Zbyněk Frolík: Peníze se musí točit

Společnost Linet jste spolu se svým kolegou založili v roce 1990. Jaká byla z Vašeho pohledu v tehdejším Československu situace pro začínající podnikatele?
Obecně to byla velká výzva a příležitost, protože se jednalo o zlomový okamžik. Najednou se podnikat mohlo. Jedinou otázkou zbývalo, jak podnikat. Člověk si mohl leccos přečíst, řídit se selským rozumem. Výhodou bylo, že všichni byli najednou nadšení a chtěli pro úspěch něco udělat. Když se například sháněli zaměstnanci, lidé byli ochotni pro rozjetí firmy něco obětovat. Chtěli se realizovat. Všude byla cítit obrovská energie. Dalo by se to přirovnat k poválečné situaci v Německu, kde se všichni zasadili o to, aby se co nejrychleji vzpamatovalo z válečných ztrát. Rozbité Německo tak velmi rychle dali obyvatelé do kupy tak, že již 15 let po válce bylo dáváno za vzor úspěšné ekonomiky.
Jak jste se na to díval z pozice začínajícího podnikatele vy?
Pro mne nebylo podnikání ničím příliš novým. Podnikal jsem již pár let před revolucí. Pracoval jsem v Akademii věd jako technik u počítače a měl jsem docela dost volného času. Začal jsem podnikat v oblasti pěstování a prodeje řezaných květin. K této branži jsem měl určitý vztah, protože moje rodina pochází ze zemědělství a moje maminka navíc pracovala v Sempře. Postavil jsem tedy skleníky a začali jsme v malém pěstovat květiny. Postupně jsme se rozšiřovali, až jsme měli jedno z největších soukromých květinářství v 80. letech v republice. Produkovali jsme několik set tisíc řezaných květů ročně, prodávali jsme to různě na tržištích, dodávali jsme květiny i pražským podnikům. Na významné svátky, jako tehdy bylo třeba MDŽ, jsme měli propachtované stanice metra. Dá se říci, že jsme z tohoto podnikání měli poměrně veliký příjem.
A jaké byly začátky Linetu?
Období, ve kterém jsme začínali, tedy na začátku 90. let nebylo úplně výhodné pro výrobní aktivity, které jsme chtěli dělat. Chyběl prostor, do kterého by bylo možné výrobu zasadit. Postupem času se situace zlepšovala. Jsme tak příklad toho, že se sehnat daly. V Želevčicích jsme našli statek s velkým dvorem, který byl veden jako stavební pozemek. Patřil k němu i barokní špejchar tehdy v dezolátním stavu. Památkáři však chtěli, aby byl opraven. Majitelem těchto nemovitostí byl Státní podnik Zlonice, který do této ruiny nechtěl investovat a tak je vrátil původním vlastníkům. Ti zcela logicky neměli prostředky na opravy a tak jsme se s nimi domluvili, že pozemky koupíme. Tím jsme se dostali k prostorům, ve kterých byly polorozpadlé kravíny, stodoly a dvůr. Díky tomu, že jsem byl tehdy nebojácný a měl jsem šikovné kamarády, vrhli jsme se do opravy kravínu a jedné ze stodol, abychom v nich mohli začít vyrábět. Potom to šlo poměrně rychle. Začali krachovat různé zemědělské výroby, které postupně rozprodávaly svoje nemovitosti a také stroje. Levně jsme se tak dostávali k dalším prostorám a základním výrobním technologiím.
Jedním z Vašich odbytišť je i Rusko a Ukrajina. Jak se Vám tam momentálně daří?
Na Ukrajině se nám momentálně nedaří vůbec, resp. veškeré obchody se zastavily. Dokonce nám zde jedna zakázka i zbyla. A kdy se to změní, je ve hvězdách. Nicméně náš byznys na Ukrajině nebyl nijak zvlášť dramatický, řádově by to mohlo být několik desítek milionů.
Celý rozhovor najdete v magazínu Vlastní firma FRANCHISING 04/2014.
PŘEČTI ČLÁNKY

Nejen o podnikatelském prostředí a mizivé politické podpoře podnikatelů a malých firem v České republice hovořili v rozhovoru bratři Tomáš a Lukáš Sedláčkovi.
Podnikání v České republice je relativně bezpečné, ale pomalé. To si myslí lékař, podnikatel a televizní moderátor Roman Šmucler.
Podnikatelský příběh módní návrhářky Blanky Matragi je veřejnosti všeobecně známý. Jaké je však podle ní tajemství úspěchu v módní branži? Slovo "nemožné" pro ni neexistuje.
Distribuci hudby dominuje digitální prostředí, mnoho umělců pracuje raději pro menší vydavatele. Přední skladatel a producent Jan P. Muchow popisuje hudební průmysl.
Lukáš Hejlík je české veřejnosti znám především jako herec. V poslední době ho však čím dál více zaměstnávají jeho podnikatelské projekty spjaté s divadlem i gastronomií.
Nejčtenější

Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Logistika, přeprava, tisk a marketing na jednom místě. Franšízová síť s touto kombinací uspěla už v 50 zemích světa. Nyní hledá franšízanty také pro český trh.
Špagetka je franšíza s čerstvými těstovinami, kávou a zmrzlinou má originální receptury i způsob lokace trucků. Jak tento koncept funguje v praxi?
Poptávka po úklidových, stěhovacích a řemeslných službách je velká. Jak z této situace těžit vysvětlí Jiří Bártík, obchodní manažer mezinárodní franšízové sítě Extra Services.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI