Češi budou šetřit na jídle i cestování

Jako na houpačce
Jako na houpačce / Čeští spotřebitelé berou válku na Ukrajině poměrně vážně a ihned po jejím začátku začali přehodnocovat své výdaje. Poznat na tržbách to mohou i e-shopy, které v uplynulých 2 letech zažívaly boom.
Pátek
10.06.2022
Stoupající ceny nutí Čechy více přemýšlet o jejich výdajích. Jak jsou na tom v porovnání se světem?
 

Snad každý z nás si během posledních dvou let nejednou řekl, že až pomine pandemie, bude všechno zase jako dřív, bude lépe. Události uplynulých měsíců však ukázaly, že návrat „do normálu“ není tak úplně na pořadu dne. Rostoucí inflace, ceny potravin i energií, zkrátka celková ekonomická nejistota snížila podle nejnovějšího průzkumu EY Future Consumer index spotřebitelskou důvěru v lepší budoucnost. V Česku se to projeví výrazným propadem prodejů zboží zbytné povahy i změnami ve formě cestování a jídelníčku.

Deváté vydání tohoto pravidelného čtvrtletního průzkumu mezi 18 000 spotřebiteli z celého světa, které bylo provedeno v lednu a únoru 2022, zjistilo, že aktuální rostoucí náklady na zboží a služby ovlivňují 52 % respondentů. Podepisuje se to na jejich schopnosti nakupovat zboží i samotném nákupním rozhodování. Ačkoli se to nejvíce dotýká osob s nižšími příjmy (62 %), průzkum ukazuje, že jsou omezovány i osoby se středními příjmy (48 %) a osoby s vysokými příjmy (42 %). Rozvíjející se trhy to pociťují velmi silně – 62 % respondentů uvedlo, že jejich volbu při nakupování ovlivňuje cenová dostupnost zboží, zatímco na rozvinutých trzích je to jen 45 %. 

Průzkum ukázal, že lidé budou i nadále omezovat svou spotřebu, přecházet na levnější alternativy a nakupovat méně věcí, které nejsou nezbytně nutné, a to zejména kvůli vlivu inflace a také kvůli očekávání nových variant COVID-19. Mezi klíčové položky, za které respondenti utrácejí méně, patří oblečení (38 %), kosmetika (35 %) a alkohol (30 %). Mnozí již rovněž hledají levnější alternativy čerstvých potravin (20 %) a balených potravin (19 %).

Válka jako důvod k šetření

„Čeští spotřebitelé berou válku na Ukrajině poměrně vážně a ihned po jejím začátku začali přehodnocovat své výdaje. Kompletní makroekonomická data ještě nejsou k dispozici, ale už teď můžeme sledovat poměrně podstatný propad prodejů kamenných i internetových obchodů. Toto nastalo hned 24. února, kdy se některé výrobky propadly až v řádu 30 až 50 %, a i když se prodeje po dvou týdnech začaly zotavovat, lze očekávat, že meziroční propad přetrvá, a to zejména u zboží zbytné povahy. Tato skutečnost je zejména pro internetové obchody něco nevídaného a myslím si, že uvidíme e-shopy zaměřené například na knihy, hračky, hry, telefony, bytové vybavení nebo šperky vykazovat meziroční propad tržeb i v řádu desítek procent,“ komentuje situaci v České republice David Zlámal, vedoucí partner týmu kapitálového a dluhového poradenství společnosti EY ve střední Evropě.

Spotřebitelé chtějí zážitky, nikoliv věci

Průzkum ukázal, že spotřebitelé vyhledávají více než kdy dříve zejména zážitky, protože dohánějí ztracený čas a také hledají únik od postcovidové reality. Celkem 45 % z nich uvedlo, že plánují více žít v přítomnosti.  Zážitky jsou nyní největší prioritou v USA (24 %), Francii (26 %), Indii (31 %) a Thajsku (32 %). Nejmenším segmentem zůstávají ve Finsku (13 %), Austrálii (15 %) a na Novém Zélandu (10 %). Zhruba 42 % všech respondentů plánuje v příštím roce utratit za zážitky více peněz než dosud, nicméně 39 % z nich je méně nakloněno zážitkům mimo domov. Zážitek tak musí přijít za nimi. Zákazníci, kteří se na nákupy vydávají ven, mají na kamenné obchody vyšší nároky než dřív. Více než třetina (36 %) dokonce plánuje navštívit pouze obchody, které nabízejí skvělý zážitek z nakupování.

V České republice podle Davida Zlámala ale situaci značně komplikuje extrémní nárůst inflace. „Inflace bude v létě dosahovat nejméně 15% úrovně, přičemž tento nárůst zahrnuje zejména položky energií, potravin a dopravy, tedy oblasti, které nejsou pro spotřebitele lehké k nahrazení. U těchto spotřebitelů, zejména střední třídy, toto povede k poklesu volného disponibilního příjmu a s tím i jejich útraty za zboží i služby zbytné povahy nebo za cestování budou podstatně negativně ovlivněny a můžeme očekávat jejich rychlý pokles,“ předpovídá.

Spotřebitelé se řídí udržitelností a hodnotami

Pokud jde o rozhodování o nákupu, většina respondentů již druhé čtvrtletí po sobě dává přednost planetě (26 %) před cenovou dostupností (24 %) a zážitky (20 %), což je patrné zejména v Číně a Brazílii, kde dává při rozhodování o výdajích přednost planetě celých 32 % respondentů. Spotřebitelé se rozhodují pro udržitelnější nákupy a dělají, co mohou, aby chránili životní prostředí - 56 % z nich uvedlo, že budou věnovat větší pozornost dopadu svých nákupů na životní prostředí, a 52 % se zavázalo věnovat větší pozornost sociálnímu dopadu svého nakupování. Dvě pětiny (42 %) tvrdí, že budou nakupovat pouze u značek, které jsou v souladu s jejich vlastními hodnotami – tento názor zastává 42 % příslušníků generace Z a 48 % mileniálů.

„Z globálního průzkumu vyplývá, že spotřebitelé nejsou optimističtí ohledně své budoucnosti vzhledem k rostoucí inflaci a válce na Ukrajině. Lidé přehodnocují své výdaje a promýšlí za jaké výrobky a služby utrácet. V České republice můžeme očekávat změnu skladby potravin i formy stravování,“ vysvětluje David Zlámal s tím, že se dá očekávat snaha spotřebitelů snížit své výdaje na potraviny, které porostou meziročně nejméně o 20 až 30 % a u nejvíce zasažených položek jako například pšenice, oleje nebo másla, kde může jejich nárůst dosahovat až 50 %, zvažovat jejich nahrazení úpravou jídelníčku.

Podle výše zmíněných prognóz se dá usuzovat, že úspěch na trhu zaznamenají ti, kteří přináší svým zákazníkům něco navíc, kvalitní produkt a služba musí být samozřejmostí, klienti hledají zážitek i dobrý pocit. Je skvělé vidět, že mnoho toho přináší franšízové koncepty, které u nás dávají příležitost dalším podnikatelům profitovat z jejich know-how. „To stejné však platí i pro budoucí franšízanty, kteří čím dál častěji volí franšízový koncept, se kterým spojí svoji podnikatelskou budoucnost, nejen podle očekávaného zisku, který jim přinese, ale také podle jeho hodnot a nastavení jeho fungování. Budoucí franšízanti se totiž chtějí spojit s úspěšnými franšízovými značkami, které nejenže nabízí něco, co zákazníci chtějí, ale chovají se u toho navíc odpovědně, a to jak k planetě, tak k celé společnosti,“ říká Lenka Nováková, expertka na franšízové podnikání portálu Franchising.cz.


Populární na fóru

Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017
Radim Jančura: Podnikání je o překážkách

Pan Jančura není žádný superhrdina ani Mirek Dušín, jediné co se mu podařilo je vyplnit mezeru na trhu a z toho profitovat. Osobní zkušenost mě přesvědčila, že...

2 komentář(e)
posledni 11.02.2017