Po odeznění různých opatření proti šíření onemocnění COVID-19, majitelé restaurací, barů, kaváren či bister nyní stojí před další výzvou – růstem cen a bojem o zákazníky. Podle aktuální analýzy poradenské společnosti Dun & Bradstreet, světového lídra v oblasti poskytování klíčových obchodních dat, od začátku roku v Česku zaniklo 524 restaurací. Těžká situace ale mnohé podnikatele zcela neodradila. Podle dat Dun & Bradstreet na druhé straně vzniklo 716 nových gastroprovozů. Je to však nejméně za poslední dekádu.
„Provozovatelé stravovacích zařízení jsou v kleštích. Vysoké ceny energií, surovin a dalších vstupů je, na jedné straně, nutí zdražovat, tím ale, na straně druhé, přicházejí o zákazníky, kteří nechtějí nebo nemohou nárůst cen akceptovat. Pro některé podniky to může mít fatální následky,“ popisuje současný vývoj na trhu analytička Dun & Bradstreet Petra Štěpánová.
Podle databází Dun & Bradstreet v Česku aktuálně podniká 23 211 restaurací, společností s ručením omezeným nebo akciových společností. Od začátku roku jich vzniklo 716, což je nejméně za posledních deset let a téměř o tři čtvrtiny méně než v rekordním roce 2016. Zároveň zaniklo 424 provozoven, o 44 % víc než v roce 2016, ale nejméně od roku 2019. Kromě právnických osob je v gastrobyznysu registrováno 110 973 živnostníků. Jejich celkový počet od roku 2020 mírně klesá a současně roste podíl spících subjektů. Zatímco v roce 2020 bylo na trhu 112 488 OSVČ podnikajících v oblasti stravování a pohostinství a počet neaktivních podnikatelů dosahoval 55,7 %, aktuálně počet neaktivních subjektů přesáhl 57 %. Počet aktivních podnikatelů tak klesl o 2 262.
Franšízy mají chuť růst
Ačkoli je pravdou, že podnikání v oboru gastronomie není snadné, stále je pro řadu lidí velmi atraktivní. Platí to nejen u nás, ale i ve světě. Velká část konceptů, které na našem trhu aktuálně hledají nové franšízové partnery, působí právě v gastrooboru. Jde o restaurace nejrůznějšího tipu, kavárny, cukrárny nebo fastfoody. V tom se Česko od zahraničí nijak výrazně neliší. Majitelé franšízových gastroznaček dál chtějí sázet na místní znalosti svých franšízantů, kteří tak mají široké spektrum možností vybrat si ten správný koncept, díky němuž by si splnili sen o vlastní podnikání v tomto oboru.
„Z úst majitelů či manažerů gastronomických franšíz v poslední době slýcháme velmi často, že současná doba pro ně není lehká, nicméně ani to jim nebere chuť dál růst,“ říká Lenka Nováková, konzultantka poradenské společnosti PROFIT system franchise services. Právě rozjetí podnikání se silným partnerem v zádech jako franšízant, je pro ty, kteří o působení v této branži uvažují, velkým ulehčením na samém startu. „Navíc mohou při výběru konkrétní značky zjistit, jak franšíza funguje v dobách, když se podnikání zrovna nedaří a jakou podporu vedení sítě poskytuje svým franšízantům,“ doplňuje Nováková.

PŘEČTI ČLÁNKY

Loni meziročně klesl počet nově založených firem o 5 procent, příčinou byla zejména turbulentní situace na trhu.
Projekt Ocenění Českých Lídrů zná své vítěze. Do letošního finále se dostalo 111 firem s nejlepšími ekonomickými výsledky.
Loga jsou často tím prvním, co vás napadne, když si představíte značku. Při jeho hledání a tvorbě tak myslete na to, že se může stát ikonickým.
V Česku během letošních prvních devíti měsíců vzniklo zhruba 21 tisíc nových firem. Jde o druhý nejnižší počet za posledních 6 let. Je to stejné i u franšíz?
Během prvních šesti měsíců vstoupilo do Česka 15 nových maloobchodních značek. Najdeme mezi nimi i zajímavý franšízový koncept.
Nejčtenější

Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Franchisové systémy je možno rozdělit podle různých kriterií, mimo jiné druhu know-how, druhu hospodářské činnosti či způsobu organizace systému.
Podle amerických statistik může být franšízová síť s vyššími investičními potřebami dlouhodobě úspěšnější.
„Naším strategickým cílem je udržet trend v expanzi nových prodejen a zajistit rozvoj náš i obchodních partnerů," říká Jaroslav Smrčka, manažer sítě Traficon.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI