Přál jsem si pracovat svobodně a samostatně

Kontrola jako záruka / „Supervize ze strany franšízora je pro mne garancí toho, že nedojde k poškození značky neopatrným franšízantem, což by ovlivnilo i mé podnikání,“ prozrazuje franšízant Nutriadapt Luboš Palán.
pondělí
17.10.2022
Luboš Palán je franšízantem značky Nutriadapt téměř dva roky. Jak se mu v oboru nutričního poradenství podniká?
 

Plán franšízanta Nutriadapt Weight Management Clinic (Nutriadapt) byl jasný – podnikat svobodně a samostatně. Zároveň však chtěl své jméno a budoucnost spojit se značkou s dobrou pověstí a zázemím a rychlý rozvoj a růst. Proto se rozhodl stát se součástí franšízové sítě.

„Chtěl jsem uplatnit svoje obchodní zkušenosti v oboru, kde jsou služby skutečným přínosem pro klienta a mají opravdovou a hmatatelnou hodnotu,“ vysvětluje Luboš Palán s tím, že nechtěl pracovat v prostředí, kde jde jen o to potkat se s klientem jednou, něco mu prodat a už se s ním nikdy nevidět. Chtěl zkrátka vidět výsledek, změnu klientů k lepšímu.

Při výběru franšízového konceptu se tak soustředil na to, aby zvolil velkou, zavedenou a osvědčenou síť s dobrými referencemi a zejména pak s důsledně propracovaným systémem práce a softwarovým zázemím. „Čím víc jsem se nořil hlouběji do informací, které jsem získal, tím více se přede mnou otevírala celá škála zajímavých ekonomických příležitostí spojených s tímto moderním oborem, který je bezpochyby na vzestupu,“ vysvětluje Luboš Pelán, proč se rozhodl právě pro franšízu Nutriadapt.

Málo lidí, hodně práce

Začátek jeho podnikání však nebyla procházka růžovým sadem. Svou první poradnu totiž převzal v září roku 2020, v době, kdy se zdálo, že covidová opatření jsou již minulostí. Omyl. Uplynulo pár týdnů a znovu došlo na lockdowny. S tím přišla i velká nejistota, co se bude dít dál. V závěru roku se pak musel vypořádat s personálními problémy. Doplnit tým o kvalitní specialistky se v jednu chvíli zdálo jako nadlidský výkon. „Když už se někdo přihlásit a na pohovor dorazil, nabídku nakonec odřekl, protože se právě obával, co se bude dít dál, navíc v oboru, u kterého se zdálo, že bude v budoucnu nad finanční možnosti některých klientů,“ vzpomíná na složité období s tím, že v momentě, kdy v lednu 2021 vstupovali do hlavní sezóny, měl v poradně místo tří specialistů jednoho, a navíc jen na poloviční úvazek. Druhý ze specialistů, kterého se pardubickému franšízantovi podařilo sehnat, v té době procházel obdobím zaškolováním a ve franšíze Nutriadapt nezbytným systémem zkoušek. Zhruba první půl rok tak byl opravdu hodně náročný, stresující a lze jej popsat jako opravdovou výzvou a křtem ohněm. Vše se však podařilo překonat a jeho franšízová pobočka tak může dál pomáhat klientům.

Svůj podíl na tom jistě má i podpora franšízora, které se franšízantům sítě Nutriadapt dostává a také to, jak celá síť funguje. To na začátku podnikání pozitivně překvapilo i Luboše Palána. Šlo zejména o systémové nástroje, se kterými se v Nutriadapt pracuje. „Jde o živé a dynamické prostředí, které se neustále vyvíjí. V kontextu vlastní zkušeností se systémem v předešlé nadnárodní společnosti, nebo systémem automobilky, jsem byl velmi mile překvapený propracovaností a funkcemi tohoto systému. Ať už se jedná o možnost mít vše pod rychlým dohledem, tak i „blbuvzdornost“ systému, který jednoduše a přehledně napomáhá všem členům týmu na nic nezapomenout,“ prozrazuje Luboš Palán, který kromě pardubické poradny vlastní i poradnu v nedaleké Chrudimi.

Tak jako snad v každém podnikání, i zde došlo k určitému rozčarování. Co pardubického a chrudimského franšízanta nepříjemně překvapilo? „Když pominu zmíněné covidové lockdowny a následná opatření, tedy situace, se kterými se nedalo počítat a ani předvídat, respektive, nikdy dříve jsem se s ničím podobným nesetkal, bylo pro mne nepříjemným překvapením, zjištěním a zklamáním, že ve vztahu klient – poskytovatel služby panují nerovné podmínky a musíte zde počítat s možností, že se klient nedostaví na smluvenou schůzku, a to i tehdy, kdy se předem neomluví. Nebudu zastírat, že tento moment byl pro mě, jakožto pro člověka, který si zakládá na tom, že to, co řekne, platí, rozčarováním. Procento lidí, kteří na smluvenou schůzku skutečně dorazí je výrazně nižší než u běžných obchodních vztahů. Avšak i s tímto jsme se naučili poprat a najít cestu k minimalizaci takto generovaných prostojů,“ dodává.

Klienti z centrály

Vraťme se však k podpoře, kterou centrála Nutriadapt svým franšízantům poskytuje a díky níž i Luboš Palán může rozvíjet svůj byznys ke spokojenosti své i svých klientů. Jak sám říká, je toho spousta – počínaje mnohými školeními, nespočtem materiálů, s kterými může on i celý jeho tým pracovat. Poskytování kvalitního výživového poradenství je podle něj věcí individuálního přístupu ke každému klientovi, k jeho potřebám, zdravotnímu stavu, psychickému stavu a problémům. Umět s tím vším pracovat vyžaduje neustálé vzdělávání. V tomto směru Nutriadapt může podle slov Luboše Palána nabídnout pro tým franšízanta opravdu hodně.

„Za neocenitelnou považuji i již zmíněnou systémovou aplikaci, v které všichni pracujeme a která všem šetří obrovské množství práce, a tedy i finančních zdrojů. Podstatnou pomocí v celém business modelu je také zajišťování kontaktů samotnou centrálou, tedy potenciálních klientů, kteří mají v našem regionu zájem o služby naší poradny. Akvizice těchto zájemců, která plyne převážně z online reklamy, tak u nás běžně tvoří více než 90 % ze všech příchozích zájemců o služby. Toto je jednou z velkých výhod připojení se právě do zaběhnuté franšízové sítě,“ vyjmenovává majitel franšízové pobočky v Pardubicích. Podpory se mu dostalo i v těžkých ekonomických časech, jako byl lockdown, a to i ve formě slev na poplatcích za licenci a další ústupky, které výrazně pomohly k přežití v této těžké době času. Franšízanti se tak mohli přesvědčit o tom, že na své podnikání nejsou sami.

Nová služba a zdroj příjmů

Ve své pobočce kromě klasických služeb Nutriadapt svým klientům poskytuje Luboš Palán i novinku v podobě přístrojového ošetření. Jde tak o zcela nový a v podstatě unikátní koncept spojení tradičního poradenství s moderními technologiemi. Toto spojení nejen že zvyšuje, ale především umožňuje směrování účinnosti do problematických partiích, což je prakticky nemožné, pokud se vydáte cestou redukce hmotnosti s použitím výživového poradenství tak, jak jsme jej dosud znali. Zájem o tuto kombinovanou službu je mezi klienty velký, proto jde podle Luboše Palána o nezanedbatelné a stabilní navýšení příjmů.

Zájemci o podnikání pod hlavičkou Nutriadapt by se podle něj měli připravit na to, že zakoupení licence není a s největší pravděpodobností ani nebude jen o tom, že si mohou sednout a počítat tržby. Pokud si koupí již fungující poradnu, může tomu tak ze začátku být, nicméně nic netrvá věčně a bez aktivity franšízanta to nepůjde. S týmem a klienty je totiž třeba neustále pracovat, kontrolovat poradnu, systém, personál, vychytávat chyby. V tomto ohledu se podle majitele pardubické a chrudimské pobočky vyplatí se aktivně podílet na jejich chodu. Proto i on sám tráví ve svých poradnách spoustu času.

Jeho cílem je aktuálně pracovat na zlepšení ekonomické efektivity svých poraden. Během letoška by pak chtěl spustit přístrojová ošetření i v Chrudimi, zatím je totiž k dispozici jen v Pardubicích. Do budoucna nevylučuje ani otevření třetí franšízy, tedy alespoň taková byla jeho vize, když se do franšízového podnikání pouštěl.


Plnou parou vpřed / „Vstupem do franšízy nastupujete do rozjetého vlaku, kterému sice mohou někde zaskřípat kola, ale pořád jede a zdokonaluje se,“ říká majitel dvou výživových poraden Nutriadapt Luboš Palán.