Známka bez problémů
Tato smlouva určuje, jakým způsobem může nabyvatel licence ochrannou známku užívat, tj. v jaké podobě, k jakým účelům, zda je oprávněn udělit sublicenci třetí osobě a v jakém rozsahu. Jakékoli jiné užití ze strany nabyvatele licence je považováno za porušení smlouvy a současně za porušení platných právních předpisů.
Výše uvedené licenční ujednání je nedílnou součástí všech franšízových smluv, neboť užívání ochranných známek a jiných označení franšízora franšízantem patří k základní charakteristice franšízingu jako takového. V rámci franšízové spolupráce je totiž nutné zajistit, aby se celá síť pro zákazníky identifikovala pod jednou značkou (logem), byť jednotliví franšízanti jsou samostatní podnikatelé.
V praxi však nedochází pouze k užívání ochranných známek na základě přímého souhlasu jejich vlastníka. Může nastat i situace, kdy franšízant, franšízor či kdokoli jiný v rámci své obchodní činnosti užije ochranné známky třetích osob, aniž by měl od jejích majitelů výslovný souhlas. Jak vysvětlíme níže, užitím ochranné známky bez souhlasu vlastníka nemusí vždy docházet k protiprávnímu jednání, a to i přesto, že zápisem ochranné známky je jejímu vlastníkovi uděleno výlučné právo užívání takového zapsaného označení pro výrobky a služby, pro které je tato známka zapsána.
Obecným pravidlem, které vyplývá z platných právních předpisů, je, že nikdo jiný, kromě vlastníka ochranné známky, není bez uděleného souhlasu oprávněn k jejímu užití. Takovým jednáním dochází k neoprávněnému zásahu do práv vlastníka ochranné známky a vlastník může toto porušení vymáhat zákonem stanovenými prostředky. Jak už to však v právu bývá, žádné pravidlo neplatí absolutně a existují určité výjimky, kdy k legálnímu užívání není souhlasu vlastníka třeba. Některé výjimky jsou uvedeny přímo v zákoně o ochranných známkách, jiné na základě platných právních předpisů dovodila judikatura. Pojďme si shrnout nejvýznamnější z nich.
Není iPhone jako iPhone
Vlastník ochranné známky nemůže považovat za porušování práv a není oprávněn zakázat třetím osobám užívat v obchodním styku označení nezbytné k určení účelu výrobku nebo služby, pokud užití ochranné známky představuje v praxi jediný prostředek, jak poskytnout veřejnosti srozumitelnou a úplnou informaci o účelu zboží anebo poskytovaných služeb, je-li tato ochranná známka užívána třetí stranou v souladu s poctivými obchodními zvyklostmi, dobrými mravy a pravidly hospodářské soutěže. Typicky se s tímto užitím setkáváme v rámci prodeje příslušenství nebo náhradních dílů. Alternativní výrobce nabíječky k iPhonu nebo nárazníku k automobilu Fiat těžko může nabízet a prodávat toto zboží, aniž by užil ochrannou známku společnosti Apple, resp. Fiat, například způsobem: „Nabíječka pro telefony iPhone“, „Nárazník pro vozy Fiat Panda 1980-1986“. Takovéto užití je zcela legitimní a nutné pro to, aby daný výrobek nebo služba mohla být nabízena. Jinými slovy řečeno, užití ochranné známky je pro nabízení a prodej nezbytné, neboť užití ochranné známky představuje v praxi jediný prostředek, jak poskytnout veřejnosti srozumitelnou a úplnou informaci o nabízených produktech.
V pořádku však není, pokud užití ochranné známky bez souhlasu vlastníka výše uvedeným způsobem vyvolává dojem, že existuje obchodní spojení s vlastníkem ochranné známky, je prováděno způsobem ovlivňujícím hodnotu ochranné známky (protiprávně těžit z její rozlišovací způsobilosti nebo dobrého jména) anebo způsobem oslabujícím důvěru nebo hanobícím ochranné známky.
V obchodě i na internetu
V praxi bude vždy nutné posuzovat užívání ochranných známek bez souhlasu vlastníka s ohledem na skutečnosti daného případu. Významnou roli při takovém posuzování hrají zejména skutečnosti, ze kterých může veřejnost vyvodit případné obchodní spojení mezi vlastníkem ochranné známky a jejím uživatelem, aniž by zde takový vztah byl. Typicky se jedná o obchodníky, kteří vzhledem svého obchodu vyvolávají dojem, že se jedná o autorizované prodejní místo vlastníka ochranné známky, to samé pak platí pro podnikatele, kteří pro své podnikání registrují doménová jména obsahující ochranné známky třetích stran, na kterých provozují internetový obchod nápadně připomínající prezentaci vlastníka ochranné známky.
Důležitý je i samotný způsob užití ochranné známky, uvedení případných doplňujících textů a dalších informací uvedených spolu s ochrannou známkou, možnost užití alternativního označení, popisného označení, či případně slovního označení namísto obrazové ochranné známky. Pokud se totiž v konkrétním případě objektivně nabízí možnost dosažení stejného účelu bez užití ochranné známky, případně pokud je možné užití ochranné známky doplnit dalšími údaji tak, aby bylo v souladu s poctivými obchodními zvyklostmi, dobrými mravy a pravidly hospodářské soutěže, je třeba zvolit právě takové označení. Jistě tak není v pořádku, pokud obchod se sportovním vybavením užívá v názvu např. „Puma obchod“ nebo grafickou ochrannou známku Puma, obzvláště pokud je v tomto obchodu nabízeno zboží více značek, a vytváří tak dojem, že se jedná o autorizovaného prodejce zboží této značky.
Problematika ochranných známek a jejich užití je velmi složitá a musí být v každém jednotlivém případě posuzována individuálně. Snad Vám výše uvedená pravidla lépe objasní alespoň základní principy známkoprávního fungování.
Autor: Mgr. Ivan Rámeš, seniorní advokát v advokátní kanceláři Havel, Holásek & Partners
PŘEČTI ČLÁNKY
Od 6. ledna 2023 začne platit novela spotřebitelského práva. Pro podnikatele v oblasti e-commerce i provozovatele kamenných prodejen, zavádí mnoho změn.
Ochranná známka musí být vždy zapsána pro konkrétní výrobky a služby. Před přihlášením by si přihlašovatel měl rozmyslet, jaké výrobky a služby chce chránit.
Je libo virtuální hamburger? Chtěli byste si s přáteli z celého světa zajít na virtuální koncert anebo basketbalový zápas, na který byste se normálně nedostali?
EU podporuje malé a střední firmy. Skrze nový grantový program jim pomáhá řešit otázky spojené s duševním vlastnictví, které často řeší i franšízy.
Češi rádi nakupují zboží v různých slevách a prodejních akcích. Každoročně tak obchodníci v rámci takových akcí prodají více než polovinu zboží.
Nejčtenější
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Podnikatelské prostředí podstatně ožívá. Nových podnikatelů je nejvíce od roku 2020. Které perspektivní obory nyní nabízejí franšízovou spolupráci?
Další franšíza vstoupí do konkurence amerických fastfoodových značek a první pobočka vznikne v Praze. Co nového se dá do byznysu s burgery přinést?
Realitní franšíza Remax potvrzuje oživení realitního byznysu. Kde jsou další příležitosti a jak vypadá spolupráce s touto značkou nám přiblížil generální ředitel Jan Hrubý.
Populární na fóru
Správný čas na byznys
platí nabídka půjčky zdarma ještě dnes. kontaktujte pro více informací klikajaromir16@gmail.com
Správný čas na byznys
Zdravím všechny, prohrál jsem peníze tolika společnostem, které se vydávají za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Zaměřeno na vzdělávání
Ahoj všichni, přišel jsem o peníze od tolika společností, které se vydávaly za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...