Byznys stovky vůní
Parfumerie Refan se specializují na prodej rozlévaných parfémů. To dává zákazníkům možnost vybrat si svou oblíbenu vůni a odnést si ji v takovém množství, v jakém potřebuje. Nemusí se tak omezovat na velikosti balení přímo od výrobce. V Česku hledá značka momentálně franšízanty, kteří vidí svou budoucnost v kosmetickém byznysu. Nedávno se jí zde podařilo prostřednictvím franšízanta otevřít první obchod v Benešově u Prahy.
V sousedním Polsku aktuálně najdeme na 130 poboček Refan Pointů nebo obchodů. Ty všechny se musely vypořádat s dopady, které na ně měla pandemie a s ní spojená opatření. „Všechny naše prodejní místa v nákupních centrech byla uzavřena. Obchody v centrech měst také zaznamenaly pokles tržeb, protože mobilita lidí byla značně utlumena,“ popisuje nedávnou situaci Jarosław Wójcicki, regionální obchodní manažer Refan Polska. „Naše odvětví závisí do určité míry na životním stylu našich zákazníků. Pokud nechodí do práce, neúčastní se oslav, nechodí do restaurací atd, nekupují tedy tolik parfému jako dříve,“ dodává.
V pandemii se tak vedení sítě zaměřilo na rozvoj zaměstnanců a realizovalo školení pro zvýšení jejich kvalifikace. Výrazně také zvýšilo investice do reklamy. V roce 2020 dosáhla síť na podporu státu, loni však tento obor nebyl zahrnut do nových forem vládní podpory. Naštěstí se situace vrátila do normálu a poptávka po parfémech se dle Wójcickeho zvyšuje.
Obchodní centra jako top lokalita
Naštěstí pandemická situace nijak zásadně neovlivnila velikost sítě. „Ještě před pandemií jsme prošli školením „Jak efektivně inzerovat v sociálních médiích“. Výrazně jsme zvýšili naše výdaje na reklamu a díky tomu se nám podařilo získat mnoho nových partnerů,“ zdůrazňuje Wójcicki s tím, že se samozřejmě vyskytly případy, kdy někteří lidé kvůli hrozbě omezení byznysu do spolupráce se značkou Refan nakonec nešli. „Obzvláště nepříjemné pro nás byly situace, kdy byl partner již rozhodnut, spolupráce byla dohodnuta, ale následně zavedená omezení způsobila, že si nakonec vše rozmyslel. Situace byla a stále je velmi nejistá, ale podařilo se nám udržet naše současné partnery a získat nové. Pouze jeden z našich franšízantů omezil svoji činnost ze čtyř na tři shop-pointy v nákupních centrech. Druhý přesunul jeden z obchodního centra do obchodu ve městě. Také se nám podařilo udržet celý tým zaměstnanců ve společnosti,“ dodává Wójcicki.
Pobočky Refan mohou mít různou formu. První možností je otevřít prodejní ostrůvek nebo samostatný obchod pod značkou Refan v obchodním centru. Podle vedení sítě jsou právě obchodní centra veli atrkativním místem pro otevření prodejen. Partner si ostrůvek kupuje sám, přičemž se řídí především požadavky obchodního centra. „Naším úkolem jako franšízora je pak zajištění brandingu takového obchodního místa,“ doplňuje Wójcicki. Náklady spojené s otevřením prodejního ostrůvku nebo obchodu závisí zejména na jejich velikosti a množství sortimentu, který chce franšízant svým zákazníkům nabízet.
Parfém navíc
Další formou spolupráce, kterou značka Refan umožňuje, je přidání jejích parfémů do sortimentu již fungujících prodejen. Může to být například obchod s oblečením a kosmetikou, solária, kadeřnictví a kosmetické salóny, klenotnictví, obchody s domácími výrobky nebo květinářství. „Podnikatelé, kteří byli schopni znovu otevřít po covidové uzávěře, často hledají další zdroj příjmu a příležitosti k přilákání nových zákazníků. Naše nabídka je pro ně v tomto ohledu ideální,“ říká Jarosław Wójcicki.
Investice do otevření pobočky franšízanta, pokud je v nájmu, se pohybuje od 55 tisíc Kč. Samozřejmě, pokud se rozhodne pro již zmíněnou koupi stánku či ostrůvku, bude potřeba do začátku více financí. Následně pak na franšízanty nečekají žádné franšízové poplatky. Nedílnou součástí spolupráce s majiteli franšízové značky je pomoc ve fázi přípravy a otevření jednotlivých prodejen. Vedení konceptu na tento proces pečlivě dohlíží. Zástupce centrály je tak přítomen u každé nově otevírané pobočky a fyzicky se zapojí do příprav.
PŘEČTI ČLÁNKY
Přírodní kosmetika s příběhem, kterou milují nejen Italové. Kdo se ujme startu franšízové sítě L´ Erbolario v Česku?
Menší obce se potýkají s nedostatkem specializovaných obchodů. Důvtipným řešením je nápad franšízy Drogeo - nabízet samoobslužné prodejny drogerie.
„Během letošního roku bychom měli otevřít desítky nových prodejen," říká Aleš Urbánek, CEO sítě prodejen drogerie Drogeo.
Na trhu působí značka Drogeo více jak 7 let. Nyní chce svými pobočkami pokrýt celou republiku. Pomoci by jí v tom měli franšízanti.
„Rostli jsme i v době pandemie, ani nám se ale nevyhnulo uzavírání prodejen," říká Miroslav Kubricht, managing director Yves Rocher pro ČR, SR a Maďarsko.
Nejčtenější
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Roste počet značek, které míří na náš trh. Které franšízové spolupráce můžete chytit hned na startu?
Evropská síť provozoven zdravé varianty fast foodu Fruitisimo vznikla v České republice. Jejich růstu pomáhá i vzájemné sdílení zkušeností jednotlivých franšízantů.
Byznys, který nikdy nespí. Tak lze popsat provozování čerpacích stanic. Příležitost stát se jejich provozovateli nabízí například síť OMV.