a výběrové kávy roste v mezinárodním měřítku i v rámci České republiky. Koncept přilákal i investory z Venture Clubu.
Franšízová síť s čerstvým ovocem v pravé belgické čokoládě Choco Boss nabízí zajímavý nápad na podnikání s příznivými vstupními investicemi.
Populární na fóru
Správný čas na byznys
platí nabídka půjčky zdarma ještě dnes. kontaktujte pro více informací klikajaromir16@gmail.com
Správný čas na byznys
Zdravím všechny, prohrál jsem peníze tolika společnostem, které se vydávají za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Zaměřeno na vzdělávání
Ahoj všichni, přišel jsem o peníze od tolika společností, které se vydávaly za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...