Jak vybrat prostor pro byznys?
Jedním z prvních rozhodnutí, které nový podnikatel musí udělat, je to, kde bude podnikat. Kdo by se měl rozhodnout pro pronájem prostor na ulici a kdo by si měl vybrat obchod v nákupním centru? Většina podnikatelů, pokud jim to finanční prostředky umožňují, uvažuje nejprve o pronájmu prostor ve velkém nákupním středisku. Důvod je jasný, právě v obchodních centrech lze očekávat vyšší pohyb lidí, a tím i vyšší tržby pro obchodníky. Existuje však mnohem více parametrů, které je třeba mít při výběru na paměti. Mezi ty klíčové patří poloha, dostupnost veřejné dopravy, snadný přístup autem a parkování, přítomnost konkurence v okolí. Často určujícím faktorem je pak cena, kterou je franšízant ochoten za pronájem měsíčně platit.
Než se finálně rozhodneme rozjet svůj byznys v prostorách nákupního centra a pustíme se do jednání s jeho manažery, stojí za to se ujistit, že zařízení, které vybereme, poskytuje společnosti vyhlídky na zisk. Je dobré si nejprve položit otázku: kdo je můj cílový zákazník a jsem si jistý, že ho právě v tomto nákupním centru najdu? Dobré tedy je získat od pronajímatele prostor data týkající se návštěvníků. Díky nim můžete zjistit, jak si centrum v průběhu času stojí – zda se mu daří přilákat nové zákazníky, či naopak v jejich očích ztrácí svoji atraktivitu. Dobrým ukazatelem jsou také informace o obratu zaznamenaném galerií a názory ostatních nájemců. Z tohoto zdroje mimo jiné zjistíme, jak vypadá spolupráce s vedením, s čím jsou ostatní nájemci spokojeni a v čem je problém. Rovněž stojí za to seznámit se s marketingovými aktivitami centra. V mnoha případech mají zásadní vliv na aktivitu zákazníků v centru.
Prostory v nákupním centru jsou dobrým řešením pro prestižní značky. Bez známého brandu je šance dostat se do toho nejlepšího nákupního centra velmi malá, proto se pro výběr takových míst často rozhodují velké a známé franšízové řetězce. Nejčastěji jde o módní značky, prodejce kosmetiky, obuvi, případně poskytovatele služeb pro koncové zákazníky, například prádelny. Podmínky spolupráce jménem franšízantů obvykle stanoví franšízor, ale prostor pro jednání o těchto dohodách je malý. Smlouvy bývají uzavírány na dobu určitou bez možnosti jejich předčasného ukončení a nájemné je vysoké. To vše jsou nepochybně nevýhody takového umístění. Výhodou je velký počet zákazníků navštěvujících galerie a potenciál vysokých zisků, pokud samozřejmě není nájemné hřebíkem do rakve. V nákupním centru zaplatíme kromě sjednaného nájemného také marketingové aktivity a tzv. společné náklady, jako jsou úklid, osvětlení, ochranka apod. Na výši poplatků má však největší vliv velikost prostor, která se liší v závislosti na umístění v nákupním centru, a poplatky za užívání společných prostor.
Prostory na ulici
Nejatraktivnější komerční prostory z hlediska podnikání se nacházejí na hlavních ulicích měst, na pěších zónách v centrech měst nebo přímo na náměstí. Ideální je najít prostor v přízemí s velkou výhodou. Naším cílem není totiž nic jiného než přilákat zákazníka, který nakoupí, využije naší služby. To by mělo být naprosto klíčové pro provozovatele restaurací či kaváren, majitele obchodu s potravinami, módou nebo kosmetického salonu. Podmínky pronájmu prostor „na ulici“ se obvykle sjednávají přímo s majiteli nemovitosti, nebo s městským úřadem. Cena za m2 pronájmu je pak závislá na atraktivitě dané lokality, zájmu dalších nájemců. To do velké míry ovlivňuje i výši tržeb, kterých nájemce může dosáhnout. Určitě se však vyplatí při jednání o pronájmu probrat nejen jeho výši, ale také povinnosti související s užíváním prostor jako jsou například nejrůznější opravy.
Cena jako ukazatel
Jedním ze základních kritérií pro výběr místa pro podnikání je bezesporu výše nájemného, která závisí především na lokalitě. Za prostory v centrech měst a nákupních galerií ve velkých městech zaplatíme nejvíce. V jiných komerčních zařízeních je nájemní politika flexibilnější a ceny nájemného jsou dvakrát nebo dokonce třikrát nižší. Jak však lze zjistit, zda cena, kterou nám pronajímatel nabídl, není příliš vysoká? Nejjednodušší je porovnat nabídky prostor s podobnou velikostí a podobným umístěním v jedné nebo více městských částech. Dobrým zdrojem informací mohou být realitn servery s rozsáhlou databází nabídek. „Stanovte si nejvyšší a nejnižší nájemné za prostor podobné velikosti a poté jej porovnejte s vybraným místem, s přihlédnutím k ceně, konkurenci v oblasti, potenciálnímu počtu zákazníků a dalším kritériím, které mají významný dopad na úspěch vašeho podnikání,“ radí Karol Kaczmarek, finanční analytik poradenské společnosti PROFIT system®. Podle toho, co nám vyjde, můžeme zjistit, zda daný objekt stojí cenu, kterou za něj pronajímatel požaduje, a, což je důležitější, budeme schopni v něm dlouhodobě fungovat.
Přečtěte si nájemní smlouvu
V momentě, kdy najdeme optimální prostor pro naše budoucí podnikání, je třeba důkladně analyzovat nájemní smlouvu. V případě jakýchkoli pochybností není od věci obrátit se na právníka. Stále je překvapující, kolik problémů a konfliktů vyvstává jen kvůli tomu, že si strany nepřečetly nájemní smlouvu. Proto je vždy naprosto nezbytné, abychom věděli, zda uzavíráme smlouvy na dobu určitou či neurčitou, jaká je výpovědní lhůta, kdy můžeme smlouvu vypovědět bez ní apod. Před podpisem nájemní smlouvy je nutné zvážit, jak výpovědní lhůtu vyřešíme v případě, že obchod nebude šlapat tak, jak jsme si představovali. Mnoho nájemců otevírajících své firmy vidí budoucnost pouze přes růžové brýle. Je však třeba myslet na všechno a mít připravený scénář pro případ, že by se byznys nedařil. Byla by velká škoda, kdybychom museli platit v momentě, kdy budeme nuceni náš pronájem ukončit, nějaké sankce.

PŘEČTI ČLÁNKY

OSVČ dočasně ukončovaly podnikatelské aktivity zejména ve druhé polovině roku. Extrémní v tomto ohledu byly měsíce září a prosinec.
Počet ohrožených firem v Česku do konce října meziročně vzrostl o 26 % ze 17 400 v roce 2019 na 21 900 v roce 2020. Na vině je koronavirus.
Počet návrhů na bankrot obchodních společností se v říjnu vyšplhal na tříletá maxima. Může za to pandemie?
Do podnikání na živnostenský list se letos pustilo téměř 50 tisíc lidí. Zájem podnikatelů zakládat firmy klesá.
Máte zavřenou provozovnu či je jinak omezen chod vašeho podnikání? Možná i vás se týká podpora, které můžete využít. Víme, kde se nejlépe zorientovat.
Nejčtenější

Zahraniční značky mají stále zájem expandovat do Česka. Jejich chuť ukousnout si alespoň kousek z koláče českých zákazníků nezkazila ani pandemie.
Navzdory pandemii největší IT škola v regionu CEE pokračuje v expanzi. Své programovací kurzy nabídne v Rakousku a Španělsku. Franšízovou licenci nabízí také pro ČR.
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Rok 2020 byl pro podnikatele z řady oborů složitý. Do jakých oblastí se v roce 2021 vyplatí investovat?
Síť Partners Marketů se loni rozrostla o 12 nových poboček, zvýšila se i výkonnost jednotlivých franšízantů. Do budoucna uvažuje o expanzi na zahraniční trhy.
Populární na fóru
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl na https://ideaclub.cz/slovnik-pojmu/franchising a příjde...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
S riziky počítáme
Od ELKO EP prakticky denně odebíráme relé do rozvaděčů. Ale měl jsem za to, že jsou známí pouze na českém trhu. Teď jsem mile překvapen, že je i...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI
Radim Jančura: Podnikání je o překážkách
Pan Jančura není žádný superhrdina ani Mirek Dušín, jediné co se mu podařilo je vyplnit mezeru na trhu a z toho profitovat. Osobní zkušenost mě přesvědčila, že...