Pomáhám svým členům růst
Rozhodnutí stát se franšízantem původem amerického konceptu The Alternative Board (TAB Board) přišlo v době, kdy přemýšlel o změně. Volil mezi dvěma možnostmi, buď se znovu nechat zaměstnat, nebo zkusit něco nového, sám za sebe. V té době byl jedním z členů pražského podnikatelského TAB boardu a vzhledem k tomu, že viděl, jaký přínos má členství pro něj samotného, návrh ze strany franšízora, zda by on sám nechtěl budovat a vést podnikatelské boardy ho oslovil. „V tu chvíli jsem se rozhodl spíše na základě emocí než rozumu. Nicméně dnes vidím, že jsem udělal správně,“ říká franšízant TAB Board, který vede podnikatelské boardy v regionu Středočeský kraj – západ.
Jako franšízant Karel zúročuje své zkušenosti nabyté prací v korporátním prostředí i v soukromé firmě, kdy se dlouho pohyboval na pomezí péče o zákazníky a řízení projektů. Svým členům boardu tak i on sám dokáže poskytnout zkušený názor odborníka na otázky a výzvy, které řeší. „Největší náraz při změně profesního zaměření pro mne byl v tom, že firmy, se kterými jsem nově začal spolupracovat v podstatě potřebovaly vypracovat řadu základních věcí, které jsem znal z velkých společností. Ale v úplně jiném rozsahu a v jiném detailu,“ prozrazuje středočeský franšízant s tím, že právě ona podobnost s velkými firmami a současně úplně jiná sada věcí, které se v menších firmách řeší, ho v jeho práci v rámci TABu baví a zajímá.
Hlavně efektivně
Při vstupu do franšízové sítě musel, tak jako asi každý podnikatel zařídit řadu věcí spojených se startem nového podnikání. Klíčové tak pro něj bylo nastavit veškeré procesy tak, aby s chodem vlastního byznysu netrávil moc času a mohl se tak soustředit zejména na poskytování podpory svým členům. Jak sám říká, neustále se tak musí rozvíjet i on sám, a to hlavně s ohledem na efektivní využití svého času. „Toho je totiž málo a jako franšízant se chci soustředit na předmět mého podnikání, ne trávit hodiny administrativou,“ vysvětluje Karel Kotrba. Ostatně, to je i časté téma, které se svými členy v boardu probírá.
Před tím, než se stal franšízantem TAB, prošel Karel důkladným vstupním školením, během nějž získal spoustu užitečných a relevantních informací, dokumentů, pracovních postupů, praktických zkušeností. „Nebylo to jen školení, ale velmi celistvý proces, díky kterému jsem byl připraven ke startu. Součástí přípravy na roli franšízanta bylo i osvojení si práce se speciálně vytvořenými online nástroji, které během práce se členy stále využívám,“ říká Karel Kotrba s tím, že podpora poskytovaná ze strany franšízora pokračuje i nadále. Pravidelně se franšízanti setkávají na společných schůzkách, během nichž sdílejí své zkušenosti a navzájem si radí. Každý franšízant pak také absolvuje pravidelné individuální schůzky s franšízorem. Systém podpory franšízora tak v podstatě kopíruje to, co sami franšízanti následně poskytují svým členům. „Víme, že to funguje, a tak to aplikujeme i na sebe,“ dodává franšízant TAB.
Nebýt na své podnikání sám
Dalo by se očekávat, že po dvou letech, kdy se podnikatelé dennodenně potýkali s dopady pandemie a nejrůznějších vládních opatření, budou majitelé firem hledat způsob, jak se stát součástí komunity, která jim v takových těžších obdobích bude oporou. „Nedá se se říct, že bych momentálně viděl nějaké zásadní zvýšení zájmu ze strany podnikatelů stát se součástí TAB. Spíš vidím větší vyhraněnost. Hodně majitelů firem si uvědomilo, že nebýt na tu složitou situaci sám je výhoda a vidí v TABu pomoc, o kterou stojí. Stejně tak ale přibylo lidí, kteří reagují na vnější potíže tím, že se uzavírají do sebe a tvrdí, že na nic nemají čas, protože jsou přece v krizi. Není jich málo. Stávající členové jsou pak vnímavější k tématům souvisejícím se strategií a vizí firmy, péčí o zaměstnance a firemní kulturu,“ prozrazuje Karel Kotrba.
To, co středočeského franšízanta na jeho podnikání pod hlavičkou TAB baví nejvíce, jsou úspěchy a pokroky jeho členů, a také jejich přístup. „Jako franšízant TAB totiž jednáte s lidmi, kteří, když se rozhodnou něco ve firmě udělat, nemusí si nechávat nic schválit, jdou a udělají to. Výsledek je tak často vidět téměř okamžitě,“ doplňuje. Jako jeden případ za všechny, jeden z Karlových členů koupil, jak on sám dnes velmi naivně říká, výrobní podnik v dost problematickém stavu. Pomalu, ale jistě ho dává dohromady. Díky členství v TABu mu to ale jde rychleji, s větší jistotou a s menším nervovým vypětím.
Co by poradil případným zájemcům o franšízu TAB? „Měli by se připravit na to, že je to běh na dlouhou trať, že to nebude jednoduché. Koncept TABu je ojedinělý, a to je také důvod, že pro řadu majitelů firem je zprvu těžko akceptovatelný. Akvizice není jednoduchá. Získáváte ale ve velké většině loajální členy na dlouhodobou spolupráci. Další důležitou věcí je, že nesmíte polevit nebo upadnout do rutiny,“ říká Karel Kotrba, jehož cílem je dále rozšiřovat počet svých členů. Kromě toho se chce věnovat novému programu Accelerator Board, který má TAB pro menší a začínající firmy. Jde o kombinaci klasického zasedání TAB boardů a vzdělávacího programu, který pomáhá malým firmám začít co nejlépe fungovat.
PŘEČTI ČLÁNKY
Soutěž každoročně oceňuje úspěšné franšízové koncepty, které splňují Etický kodex franšízingu. Které letos uspěly?
TAB Board propojuje majitele a manažery lokálních firem, kteří mezi sebou sdílí zkušenosti. Franšízant Tomáš Petrů pro setkání využívá i netradiční prostředí.
Celosvětová franšíza The Alternative Board poskytuje manažerské a konzultační poradenství přes 30 let. V Česku poptávka po jejich službách roste, a proto hledají nové franšízanty.
„Každý rok se nám daří rozšiřovat působení o jeden až dva regiony,“ prozrazuje Jana Škabradová, Operation Manager franšízové sítě TAB Board CZ.
Kariéru v korporátu vyměnila Ingrid Šůrová za vlastní podnikání. Už 6 let pomáhá majitelům firem v rozvoji jako franšízantka značky TAB.
Nejčtenější
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Franšízová síť klinik Nutriadapt navyšuje počet poboček a optimalizuje jejich ziskovost díky promyšleným službám. Koncept nám představila jednatelka společnosti Marta Nosková.
Skupina Partners vykázala skvělé výsledky za první pololetí 2024. Jaké jsou příčiny tohoto úspěchu?
Na český trh vstupuje DPE International, která staví rodinné domy. Naučí to i franšízanty bez zkušeností z oboru.
Populární na fóru
Internetový marketing roste
Flexibilní půjčka pro každého: MARCELA.KREJSOVA01@GMAIL.COM. Půjčte si od 50 000 do 45 500 000 Kč na cokoliv a splácejte nebo odkládejte o měsíc po každém...
Internetový marketing roste
SEO je sice jedna z věcí, kterou může společnost dělat sama, často ale díky náročnosti na čas a znalosti bývá mnohem lepší, když to přenechá někomu...