České firmy se nejvíce bojí ztráty peněz

Firmy z Česka i ze světa / Průzkum prevence a detekce podvodného jednání v ČR vyhodnocovali odborníci z forenzního oddělení PwC Česká republika. V dotazníku odpovídali zástupci 50 v Česku působících firem. Ze 60 % šlo o firmy, které jsou součástí větší mezinárodní skupiny, 83 % firem účastnících se průzkumu má roční tržby nad miliardu korun.
Pátek
17.01.2020
Zpronevěra majetku, podvody při nakupování i únik informací. To jsou rizika, kterých se obává více jak polovina tuzemských společností.
 

Právě zpronevěru majetku označilo za vědomé riziko 64 % firem, které se zúčastnily průzkumu společnosti PwC Česká republika. Jen o dvě procenta méně společností identifikovalo jako možné ohrožení podvody v nákupním procesu, 50 % firem se obává možného úniku informací. Více než 30 % firem jmenuje mezi hrozbami také kybernetické podvody nebo úplatky a korupci.

„Riziko úplatků a korupce hodnotily překvapivě jako významné nejen firmy, které mají zákazníky z veřejného sektoru, u nichž je toto riziko z principu vyšší. Zdá se tedy, že reálnost tohoto typu rizika si uvědomuje stále více firem,“ uvádí Kateřina Halásek Dosedělová z forenzního oddělení PwC Česká republika s tím, že se ne vždy podaří na podvodné jednání přijít.

Vedení jednotlivých společností ví, že pro eliminaci výše uvedených rizik je nutné učinit několik kroků v rámci prevence. Asi 40 % českých firem považuje za základní kámen obrany proti podvodům pravidelnou komunikaci firemních hodnot, etických otázek a nulovou toleranci k podezření na nekalé jednání. Ne vždy jsou však společnosti schopné toto vše naplnit. Své zaměstnance sice s hodnotami firmy seznamují, nicméně velmi často se tak děje jen v rámci úvodního školení při jejich nástupu do práce. V rámci dalších školení pro komunikaci etického kodexu společnosti a firemní kultury není mnohdy prostor.

Papír vs. realita

 „Během své více než patnáctileté praxe jsem zjistila, že některé firmy sice popsaly spoustu papíru různými směrnicemi, ale etická kultura u nich nefungovala,“ doplňuje Kateřina Halásek Dosedělová s tím, že klíčové je, aby vedení i zaměstnanci nejen věděli, kde pravidla najdou a znali je, ale aby je i uplatňovali v každodenním životě, prostě jimi žili.

Z průzkumu vyplynulo, že ucelený program řízení rizik má 45 % firem. Objevují se tu tak dvě skupiny. Do té první zpravidla patří firmy, které mají boj s podvody zvládnutý a mají formalizované a zdokumentované procesy a jejich kontroly, často několikastupňové. „Takové firmy etický kodex a pravidla zaměstnancům pravidelně připomínají, kontrolují jejich dodržování a v případě podezření jednají konzistentně bez ohledu na to, koho se podezření týká,” vysvětluje Halásek Dosedělová.

Naproti tomu druhá skupina firem řeší zjištěná rizika především pocitově. „Mají sice etický kodex, ale kromě úvodního školení ho nekomunikují a riziko podvodů řídí pasivně. Doufají totiž, že se nic nestane. A pokud se něco stane, tak že to nebude nic zásadního,“ vysvětluje Kateřina Halásek Dosedělová s tím, že zejména v této oblasti lze vysledovat rozdíl mezi ryze českými společnostmi a firmami nadnárodními, které v České republice působí.

U společností, které se na trhu rozšiřují prostřednictvím franšízingu, je detailní zpracování firemních hodnot a etického kodexu velmi důležité. Stejně tak jako důkladná kontrola jejich dodržování, resp. postihování jejich porušení. A to nejen u zaměstnanců takových firem, ale hlavně u jejich franšízových partnerů. „Pochybení jednoho z franšízantů totiž může mít velké následky pro celou síť. Pokud jeden článek sítě přistoupí k nekalému jednání, může ovlivnit další, což by mohlo být pro franšízovou značku jako takovou fatální. Ztráta dobré pověsti může totiž vyústit ke ztrátě důvěry zákazníků, která se jen velmi těžko získává zpět,“ říká Lenka Nováková, konzultantka poradenské společnosti PROFIT system, jež se specializuje na tvorbu franšízových konceptů.


Technologie jako detektiv / Stále významnější roli v odhalování podvodů získávají moderní technologie, především proaktivní datové analýzy. Ty umožní efektivně zjistit oblasti možného problému a zacílit tak kontrolu, ať plánovanou, či neplánovanou.

Populární na fóru

Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017