Role šitá na míru velkým hráčům

Zkušenosti a dovednosti / Master-franšíza není pro začátečníky. Osoba nebo organizace, která převezme master-franšízu, musí mít také silné prodejní a marketingové schopnosti.
Středa
01.12.2021
Pořízením master-franšízy vstupují její majitelé do velkého byznysu. Čeká je nejen vyšší zisk než klasické franšízanty, ale také vyšší investice a odpovědnost.
 

Pro řadu franšízových konceptů, které se rozhodnou pro vstup na zahraniční trh, je nereálné, aby zde otevíraly své vlastní centrály, nebo aby aktivity za hranicemi řídily z domovské země. Často tak pro expanzi volí cestu prodeje master-franšízových licencí. Ti, co si je pořídí, pak od jejich poskytovatele získají právo provozovat a rozvíjet síť poboček na přesně vymezeném větším území, zpravidla na úrovni jedné země.

Mohli bychom říct, že příjemce master-franšízy se se jejím pořízením dostává do role „minifranšízora“. Jedním z jejich úkolů totiž ve většině případů je vyhledávat franšízanty, školit je a poskytovat jim podporu v rozvíjení jejich byznysu. Proto není přehnané, když říkáme, že se tak majitel master-franšízové licence dostává do kola velkého byznysu. A to se roztočí hned po podpisu smlouvy. Od master-franšízantů se totiž očekává práce na propagaci značky, otevření a provozování alespoň jedné obchodní jednotky, a v neposlední řadě aktivity související s prodejem jednotlivých franšízových licencí.

Zároveň musí uchazeči o master-franšízu počítat s tím, že do nákupu licence bude muset investovat daleko větší balík peněz než ten, který na své podnikání vynaloží klasický franšízant. To vše se jim však při dosažení úspěchu vrátí v podobě vyšších zisků plynoucích jak z tržeb, kterých síť dosáhne, tak i z prodeje franšízových licencí. Konečná výše investice samozřejmě vždy závisí na velikosti, a hlavně potenciálu území, na které je master-franšíza udělována.

Kouzlo master-franšízy

Jak již bylo řečeno, faktem je, že franšízové ​​systémy se při zvažování vstupu na zahraniční trh nejčastěji uchýlí k udělení master franšízy. Důvod je prozaický – v momentě, kdy najdou jednoho spolehlivého partnera, který dokáže převzít veškerou zodpovědnost za rozvoj sítě na místní úrovni, bude snazší překonat většinu výzev spojených s tímto procesem, stejně jako řešit problémy s fungováním jednotlivých franšíz.

Franšízor totiž předpokládá, že master-franšízant zná lépe místní trh, že nebude mít jazykovou ani kulturní bariéru a že bude mnohem efektivněji pomáhat jednotlivým franšízantům například při najímání pracovníků, komunikaci s dodavateli nebo vyjednávání s nájemci. Samozřejmě, aby se síť vůbec rozvíjela, musí příjemce master franšízy sám absolvovat školení. Během nich poskytovatel předá budoucímu master-franšízantovi veškeré potřebné know-how, postupy, standardy a best business praktiky.

Oboustranně výhodné partnerství

S partnerem, který se bude soustředit na rozvoj na jednom území, získá franšízor příležitost dobýt trh mnohem rychleji a s menšími investicemi. S výběrem poplatků od nových partnerů je příjemce master-franšízy naopak motivován prodat co nejvíce jednotlivých franšíz. Jelikož má ale na starosti i školení a podporu budoucích partnerů, bude motivován hledat pouze ty nejkvalitnější kandidáty, což výrazně zvyšuje šance na rozvoj úspěšné sítě.

Kromě praktického školení od poskytovatele franšízy a následně provozního manuálu se všemi osvědčenými obchodními postupy může příjemce master franšízy počítat s řadou dalších výhod. Jednak mnohem silnější, mezinárodní marketing, ale také „komfort“ velkého systému, protože nemusí myslet na vylepšení, inovace nebo technologie, které ovlivní růst podnikání, protože to je z velké části úkolem poskytovatel master-franšízy. Samozřejmě nelze přehlédnout, že master-franšízant je partnerem strany, která zoufale chce uspět, takže lze očekávat, že master-franšízor bude vždy „po ruce“, ve všech obchodních záležitostech.

Existuje ideální (master)franšízant?

Přestože za sebou master-franšízanti mají celou značku a koncept, na který se mohou spolehnout, je jasné, že takové podnikání není pro každého. Ten, kdo se rozhodne pro tento typ spolupráce, musí mít v první řadě dobré finanční zázemí a poté silné manažerské schopnosti. Zkušenosti jsou určitě výhodou a nejvíce si master-franšízoři cení podnikatelů, kteří mají za sebou již nějaké výsledky oblasti prodeje, marketingu nebo podnikání obecně. V praxi jsou příjemci master franšízy obvykle velké silné společnosti s různorodým portfoliem značek nebo zkušení podnikatelé, kteří provozují ziskové podniky s rozvinutou logistikou a infrastrukturou. Pro franšízory jsou tak přirozeně ideálními partnery.

V současné době chce prostřednictvím master-franšíz na náš trh hned několik zajímavých značek z nejrůznějších oborů. Jako příklad můžeme jmenovat vzdělávací koncepty Coders Lab nebo Coding Giants, restaurace Japanos nebo firma zaměřená na outsourcingová řešení Mail Boxes Etc.


Prověřené partnerství / V České republice funguje na principu master-franšízy např. americký McDonald´s, španělské výživové poradny Naturhouse nebo švédská krmiva Husse.

Populární na fóru

Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017