25 nových značek na trhu
Ačkoli je maloobchod v současné době jedním z nejpostiženějších oborů, na zájmu zahraničních značek rozvíjet zde svůj byznys to není příliš znát. Jen loni do Česka vstoupilo 25 nových brandů, v roce 2019 jich bylo 24. Potvrdilo se tak, že mezi zeměmi regionu střední a východní Evropy je naše 10milionová země stále brána jako perspektivní trh.
„Praha, kam většina nově příchozích značek míří, je dlouhodobě a historicky preferovanou turistickou destinací – očekáváme tedy, že jakmile to bude možné, tato významná část zdejší kupní síly by se sem měla začít vracet. Zákaznický potenciál je zároveň značný i u místních obyvatel: jejich kupní síla roste, kupují dražší produkty. Český retailový trh se blíží dospělosti a díky tomu je nadpoloviční většina nově příchozích značek z prémiového a luxusního segmentu. Samotní retaileři uvádějí, že i když třeba Pařížská ulice přišla o zákazníky z Činy a Ruska, částečně je nahradila česká klientela, která je bohatší než dříve,“ vysvětluje motivaci nových hráčů na našem trhu Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu společnosti Cushman & Wakefield.
Je již určitou tradicí, že největší podíl nově příchozích značek tvoří ty z módní branže. Odvětví módy bylo navíc tím nejdynamičtějším, co se příchodů i odchodů týká. Vstoupilo k nám osm prodejců oblečení, k nimž můžeme připočíst i dva prodejce sportovního oblečení, tři značky prodávající doplňky a jednu prémiovou obuvní. Pět nových značek zastupuje stravovací služby, nabídku volnočasových konceptů rozšířil rodinný zábavní park z Ruska, který otevřel největší projekt tohoto typu v obchodním centru v ČR.
Příchody a odchody
Jaké značky chtějí usilovat o přízeň zákazníků? Mezi ty nejznámější patří jistě módní franšízová síť GAP, který u nás přes svého lokálního partnera otevřel koncem roku hned několik prodejen. Z oboru gastronomie, který momentálně také nemá na růžích ustláno, je velice významný koncept řemeslné zmrzlinárny Grom spadající pod společnost Unilever, který otevřel svoji pobočku v centru Prahy. Ze specializovaných segmentů stojí za pozornost obchod značky Cybex, který se stal vlajkovou prodejnou pro Evropu a nabízí prémiové dětské zboží a doplňky. Z luxusních brandů pak stojí za zmínku Saint Laurent ze skupiny Kering Group. Segment levného a dostupného zboží, jemuž se v krizi velice dobře daří, rozšířily značky TEDi a Action.
Tuzemský trh loni opustilo 14 značek, většinou opět z oblasti módy. Svou činnost u nás ukončily například fashion značky Camaieu, Next či Promod, ale také prodejci doplňků Frey Wille či Tous. Skončily u nás také tři kavárenské řetězce. Podle Jana Kotrbáčka počet značek, které český trh loni opustily, s dopady koronavirové krize bezprostředně nesouvisí Je jich o něco více než obvykle, ale mnohdy jde o součást dlouhodobé strategie firem nebo o opuštění pro ně nefungujícího trhu.
Živo i na franšízovém trhu
Také v letošním roce by se měli čeští zákazníci dočkat nových brandů. Řada z nich plánovala svůj vstup na náš trh již na rok 2020, koronavirová krize však jejich plány změnila, případně odsunula. Veřejně svůj úmysl se sem tento rok vrátit oznámil brand El Gaucho, nově u nás letos otevře třeba Primark na pražském Václavském náměstí, multikino Cinemax v Oloumouci. Očekává se také otevření obchodu značky Chanel v Pařížské ulici. Situace je podle Cushman&Wakefield samozřejmě nejistá a bude záležet na tom, jak se dále vyvine koronavirová krize a související opatření, jež maloobchodní trh a fyzické otevření obchodů významně ovlivňují. Pokud by ale vývoj byl příznivý, letošní rok by mohl být co do příchodu nových značek na český trh absolutně rekordní a velice významný – a to i přes to, že není v plánu otevření žádného obchodního centra nejvyšší třídy, s nímž bývá příchod většího počtu nováčků na trh obvykle spojen.
Přispět by k tomu mohly i značky, které na tuzemském trhu hledají své první franšízové partnery, případně master-franšízanta, který by se postaral o jejich rozvoj na celém našem území. Jde například o prodejce parfémů Refan, módní značka BBrutale, gastrokoncepty Easy Beer nebo Easy Wine, restaurace Steiku Haoss nebo specialista na bělení zubů Smilepoint.
PŘEČTI ČLÁNKY
TAB Board propojuje majitele a manažery lokálních firem, kteří mezi sebou sdílí zkušenosti. Franšízant Tomáš Petrů pro setkání využívá i netradiční prostředí.
Franšízový koncept networkingových setkání Business for Breakfast slouží k navazování kontaktů při neformální příležitosti snídaní. Jak se mu u nás daří?
Výživové poradenství franšízy Nutriadapt dává prostor a příležitost i začínajícím podnikatelům. Jak se dá naskočit mezi nejlepší ve svém byznysu už v poměrně mladém věku?
Je pro vás dětské oblečení téma, kterému se dovedete věnovat s nadšením? Právě takoví jsou franšízanti značky, která si na prodejnách umí vybudovat stálou klientelu.
Výrobce oken VPO Protivanov nabízí svým partnerům zásadní konkurenční výhodu. 30 let na trhu se zapsalo do povědomí zákazníků.
Nejčtenější
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
U solné terapie toto známé rčení skutečně platí. Franšízové Centrum Solné terapie CST ze Slovinska na tom staví úspěšný byznys. Nyní míří i na český trh.
Realitní trh v porovnání Česka, Evropy a Ameriky i metody moderního prodeje nemovitostí přibližuje v rozhovoru Mgr. Tomáš Jelínek, MBA, CEO franšízové společnosti Centrury21.
Další franšíza vstoupí do konkurence amerických fastfoodových značek a první pobočka vznikne v Praze. Co nového se dá do byznysu s burgery přinést?
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI