Novinky zákoníku práce
Menší odstupné při ukončení pracovního poměru, výpověď za porušení léčebného režimu – to jsou příklady změn zákoníku práce.
Novela zákoníku práce, kterou v září schválili poslanci, platí od 1. ledna 2012 a přináší několik zásadních změn jak pro zaměstnance, tak pro firmy. Například na dohodu o provedení práce bude možné odpracovat u jednoho zaměstnavatele až 300 hodin za jeden kalendářní rok. Doposud to bylo jen 150 hodin ročně. „Za těchto podmínek bude pro firmy snadnější vytvořit pracovní místo. Upravený zákoník práce jim pomůže lépe vykrýt potřebu sezonních zaměstnanců, nabídka práce bude dlouhodobější. Tuto novinku ocení například stavební firmy, které v sezoně nemohou zaměstnat na dohodu kvůli nízkému počtu hodin dostatek pracovníků a přitom je potřebují,“ míní Mgr. Petr Husák, ředitel finančně poradenské společnosti DataLife.
Novela zákoníku práce se vyplatí i zájemcům o dlouhodobější brigády nebo lidem, kteří potřebují vedle hlavního pracovního poměru i druhé zaměstnání, například kvůli hypotéce. „Díky zdvojnásobenému časovému fondu si tak lidé mohou na dohodu o provedení práce vydělat legálně více peněz. Může to být do určité míry motivující alternativa pro občany pracující na černo, kterým za to navíc od nového roku hrozí až statisícová pokuta. Nelegálně odpracované roky jim mimo to budou chybět během přiznávání starobního a invalidního důchodu,“ upozorňuje Husák.
V některých ohledech je ale novela zákoníku práce přísnější k zaměstnancům. Pracovníci, kteří nebudou dodržovat v době prvních 21 kalendářních dnů pracovní neschopnosti léčebný režim, mohou přijít o místo. Dosud jim hrozila maximálně dvacetitisícová pokuta a neproplacená nemocenská. Vedle toho budou mít zaměstnavatelé volnější ruce k propouštění problematických zaměstnanců. „Firmy již nebudou muset tyto zaměstnance upozorňovat na odstranění pracovních nedostatků ani jim dávat čas na nápravu. Povinnost informovat je o možné výpovědi však zaměstnavatelům zůstane,“ dodává Husák.
Upravený zákoník práce přinese zásadní změny i v odstupném při výpovědi z organizačních důvodů. Nově se bude řídit počtem let odpracovaných u daného zaměstnavatele. Pracovník, který je zaměstnán méně než jeden rok, má nárok na odstupné ve výši jednoho průměrného měsíčního výdělku. Pokud byl v pracovním poměru alespoň rok a méně než dva roky, získá dvojnásobek. Jestliže byl pracovník zaměstnán alespoň dva roky, odejde s nejméně trojnásobkem průměrného měsíčního výdělku.
Nejnovější zprávy
Zobrazit vše
Kaliforňan nechce jen sbírat čísla na mapě
Správný franšízant a lokalita mají přednost před rychlým tempem. O výběru partnerů, nákladech a plánech hovoří spoluzakladatelka Michaela Smrtičová.
Otevřené dveře franšízantům
Burger King láká místní podnikatele. Kromě drive-thru, in-line a food courtů otevřel už i společnou restauraci s Popeyes.
Coccodrillo sází na víc značek
Batohy Mokida i oblečení Lemon Explore rozšiřují nabídku. V plánu je oslovit i nové skupiny zákazníků. Co plánovaný multibrand přinese franšízantům?
Kdo chce zapálit, musí hořet
Dagmar Stodůlková začala s franšízou Helen Doron English před 20 lety téměř bez kapitálu. Dnes má dvě centra s více než 600 studenty a zvažuje třetí.
