Tetování s franšízou
V porovnání s přechozími lety je přírůstek na tuzemském maloobchodním trhu největší od roku 2018, kdy vysoký počet nováčků přilákalo otevření outletu u pražského letiště. Vzhledem k tomu, že ve druhé polovině roku bývá počet nově příchozích brandů tradičně vyšší než v té první, především díky vánoční sezóně, Dá se očekávat, že letos bude nováčků zhruba stejně jako loni, kdy k nám vstoupilo 38 nových značek. Vyplývá to z údajů společnosti Cushman & Wakefield.
„Český maloobchodní trh je pro mezinárodní brandy stále přitažlivý, mnohdy je pro ně prvním v regionu střední a východní Evropy, na kterém testují svůj úspěch. Ani koronavirová pandemie na tom nic nezměnila, zákazníci se po skončení omezení do značné míry vracejí k nákupům v kamenných obchodech, a zdejší kupní síla je pro značky atraktivní,“ říká Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu.
Čas na otevření
Valná většina nově příchozích otevřela svou první prodejnu v Praze, šest jich vzniklo na hlavních nákupních třídách v centru města (high street), pět v obchodních centrech, což je pro značky vstupující na český trh obvyklé. Patrný je nyní ale i trend otevírání prodejen v administrativních budovách. Tuto možnost rády využívají značky zaměřené na technologie nebo na design. Na velkorysé ploše v moderním prostředí zde mohou odprezentovat své produkty a služby relevantní cílové skupině potenciálních zákazníků, kteří v kancelářských budovách pracují, zároveň jde zde pro ně dostupnější nájemné.
„Otevření poboček mnoha značek až v první polovině letošního roku se dá do jisté míry přisuzovat nejistotě a restrikcím spojeným s pandemií posledních dvou let. Řada jich například nemohla dokončit vybavení prodejny v plánovaném termínu kvůli chybějícímu materiálu pro výrobu nábytku a zařízení. Všechny procesy dnes trvají o trochu déle a ve všem se ukazuje určitá setrvačnost, až dva tři roky. Jako pozitivní vnímám fakt, že zákazníci mají stále chuť a potřebu nakupovat – nejen z nutnosti, ale i pro potěšení. Značky tak nadále mají důvod budovat nové a atraktivní fyzické obchody, aby své zboží co nejvíce přiblížily zákazníkům. Dbají přitom jak na kvalitu obchodních prostor, tak na lokalitu, kde je umístí,“ doplňuje Kotrbáček.
Především móda a Francie
Čtyři značky k nám přišly z Francie, dvě ze Slovenska, ostatní země původu jsou zastoupeny po jedné. Nejčastěji se – v souladu s dlouhodobým trendem – jedná o prodejce oblečení nebo doplňků, přičemž poměr těch, kteří cílí na tzv. massmarket, a těch luxusních/prémiových, je vyvážený. Tři značky jsou z nyní populárního segmentu vybavení a doplňků pro domácnost, ve dvou případech jde o F&B.
Jednou ze značek, která otevřela svou první pobočku v Praze je původem turecká mezinárodní síť tetovacích a piercingových salonů Cleopatra Ink. Ta se po celém světě rozšiřuje prostřednictvím franšízových licencí. Je tedy otázkou, zda i na našem trhu bude její expanze tímto způsobem pokračovat.

PŘEČTI ČLÁNKY

Loni meziročně klesl počet nově založených firem o 5 procent, příčinou byla zejména turbulentní situace na trhu.
Projekt Ocenění Českých Lídrů zná své vítěze. Do letošního finále se dostalo 111 firem s nejlepšími ekonomickými výsledky.
Podnikání v gastronomii v posledních třech letech prochází obtížným obdobím. Od začátku roku v Česku zaniklo 524 restaurací, ale také vzniklo 716 nových. Je řešením franšíza?
Loga jsou často tím prvním, co vás napadne, když si představíte značku. Při jeho hledání a tvorbě tak myslete na to, že se může stát ikonickým.
V Česku během letošních prvních devíti měsíců vzniklo zhruba 21 tisíc nových firem. Jde o druhý nejnižší počet za posledních 6 let. Je to stejné i u franšíz?
Nejčtenější

Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Franchisové systémy je možno rozdělit podle různých kriterií, mimo jiné druhu know-how, druhu hospodářské činnosti či způsobu organizace systému.
Česká pošta pokračuje v reorganizaci a rozšiřuje počet pošt Partner. Jejich provozovatelům navyšuje platby.
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Zakázek hodně a lidí málo. Také proto se řada značek ze stavebnictví rozhodla expandovat do regionů prostřednictvím franšízové spolupráce. Koho hledají?
Populární na fóru
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI
Radim Jančura: Podnikání je o překážkách
Pan Jančura není žádný superhrdina ani Mirek Dušín, jediné co se mu podařilo je vyplnit mezeru na trhu a z toho profitovat. Osobní zkušenost mě přesvědčila, že...