Nedostatek lidí i rostoucí náklady

Chybí odborníci i dělníci / Česká ekonomika i tuzemské firmy se připravovaly na rostoucí míru nezaměstnanosti. K tomu však nedošlo, a tak nejpalčivějším problémem je pro řadu společností nedostatek lidí, a to jak těch kvalifikovaných, tak i těch nekvalifikovaných.
Středa
22.12.2021
České firmy se nadále potýkají s dopady pandemie a procházejí dalším složitým rokem. S čím vyhlíží rok 2022?
 

Rok 2020 považovalo 30 % ředitelů českých firem za nejhorší ve své kariéře. Zároveň se ale poměrně optimisticky dívali i do roku letošního. Podle průběžných výsledků průzkumu PwC CEO Survey se ale nezdá, že by se situace zlepšovala tak, jak čekávali. „V tuto chvíli nezbývá než konstatovat, že z hlediska generálních ředitelů se žádný návrat do normálu neudál. Spíše naopak. K samotné pandemii se přidaly další negativní vlivy a vytvořily nebývale volatilní prostředí,“ komentuje průběžné výsledky průzkumu řídící partner PwC Česká republika Jiří Moser.

Podle něj sice některé firmy z ´postpandemického´ boomu dokázaly profitovat, jiné však kvůli chybějícím materiálům nemohly fungovat téměř vůbec. Mnozí paradoxně zažili během pár posledních měsíců obě tyto situace. To potvrzují i průběžné výsledky průzkumu – zhruba třetina generálních ředitelů vnímá letošek jako těžší rok než ten loňský, třetina jako lepší, třetina vidí oba roky podobně. 

Největším aktuálním problémem je pro ředitele českých firem trh práce. Plných 60 % respondentů označuje nedostatek pracovníků a vyčerpanost trhu práce za největší omezení rozvoje jejich společnosti. „Loni se mnoho lidí obávalo nárůstu míry nezaměstnanosti. To se neděje, firmám naopak lidé v celé řadě oborů nadále chybějí. Částečně za to mohou koronavirové restrikce, kvůli kterým z Česka odešly tisíce zahraničních pracovníků. Dalšími důvody jsou chybějící odborníci v době sociodemografického poklesu absolventů vysokých škol a nepřipravenost firem na strukturální změny,“ dodává Jiří Moser.

Není z čeho vyrábět

Jako spojené nádoby pak vystupují rostoucí ceny a váznoucí dodávky surovin.  Růst cen i nedostupnost zboží a dlouhé lhůty při čekání na dodávky označuje za velký problém 42 % generálních ředitelů. „Problémy s nedostatkem surovin i dodávkou zboží odstartovaly především v Číně, postupně ale zasáhly celou Evropu. Řada surovin i služeb zdražila více než dvojnásobně, chybějí lodě i kamiony, zboží se hromadí v přístavech, z firem je nemá kdo rozvážet. To vše zvyšuje nároky na plánování a vede ke zdražování výrobků. Ceny přitom porostou i nadále a situace v dodavatelských řetězcích zůstává stále napjatá. I v příštím roce proto musejí firmy s těmito dvěma faktory počítat,“ vysvětluje partner PwC Miroslav Bratrych.  

Samotnou pandemii a její přímé důsledky považuje za největší problém 36 % generálních ředitelů. Novým negativním vlivem z posledních měsíců jsou pak ceny energií, které pálí 20 % šéfů českých firem. Firmy si naopak nestěžují na nedostatek zákazníků nebo klientů, pokles poptávky hlásí pouze 8 % generálních ředitelů. Nemají ani problém s financováním, zhoršený přístup k úvěrům nebo vyšší úrokové sazby označuje za problém jen 6 % ředitelů. Podle Mosera se ukazuje, že české firmy v pandemii obstály, jsou zdravé a konkurenceschopné. Trápí je především vnější – těžko předvídatelné vlivy, u kterých navíc došlo ke kumulaci ve velmi krátké době.

Výše uvedené problémy se netýkají jen velkých společností, ale i malých firem, často i začínajících podnikatelů. Alespoň trochu oddychnout si mohou v tomto ohledu ti, kteří se rozhodli podnikat pod hlavičkou franšízové sítě. Faktem totiž je, že se mohou opřít o podporu ze strany franšízora, kterou řadu těchto situací vyřeší za ně. Velmi často jsou totiž součástí dodavatelského řetězce, který vybudoval poskytovatel franšízové licence, odpadá jim tak nutnost neustálého vyjednávání podmínek s jednotlivými dodavateli, což je aktuálně něco, co vedení firem zaměstnává ve velké míře.


Energie a dodavatelé / V posledních měsících se situace firem nejen v Česku zkomplikovala i vlivem nárůstu cen energií a také chybějící komponenty pro jejich produkci. Často tak nastává problém s uspokojením poptávky ze strany zákazníků.

Populární na fóru

Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017