Chuť podnikat sílí
Být svým vlastním pánem, dělat si byznys po svém, vydělávat sám na sebe – to jsou nejčastěji zmiňované impulsy, které stojí za rozhodnutím lidí začít podnikat. V současné době je v České republice dle informací společnosti CRIF – Czech Credit Bureau více jak 1 milion aktivních podnikatelů. Jejich počty i v současné době v meziročním srovnání rostou.
V prvních 10 měsících roku začalo podnikat 54 206 lidí, o tisíc více než v roce 2020 a zároveň více než v letech 2017 či 2018 a srovnatelně s rokem 2019. „Počet lidí, kteří se letos rozhodli začít podnikat, překonává naše očekávání ze začátku roku, kdy se zdálo, že rok 2021 může být jedním z nejslabších za posledních několik let. Spolu s rychlým ústupem epidemie v průběhu druhého čtvrtletí se však situace obrátila. Řada lidí využila silnější poptávky po službách a začala s vlastním podnikáním, nebo si živnost založila jako formu přivýdělku ke stávajícímu zdroji příjmů,“ říká Věra Kameníčková, analytička společnosti CRIF – Czech Credit Bureau.
Praha vede, na druhém konci Ústecko
Nejvíce nově založených živností na počet zaniklých je v Praze a ve Středočeském kraji, kde jde o 20 nových živností na 10 zaniklých. S 19 nově založenými živnostmi na 10 zaniklých pak následují kraje Jihomoravský, Moravskoslezský, Olomoucký a kraj Vysočina. Stagnaci počtu podnikatelů zaznamenává Liberecký kraj, kde v posledních 10 měsících vzniklo přibližně stejně živností, jako jich zaniklo. V Karlovarském kraji pak připadá na 10 zaniklých živností 12 nově založených, což je druhý nejnižší růst počtu podnikatelů v rámci krajů.
Nejvíce aktivních živnostníků v absolutních číslech i v poměru k počtu obyvatel bylo v Praze, kde podnikalo 199 tisíc lidí, což je 18 % všech obyvatel. Krajem s druhým nejvyšším počtem živnostníků byl Středočeský kraj, kde podnikalo 152 tisíc lidí, tedy 13 % všech obyvatel. Naopak v Ústeckém kraji podnikalo pouze 9 % obyvatel (63,5 tisíce).
Ačkoli tou hlavní motivací pro vstup do vlastního byznysu je velmi často snaha o osamostatnění, cestou, kterou se řada podnikatelů dnes vydává, je franšízing. Jejich cílem je v tomto ohledu spojit své jméno se zavedeným brandem a v nejistých dobách tak alespoň částečně snížit riziko neúspěchu.
„Při rozhovorech s představiteli franšízových konceptů momentálně často slýcháme, že teď je ta doba, kdy se ozývají zájemci o franšízové licence. Pro některé z nich bude rok 2021 z hlediska expanze jedním z nejúspěšnějších. Pozoruje to například majitel franšízy Extra Služby Radek Straka,“ říká Lenka Nováková ze společnosti PROFIT system franchise services s tím, že tento vývoj potvrzuje již několikrát pozorovaný trend – po krizi následuje růst zájmu o franšízové podnikání.

PŘEČTI ČLÁNKY

Unikátní produkty a služby jsou obchodním hitem. Jsou však i případy, kdy na nich můžete prodělat. Jak se stát v tomto ohledu úspěšnými?
Projekt Ocenění Českých Podnikatelek prozradí již pošestnácté jména úspěšných podnikatelek, kterým se daří rozvíjet své firmy.
Vítěze ve všech krajích České republiky vybere odborná porota z 1356 společností. Podniky mohou přihlášky do projektu posílat již nyní.
Vysoká inflace nepříznivě dopadá na spotřebitele a jejich kupní sílu. Maloobchodní tržby se propadají, a to se odráží i na vývoji podnikatelské základny.
Ceny energií, nedostatek lidí a komponentů nebo nejistota na trzích. Co z toho bude letos aktuálně trápit firmy? Mají franšízy nějaké výhody?
Nejčtenější

Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Finanční skupina Partners splnila podmínky ČNB a získala bankovní licenci. Svou činnost by měla zahájit v prvním čtvrtletí 2024. Jak to ovlivní franšízanty Partner Market?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
La Donuteria se za pár let stala love brandem, který expanduje u nás i v zahraničí. Co se v této franšíze stalo za poslední rok? Odpovídá Petr Straňák, zakladatel & CEO.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI