Trénink přináší úspěch

V kontaktu s franšízorem / Během školení by se měl franšízant také dozvědět, jak funguje komunikace s franšízorem, jaké komunikační kanály jsou v rámci sítě využívané.
pondělí
28.08.2023
Školení je jednou z nejdůležitějších součástí franšízového balíčku. Noví franšízanti by se díky němu měli naučit, jak úspěšně podnikat pod zavedenou značkou.
 

Bohužel se však čas od času stává, že zrovna školení je kapitolou, kterou franšízové systémy podceňují. A přitom by to mělo být právě naopak. Díky školení má franšízor jedinečnou možnost předat své know-how novému franšízantovi nejen teoreticky, ale hlavně prakticky, což je pro budoucí úspěch nového majitele licence „k nezaplacení“. „Absolvovat kvalitní školení je zejména důležité pro ty zájemce o franšízu, kteří rozjíždějí své nové podnikání v jim dosud neznámém odvětví. To by právě v rámci školení měli poznat tak, aby v něm byli schopni úspěšně budovat a rozvíjet svůj byznys,“ upozorňuje Marek Halfar, ředitel a poradce společnosti PROFIT system franchise services.

Rozsah a předmět školení závisí na oboru, ve kterém franšízová síť působí. Určitě by však mělo zahrnovat podrobné informace o produktu či službě, principy zákaznického servisu, personální management, znalost systémů nezbytných pro provoz dané pobočky, pravidla fungování konceptu či nástroje a procesy nastavené pro komunikaci s franšízorem. „To, co by mělo zájemce o franšízu mimo jiné také zajímat, je to, zda je školení zdarma, nebo jestli musí kromě uhrazení licenčního poplatku investovat také do školení. To, že si v případě potřeby platí cestu a ubytování je obvyklé,“ říká Marek Halfar.

Školicí legenda

Nejčastěji uváděným příkladem a zároveň modelem jsou školení, která absolvují kandidáti na franšízanty McDonald´s. Trvají až jeden rok a rozhodně to nejsou školení jen tak „naoko“, ale tvrdá práce. Zájemci o licenci tohoto fastfoodového gigantu jsou naplno zapojeni do provozu již zavedených restaurací. Musí se o jejich chodu naučit opravdu všechno, od smažení hranolek, přes grilování, obsluhu zákazníků v restauraci či těch využívajících služeb Drive In. V provozu pobočky během tohoto tréninku tráví několik hodin denně.

Teprve později se pozornost věnuje administrativním záležitostem týkajícím se správy prostor, vedení zaměstnanců či práce manažera. Školení je rozděleno do několika fází a jednotlivé kurzy končí zkouškami. Po absolvování celého „kolečka“ obdrží certifikát, který ho opravňuje k tomu, aby byl manažerem restaurace, a také nabídku na konkrétní prostory. McDonald´s má od kandidátů na franšízanty velká očekávání, ale dává toho hodně na oplátku. Po úspěšném absolvování školení je franšízant 100% připraven provozovat svou vlastní restauraci.

Ne u všech franšízových systémů předchází zahájení spolupráce tak dlouhý trénink jako v případě fastfoodového giganta. To však neznamená, že by byl méně kvalitní či důležitý. Cílem franšízorů, bez ohledu na to, v jakém oboru působí, je důkladně připravit své nové partnery na úspěšné provozování a rozvíjení jejich podnikání pod zavedenou značkou. Velmi často se tak stává, že školením prochází nejen budoucí franšízanti, ale také jejich zaměstnanci, kteří pak stojí tvář v tvář zákazníkům či klientům.

V případě realitní franšízy Re/Max čeká každého nového franšízanta na začátku jeho kariéry rozsáhlé vstupní školení. Může se tak ihned ponořit do realitní sféry a načerpat důležité informace. Při rozjíždění byznysu má nováček k ruce zkušeného mentora, a navíc absolvuje důležitou stáž u již zkušeného franšízanta. Proces vzdělávání však tímto nekončí, franšízanti se účastní řady dalších školení. Některá jsou povinná napříč sítí, jiná dobrovolná. Důkladného školení se před otevřením vlastní školy musí zúčastnit i všichni učitelé a franšízanti vzdělávací franšízy Helen Doron English. „Během nich se podrobně seznamují s metodikou a získají speciální učební osnovy, které se neustále rozšiřují," upřesňuje Barbora Tošenovská, manažerka pro franšízing Helen Doron English. Franšízoví partneři i učitelé Helen Doron English profitují také ze spolupráce s pobočkami v dalších zemích světa, a to například i prostřednictvím „přeshraničně“ organizovaných online workshopů vhodných pro jejich další rozvoj.   

Ambicí velké většiny franšízorů je, aby jejich franšízanti byli schopní vykonávat nejen svou provozní práci, ale aby zvládali „nastoupit“ v případě potřeby i do ostatních procesů, které v jejich podnikání probíhají. Faktem totiž je, že školení a kvalitní způsob předání know-how je alfou a omegou dobrého fungování franšízové pobočky. A to nejen za začátku, ale v průběhu celé spolupráce.


Povinný základ / Rozsah a předmět školení závisí samozřejmě na odvětví, ve kterém franšízant působí. Určitě by však mělo zahrnovat mimo jiné znalost produktu nebo služby, principy zákaznického servisu či personální management.

Populární na fóru

Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017