Ochranné známky je třeba kontrolovat
Dříve fungoval Úřad průmyslového vlastnictví v České republice i na Slovensku tak, že v případě, kdy obdržel novou přihlášku ochranné známky, která je shodná se staršími ochrannými známkami zapsanými pro shodné výrobky a služby („konfliktní označení“), pak takovou přihlášku zamítl. Úřady se tímto konfliktem zabývaly automaticky. Aniž by vlastník starší ochranné známky věděl, že je shodné označení přihlašováno, byla tato přihláška konfliktního označení úřady zamítnuta a nová ochranná známka nebyla zapsána. Tento postup vyplýval z § 6 zákona o ochranných známkách.
Změnu v této praxi však přinesla jeho novela platná od 1. ledna 2019. V obou státech byl výše uvedený § 6 zrušen. V souladu se směrnicí Evropského parlamentu a Rady EU 2015/2436 se důvod zamítnutí přesouvá mezi tzv. relativní námitkové důvody do ustanovení § 7 odst. 1 písm. a). Znamená to, že úřady od ledna 2019 konfliktní označení z úřední povinnosti nezamítají.
3 měsíce na reakci
Nové přihlášky konfliktních označení tak úřady zveřejňují automaticky v rejstřících ochranných známek, a pokud proti nim nebudou ve lhůtě tří měsíců podány vlastníky starších shodných ochranných známek námitky, budou tato konfliktní označení platně zapsána. To se týká nejen přihlášek podaných až po účinnosti novely, ale též přihlášek podaných ještě před její účinností, které do té doby nebyly zveřejněny. Dle důvodové zprávy byl zrušením tohoto ustanovení odstraněn nesoulad v postavení vlastníků ochranných známek v řízeních před Úřadem a Úřadem Evropské Unie pro duševní vlastnictví.
Tato změna pro vlastníky ochranných známek znamená, že úřad již nebude z úřední povinnosti hlídat přihlášky konfliktních označení a zamítat je. Naopak to budou sami vlastníci zapsaných ochranných známek, kteří by si měli sami aktivně hlídat nové přihlášky ochranných známek a v případě přihlášky konfliktního označení podat námitky do tří měsíců od jejich zveřejnění.
V opačném případě budou konfliktní označení zapsány jako ochranné známky, což může být pro starší vlastníky velmi nepříjemná, byť stále řešitelná, situace. Již zapsané ochranné známky je samozřejmě možné zneplatnit nebo zrušit, ale jedná se o finančně a časově náročnější proces. „Nejvhodnějším způsobem, jak předejít registraci konfliktního označení je pravidelný monitoring nových přihlášek. Naše advokátní kancelář tuto službu zajišťuje pro své klienty již řadu let. Jedná se o automatizovaný, zpravidla měsíční monitoring, na jehož základě dokážeme zavčas identifikovat nejen konfliktní označení, ale také přihlášky, které mohou být podobné starším ochranným známkám. O těchto přihláškách v pravidelných intervalech informujeme klienty a následně typicky zahajujeme námitkové řízení nebo iniciujeme jednání s přihlašovatelem za účelem zpětvzetí přihlášky konfliktního označení,“ popisuje jedno z řešení Ivan Rámeš, partner advokátní kanceláře Havel& Partners odpovědný za právní praxi týkající se práva duševního vlastnictví.

PŘEČTI ČLÁNKY

Češi rádi nakupují zboží v různých slevách a prodejních akcích. Každoročně tak obchodníci v rámci takových akcí prodají více než polovinu zboží.
Sportovní značka si striktně hlídá své duševní vlastnictví, které si zákazníci spojují právě s touto módní značkou. Jak moc je jeho počínání úspěšné?
Volný pohyb neosobních údajů v EU je základem jednotného digitálního trhu, říká právník Ivan Rámeš, partner AK Havel&Partners.
Většina franšízových konceptů cílí na koncové zákazníky, kterým franšízanti nabízejí své výrobky anebo služby i na internetu.
V rámci obchodní spolupráce je běžné, že podnikatel umožní druhému po podepsání smlouvy užívání své ochranné známky.
Nejčtenější

Během prvního čtvrtletí letošního roku zvýšila prodejní síť dveří a zárubní meziročně prodeje o 40 %. Její obrat dosáhl během ledna až března cca 14 milionů Kč.
Franšízový koncept UGO Freshbarů a UGO Salaterií je připraven dál růst. Důležitou roli v něm sehrají kvalitní franšízanti.
V samotném franchisingu je několik základních pojmů, které by měl znát každý, kdo se o tento způsob podnikání alespoň trochu zajímá.
„Podpora ze strany franšízora je pro nás klíčová," říká Liliana Nikolova, franšízantka konceptu bilingvních škol a školek Maple Bear v Bulharsku.
Česko je atraktivní pro investice do logistiky. Nárůst vývozu, HDP a solidní ekonomická síla znamená příležitost pro váš byznys a rozvoj franšízy Mail Boxes Etc.
Populární na fóru
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl na https://ideaclub.cz/slovnik-pojmu/franchising a příjde...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
S riziky počítáme
Od ELKO EP prakticky denně odebíráme relé do rozvaděčů. Ale měl jsem za to, že jsou známí pouze na českém trhu. Teď jsem mile překvapen, že je i...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI