Ochranné známky je třeba kontrolovat
Dříve fungoval Úřad průmyslového vlastnictví v České republice i na Slovensku tak, že v případě, kdy obdržel novou přihlášku ochranné známky, která je shodná se staršími ochrannými známkami zapsanými pro shodné výrobky a služby („konfliktní označení“), pak takovou přihlášku zamítl. Úřady se tímto konfliktem zabývaly automaticky. Aniž by vlastník starší ochranné známky věděl, že je shodné označení přihlašováno, byla tato přihláška konfliktního označení úřady zamítnuta a nová ochranná známka nebyla zapsána. Tento postup vyplýval z § 6 zákona o ochranných známkách.
Změnu v této praxi však přinesla jeho novela platná od 1. ledna 2019. V obou státech byl výše uvedený § 6 zrušen. V souladu se směrnicí Evropského parlamentu a Rady EU 2015/2436 se důvod zamítnutí přesouvá mezi tzv. relativní námitkové důvody do ustanovení § 7 odst. 1 písm. a). Znamená to, že úřady od ledna 2019 konfliktní označení z úřední povinnosti nezamítají.
3 měsíce na reakci
Nové přihlášky konfliktních označení tak úřady zveřejňují automaticky v rejstřících ochranných známek, a pokud proti nim nebudou ve lhůtě tří měsíců podány vlastníky starších shodných ochranných známek námitky, budou tato konfliktní označení platně zapsána. To se týká nejen přihlášek podaných až po účinnosti novely, ale též přihlášek podaných ještě před její účinností, které do té doby nebyly zveřejněny. Dle důvodové zprávy byl zrušením tohoto ustanovení odstraněn nesoulad v postavení vlastníků ochranných známek v řízeních před Úřadem a Úřadem Evropské Unie pro duševní vlastnictví.
Tato změna pro vlastníky ochranných známek znamená, že úřad již nebude z úřední povinnosti hlídat přihlášky konfliktních označení a zamítat je. Naopak to budou sami vlastníci zapsaných ochranných známek, kteří by si měli sami aktivně hlídat nové přihlášky ochranných známek a v případě přihlášky konfliktního označení podat námitky do tří měsíců od jejich zveřejnění.
V opačném případě budou konfliktní označení zapsány jako ochranné známky, což může být pro starší vlastníky velmi nepříjemná, byť stále řešitelná, situace. Již zapsané ochranné známky je samozřejmě možné zneplatnit nebo zrušit, ale jedná se o finančně a časově náročnější proces. „Nejvhodnějším způsobem, jak předejít registraci konfliktního označení je pravidelný monitoring nových přihlášek. Naše advokátní kancelář tuto službu zajišťuje pro své klienty již řadu let. Jedná se o automatizovaný, zpravidla měsíční monitoring, na jehož základě dokážeme zavčas identifikovat nejen konfliktní označení, ale také přihlášky, které mohou být podobné starším ochranným známkám. O těchto přihláškách v pravidelných intervalech informujeme klienty a následně typicky zahajujeme námitkové řízení nebo iniciujeme jednání s přihlašovatelem za účelem zpětvzetí přihlášky konfliktního označení,“ popisuje jedno z řešení Ivan Rámeš, partner advokátní kanceláře Havel& Partners odpovědný za právní praxi týkající se práva duševního vlastnictví.

PŘEČTI ČLÁNKY

Od 6. ledna 2023 začne platit novela spotřebitelského práva. Pro podnikatele v oblasti e-commerce i provozovatele kamenných prodejen, zavádí mnoho změn.
Ochranná známka musí být vždy zapsána pro konkrétní výrobky a služby. Před přihlášením by si přihlašovatel měl rozmyslet, jaké výrobky a služby chce chránit.
Je libo virtuální hamburger? Chtěli byste si s přáteli z celého světa zajít na virtuální koncert anebo basketbalový zápas, na který byste se normálně nedostali?
EU podporuje malé a střední firmy. Skrze nový grantový program jim pomáhá řešit otázky spojené s duševním vlastnictví, které často řeší i franšízy.
Češi rádi nakupují zboží v různých slevách a prodejních akcích. Každoročně tak obchodníci v rámci takových akcí prodají více než polovinu zboží.
Nejčtenější

Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Logistika, přeprava, tisk a marketing na jednom místě. Franšízová síť s touto kombinací uspěla už v 50 zemích světa. Nyní hledá franšízanty také pro český trh.
Špagetka je franšíza s čerstvými těstovinami, kávou a zmrzlinou má originální receptury i způsob lokace trucků. Jak tento koncept funguje v praxi?
Poptávka po úklidových, stěhovacích a řemeslných službách je velká. Jak z této situace těžit vysvětlí Jiří Bártík, obchodní manažer mezinárodní franšízové sítě Extra Services.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI