Tvorba správného firemního loga

Plánování dělá mistra / Najděte si čas a ještě než se pustíte do samotné tvorby loga, uvažujte nad hodnotami vaší značky, principy, které uznáváte a také nad vaší cílovou skupinou.
Pátek
04.11.2022
Loga jsou často tím prvním, co vás napadne, když si představíte značku. Při jeho hledání a tvorbě tak myslete na to, že se může stát ikonickým.
 

Firemní image je základem každé úspěšné firmy. Vytvoření pozitivního dojmu je proto životně důležité. Plánování a tvorba loga může být pro nové firmy vzrušujícím počinem, je však důležité, abyste si před zahájením návrhu udělali domácí úkoly. Nejlepší je začít s ujasněním si hodnot, étosu a cílové skupiny vaší firmy. Když se perfektně připravíte, můžete se pak vydat na cestu k logu, pod kterým vaši firmu bude trh znát. Jak tedy přistupovat k návrhu vašeho příštího loga?

Loga se obecně dělí do čtyř hlavních skupin:

Slovní značky

Prvním a nejzákladnějším logem je textový symbol, jinak známý jako "wordmark". Slovní značka zobrazuje název společnosti. Nejrozpoznatelnějším a nejjasnějším příkladem wordmarku je společnost Google. My ve Franchsing.cz také používáme wordmark pro logo naší společnosti. Společnosti často používají zkrácený nebo zkrácený "nickname" společnosti, aby se definovaly. Coca-Cola je slovní značka, která také používá zkrácenou verzi svého názvu "Coke" v mnoha svých marketingových aktivitách, reklamách a produktech. Společnosti jako IBM, BBC a KFC pak používají zkratky ke zjednodušení názvu a image značky.

Pro předávání jemných sdělení je klíčové písmo, měli byste tak na to myslet již při samotném výběru. Například barevné názvy často znamenají přátelský a zábavný. Tučná písma naznačují sílu a jistotu. Zatímco kurziva může vyjadřovat luxus a kultivovanost. Celkovou výhodou značky, která používá slovní logo, je snadná identifikace a zapamatovatelnost.

Obrazové značky

Druhá skupina logotypů je definována jako "piktogramové značky", tedy ty založené na grafice. Jasnými příklady obrázkového loga jsou logo s nakousnutým jablkem společnosti Apple, zlaté oblouky McDonald's, okna společnosti Microsoft a zelený robot systému Android. Tato loga jsou nezaměnitelná a upozorňují přesně na typ a funkci značky. Značky jsou bohužel závislé na určité úrovni rozpoznatelnosti, aby byly široce účinné; na druhou stranu jsou však taková loga velmi vhodná pro nadnárodní korporace, které používají obrazové značky k definování svého podnikání napříč hranicemi, jazyky a různými kulturami. 

Abstraktní značky

Třetím typem loga jsou "abstraktní značky". Tato loga jdou o krok dál než piktogramy, které v podstatě přenášejí název značky do designu. Abstraktní logo má geometrickou formu a má schopnost odrážet a vyjadřovat, význam nebo emoci značky. Příkladem může být trojcípá hvězda Mercedesu – představující zemi, vzduch a moře, nebo olympijské kruhy – představující jednotlivé kontinenty a barvy vlajek světa. Ne všechna úspěšná abstraktní loga jsou však dokonale geometrická.

Znak swoosh (vlnovka) značky Nike byl navržen jako pocta okřídlené bohyni vítězství a údajně představuje oblouk pohybu. Logo značky Nike, jakkoli je dnes úspěšné, se v době svého vzniku zpočátku setkalo s kritikou.

Toto ikonické logo navrhla v roce 1973 studentka grafického designu Carolyn Davidsonová. Zakladatel společnosti Nike, Phil Knight, si tehdy nebyl návrhem příliš jistý, ale protože jim docházel čas na nalezení dokonalého loga, řekli si, že "to bude stačit". Designérka dostala za logo celých 35 dolarů. Díky celosvětovému úspěchu byla Davidsonová za svůj návrh dále oceněna v roce 1983, kdy designérka dostala speciální prsten a 500 akcií Nike.

Emblémy

Čtvrtou skupinou logotypů jsou "emblémy". Emblém se skládá z textu uzavřeného do symbolu nebo erbu. Nejlépe si jej představíte jako znak vaší školy/univerzity nebo logo vašeho oblíbeného sportovního týmu. Nejlepším příkladem v obchodě je emblém mořské panny kavárny Starbucks. Dalším ikonickým logem v této kategorii je znak motocyklů Harley Davidson. Ačkoli tyto styly log mohou vypadat nadčasově a hrdě vystupovat s textem a designem, pokud se to s nimi přežene, mohou často působit nepřehledně – zejména když se zmenší na vizitku nebo vyšijí na uniformu.

Tyto čtyři skupiny log nejsou to jediné, co můžete při tvorbě loga využít. Existují totiž i jiné typy a styly. Možností je také použít kombinovanou značku, která je směsí slovního a obrázkového loga. Příkladem může být logo společnosti Burger King, které tvoří název společnosti vklíněný mezi housky s hamburgery. Nakonec je třeba pečlivě zkoumat a spočítat si, co je pro vaši firmu vhodné a co nejlépe reprezentuje vaše publikum. Nebojte se vyzkoušet několik různých návrhů a získat zpětnou vazbu, než učiníte konečné rozhodnutí... pokud vám ovšem nedojde čas jako společnosti Nike.


2v1 / Logo Burger King v sobě kombinuje 2 tipy – obrázkové i slovní logo. Možná i to ho dělá nezaměnitelným.

Populární na fóru

Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017